Kasviksia pitäisi syödä puoli kiloa päivässä – mutta miten? Näillä vinkeillä lisäät niitä ruokavalioosi kuin huomaamatta.

1. Salaatille seuraa

Pelkällä lounassalaatilla ei päivän tavoitetta saavuta. Syö aamiaisella, välipalalla ja iltapalalla nyrkillinen kasviksia, hedelmiä tai marjoja. Lounaalla ja päivällisellä kasviksia tulee olla puolet tai yksi kolmasosa annoksesta. Näin pääset jopa yli tavoitteen.

2. Surauta sekaisin

Smoothieen saa sujautettua niitäkin kasviksia, jotka eivät sellaisenaan maistu. Kokeile pirtelöösi pinaattia, selleriä, lehtikaalia tai porkkanaraastetta. Hedelmien ja marjojen makeus peittää kasvisten maun lähes kokonaan.

3. Piilota porkkanat

Lisää kasviksia arkiruokiisi. Laita jauhelihakastikkeeseen porkkanaa ja papuja , pilko lihapataan juureksia ja makaronilaatikkoon kesäkurpitsaa. Kasvissosekeitot ovat herkullisia, ja niihin voi upottaa ison määrän eri vihanneksia. Jos pilkkominen tuntuu työläältä, käytä pakasteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

4. Tarkkana kaupassa

Katso kaupan tarjontaa uusin silmin: joihinkin leipiin ja jopa jauhelihaan on lisätty juureksia. Kokeile itsellesi uusia hedelmiä ja vihanneksia. Muista pakastekasvikset: ne ovat edullisia ja valtaosa ravinto- aineista on niissä tallella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

5. Löydä suosikkisi

Kokeile rohkeasti eri kasviksia ja valmistustapoja. Grillaaminen tuo ihanan aromin. Pannulla tai uunissa kasviksista saa herkkua, kun niihin lisää öljyä ja ripauksen suolaa ja yrttejä. Uunijuurekset, joissa on porkkanaa, palsternakkaa ja punajuurta, ovat hyvä lisuke.

6. Tee välipalaksi

Vihanneksia tulee syötyä enemmän, jos ne ovat helposti saatavilla. Pilko jääkaappiin kurkkua, porkkanaa ja paprikaa ja huuhdo salaatinlehdet valmiiksi rasioihin. Lohko omenat. Kun kasvikset ovat jääkaapissa heti syötäviksi käsiteltyinä, niitä on helppo napsia.

Tämä on ET-lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fi:ssä. Lisää ET:n juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/et.

Sisältö jatkuu mainoksen alla