Tekipä muistiinpanot sitten käsin tai läppärillä, unien kirjaaminen ylös on aina hyvä idea. Kuva: Shutterstock
Tekipä muistiinpanot sitten käsin tai läppärillä, unien kirjaaminen ylös on aina hyvä idea. Kuva: Shutterstock

Kun omat unensa oppii kirjaamaan ylös, ne muistaa paremmin ja niistä saa kaiken hyödyn irti.

Lentämistä, seksiä julkkisten kanssa ja outoja keskusteluja kasvottomien ihmisten seurassa – unet osaavat aina yllättää outoudellaan. Unet eivät ole kuitenkaan vain hassuja mielen muodostamia sekamelskoja, vaan niistä voi olla myös hyötyä. Varsinkin, kun niistä pitää kirjaa.

Terveyskirjaston mukaan unien näkeminen on tärkeää proseduraalisen muistin eli taitojen kehittymisen, tunnemuistin sekä mielialan säätelyn kannalta. Unet voivat myös paljastaa, voivatko mieli ja keho hyvin vai eivät. Esimerkiksi hisseihin liittyvät unet voivat kertoa stressaamisesta.

Unet kuitenkin unohtuvat melko nopeasti, eikä iltapäivästä välttämättä ole hajuakaan siitä, mitä omissa unissa on viime yönä tapahtunut. Olisi kuitenkin hyödyllistä muistaa: Psychology Today kertoo, että jotta unien hyödyistä saisi kaiken irti, ne kannattaa kirjoittaa ylös sekä myös käsitellä ajatuksella.

Kokosimme 5 syytä, miksi unista kannattaa alkaa pitää päiväkirjaa:

1. Unet kuvaavat tarkasti tunteita ja ajatuksia.

Unet kuvaavat paremmin sitä, mitä todella tunnemme ja ajattelemme kuin uskomme tuntevamme ollessamme hereillä. Nukkuessa aivojen limbisen järjestelmän tunteiden osa on hyvin aktiivinen, eli tunteet pörräävät vauhdikkaasti unissa. Se osa, joka normaalisti rajoittaa impulsseja ja tunteita, on tavallista epäaktiivisempi.

Siksi unien merkityksiä pohtimalla voi selventää itselleen, mitä mielen päällä oikein on. Jos unien avulla oppii huomaamaan, milloin on esimerkiksi stressaantunut, on vaikeita tunteita helpompi ymmärtää ja selittää.

Lue myös: 9 yleisintä unta ja mitä ne tarkoittavat – psykologi kertoo

2. Unet parantavat luovuutta.

Unien luovuutta parantavasta voimasta on lukuisia esimerkkejä: muun muassa surrealismin taiteenala on syntynyt taiteilijoiden unista. Myös Beatlesin Yesterday-kappaleen melodia on saanut inspiraationsa unien maailmasta. Mielikuvituksen ja luovuuden paraneminen johtuu siitä, että REM-unen jälkeen aivot pystyvät nopeasti luomaan assosiaatioita hyvin erilaisten asioiden välille. Kun normaalisti yhdistämme esimerkiksi kissan ja koiran toisiinsa, unissaan esimerkiksi kissan ja norsun saa jollain oudolla tavalla liittymään yhteen.

Hiukan kummallisten asioiden yhdistäminen edistää niin sanottua laatikon ulkopuolella ajattelua, eli uusien ja mielenkiintoisten ideoiden keksimistä. Siksi unien kummallisuuksista voi saada erinomaisia ideoita.

3. Unet voivat ennakoida sairautta.

Toistuvat unet esimerkiksi haavoista, kivuista tai huomattavasti kehon muutoksista voivat viitata siihen, että olo ei ole täysin terve. Silloin esimerkiksi flunssa voi olla huomaamatta tuloillaan. Pitkään toistuvat painajaiset taas voivat viitata neurologisiin sairauksiin, kuten Parkinsonin tautiin.

Lue myös: Nukutko huonosti? Unen puute voi altistaa alzheimerille

4. Unet lisäävät kiintymystä läheisiä ja kumppania kohtaan.

Kun unet liittyvät jollain tapaa kiintymykseen ja läheisyyteen, ne vaikuttavat myös päiväsaikaan siihen, miten käyttäydymme läheisimpiämme kohtaan. Varsinkin jos läheinen esiintyy unessa positiivisessa valossa, voi hän tuntua seuraavana päivänä valveillakin aiempaa rakkaammalta. Jos unet ovat negatiivisia, saattaa käyttäytyminen päivällä olla läheisiä kohtaan vähemmän lämmintä.

Kun kirjaa unet, voi miettiä paremmin, mistä niiden tapahtumat voisivat johtua. Samalla on myös helpompaa välttää – tai ainakin selittää – unien aikaansaamia negatiivisia tunnetiloja.

5. Unia voi oppia hallitsemaan.

Selkounella tarkoitetaan unta, jossa nukkumisen tiedostaa ja unen tapahtumia voi mahdollisesti myös ohjailla. Jotta selkounia oppisi näkemään, on olennaista muistaa omia uniaan. Joka yön jälkeen pitäisi muistaa ainakin yksi uni, ja siksi niitä kannattaa kirjata ylös – vaikka keskellä yötä.

Selkounet ovat tietenkin hauskoja, koska niiden aikana voi tehdä kaikenlaista villiä, mutta ne voivat parantaa myös unen laatua. Parhaimmillaan tietoiset unet voivat olla todella vapauttavia kokemuksia, joiden avulla rentoutuu tai saavuttaa meditatiivisen tilan.