Tekipä muistiinpanot sitten käsin tai läppärillä, unien kirjaaminen ylös on aina hyvä idea. Kuva: Shutterstock
Tekipä muistiinpanot sitten käsin tai läppärillä, unien kirjaaminen ylös on aina hyvä idea. Kuva: Shutterstock

Kun omat unensa oppii kirjaamaan ylös, ne muistaa paremmin ja niistä saa kaiken hyödyn irti.

Lentämistä, seksiä julkkisten kanssa ja outoja keskusteluja kasvottomien ihmisten seurassa – unet osaavat aina yllättää outoudellaan. Unet eivät ole kuitenkaan vain hassuja mielen muodostamia sekamelskoja, vaan niistä voi olla myös hyötyä. Varsinkin, kun niistä pitää kirjaa.

Terveyskirjaston mukaan unien näkeminen on tärkeää proseduraalisen muistin eli taitojen kehittymisen, tunnemuistin sekä mielialan säätelyn kannalta. Unet voivat myös paljastaa, voivatko mieli ja keho hyvin vai eivät. Esimerkiksi hisseihin liittyvät unet voivat kertoa stressaamisesta.

Unet kuitenkin unohtuvat melko nopeasti, eikä iltapäivästä välttämättä ole hajuakaan siitä, mitä omissa unissa on viime yönä tapahtunut. Olisi kuitenkin hyödyllistä muistaa: Psychology Today kertoo, että jotta unien hyödyistä saisi kaiken irti, ne kannattaa kirjoittaa ylös sekä myös käsitellä ajatuksella.

Kokosimme 5 syytä, miksi unista kannattaa alkaa pitää päiväkirjaa:

1. Unet kuvaavat tarkasti tunteita ja ajatuksia.

Unet kuvaavat paremmin sitä, mitä todella tunnemme ja ajattelemme kuin uskomme tuntevamme ollessamme hereillä. Nukkuessa aivojen limbisen järjestelmän tunteiden osa on hyvin aktiivinen, eli tunteet pörräävät vauhdikkaasti unissa. Se osa, joka normaalisti rajoittaa impulsseja ja tunteita, on tavallista epäaktiivisempi.

Siksi unien merkityksiä pohtimalla voi selventää itselleen, mitä mielen päällä oikein on. Jos unien avulla oppii huomaamaan, milloin on esimerkiksi stressaantunut, on vaikeita tunteita helpompi ymmärtää ja selittää.

Lue myös: 9 yleisintä unta ja mitä ne tarkoittavat – psykologi kertoo

2. Unet parantavat luovuutta.

Unien luovuutta parantavasta voimasta on lukuisia esimerkkejä: muun muassa surrealismin taiteenala on syntynyt taiteilijoiden unista. Myös Beatlesin Yesterday-kappaleen melodia on saanut inspiraationsa unien maailmasta. Mielikuvituksen ja luovuuden paraneminen johtuu siitä, että REM-unen jälkeen aivot pystyvät nopeasti luomaan assosiaatioita hyvin erilaisten asioiden välille. Kun normaalisti yhdistämme esimerkiksi kissan ja koiran toisiinsa, unissaan esimerkiksi kissan ja norsun saa jollain oudolla tavalla liittymään yhteen.

Hiukan kummallisten asioiden yhdistäminen edistää niin sanottua laatikon ulkopuolella ajattelua, eli uusien ja mielenkiintoisten ideoiden keksimistä. Siksi unien kummallisuuksista voi saada erinomaisia ideoita.

3. Unet voivat ennakoida sairautta.

Toistuvat unet esimerkiksi haavoista, kivuista tai huomattavasti kehon muutoksista voivat viitata siihen, että olo ei ole täysin terve. Silloin esimerkiksi flunssa voi olla huomaamatta tuloillaan. Pitkään toistuvat painajaiset taas voivat viitata neurologisiin sairauksiin, kuten Parkinsonin tautiin.

Lue myös: Nukutko huonosti? Unen puute voi altistaa alzheimerille

4. Unet lisäävät kiintymystä läheisiä ja kumppania kohtaan.

Kun unet liittyvät jollain tapaa kiintymykseen ja läheisyyteen, ne vaikuttavat myös päiväsaikaan siihen, miten käyttäydymme läheisimpiämme kohtaan. Varsinkin jos läheinen esiintyy unessa positiivisessa valossa, voi hän tuntua seuraavana päivänä valveillakin aiempaa rakkaammalta. Jos unet ovat negatiivisia, saattaa käyttäytyminen päivällä olla läheisiä kohtaan vähemmän lämmintä.

Kun kirjaa unet, voi miettiä paremmin, mistä niiden tapahtumat voisivat johtua. Samalla on myös helpompaa välttää – tai ainakin selittää – unien aikaansaamia negatiivisia tunnetiloja.

5. Unia voi oppia hallitsemaan.

Selkounella tarkoitetaan unta, jossa nukkumisen tiedostaa ja unen tapahtumia voi mahdollisesti myös ohjailla. Jotta selkounia oppisi näkemään, on olennaista muistaa omia uniaan. Joka yön jälkeen pitäisi muistaa ainakin yksi uni, ja siksi niitä kannattaa kirjata ylös – vaikka keskellä yötä.

Selkounet ovat tietenkin hauskoja, koska niiden aikana voi tehdä kaikenlaista villiä, mutta ne voivat parantaa myös unen laatua. Parhaimmillaan tietoiset unet voivat olla todella vapauttavia kokemuksia, joiden avulla rentoutuu tai saavuttaa meditatiivisen tilan.

Näytätkö ikäistäsi nuoremmalta? Onnea, telomeerisi voivat pitkästi!

Telomeerit, siis mitkä?

No tietenkin kromosomiesi päissä toistuvat DNA-ketjut, jotka suojaavat soluja vanhenemiselta. Ne toimivat vähän samaan tapaan kuin kengännauhojen muovipäät suojaavat nauhoja rispaantumiselta.

Tutkijoiden mukaan telomeerit vaikuttavat oleellisesti ihmisten ikääntymiseen. Käytännössä mitä pidemmät telomeerit, sitä terveempi ja nuorekkaampi ihminen on.

Viime vuosina telomeeritutkimus on ollut vilkasta, ja nyt lääketieteen Nobel-voittaja, tutkija Elizabeth Blackburn on yhdessä kollegansa Elissa Epelin kanssa koonnut tuloksista kansantajuisen opuksen. Pitkän ja hyvän elämän biologia -kirja väittää, että pystymme omilla valinnoillamme hillitsemään solujemme vanhenemista yllättävän paljon.

Jos peilistä katsoo väsähtänyt nassu, vika ei tutkijoiden mukaan ole peilissä. Sen sijaan vika on telomeereissa. Blackburn ja Epel todellakin vakuuttavat lukijansa siitä, että jokaisen on otettava vastuu telomeereistään. Niin tekemällä omaan ikääntymiseensä voi myös vaikuttaa.

Jos haluat olla vireä vielä satavuotiaanakin, Blackburnin ja Epelin mukaan kannattaa tehdä näin: 

  1. Vältä stressiä
  2. Ehkäise masennusta, eli meditoi, joogaa, hölkkää.
  3. Karta sokeria.
  4. Välttele eläinrasvoja. 
  5. Muista d-vitamiini.
  6. Säilytä valoisa elämänasenne! Vihaisen kyynikon telomeerit ne vasta tynkiä ovatkin.

Elizabeth Blackburn & Elissa Epel: Pitkän ja hyvän elämän biologia – telomeerit ja terveys (Aula & co)

Älä vähättele kumppanisi sairautta, äläkä unohda itseäsi taakan alle. 

Kun kumppani sairastuu masennukseen, hyvät neuvot ovat tarpeen. Suomen Mielenterveysseuran kriisityön päällikkö Pirjo-Riitta Liimatainen ohjeistaa, kuinka voit auttaa kumppaniasi – ja itseäsi – tilanteessa.

1. Älä vähättele sairautta.

”Masennus ei ole laiskuutta, haluttomuutta tai saamattomuutta. Se on mielen sairaus. Jos kumppanisi on tyystin voimaton, älä käske häntä ottamaan itseään niskasta kiinni. Älä käskytä tai syyllistä. Masentuneen kohdalla ei ole kyse siitä, ettei toinen haluaisi tehdä jotain. Hän ei pysty.”

”Masennus ei ole laiskuutta, haluttomuutta tai saamattomuutta.”

2. Hae tietoa masennuksesta.

”Tiedosta ei ole koskaan haittaa. Vieraile luotettavilla nettisivustoilla ja lue, miten masennus vaikuttaa ja miten se näkyy ihmisessä. Esimerkiksi mielenterveystalo.fi ja Suomen mielenterveysseura tarjoavat faktoja, joista voi olla apua.”

3. Ymmärrä, että masennusta voi hoitaa.

”Masennus ei ole loppuelämän tuomio, joka jää iäisyydeksi päälle. Siihen on olemassa monia hoitokeinoja. Siitä on täysin mahdollista parantua.”

4. Kerro, että olet valmis kuuntelemaan.

”On tärkeää kertoa rakkaalle ihmiselle, että olet valmis kuuntelemaan häntä. Kun paha olo iskee, yritä luoda häneen toivoa. Toinen kaipaa usein kaikista eniten ihan vain lämmintä tukea, kannustusta ja toivoa paremmasta.”

”Masennus ei ole loppuelämän tuomio, joka jää iäisyydeksi päälle.”

5. Osoita, että rakastat.

”Valaise toisen pimeä tunneli läheisyydellä. Kerro, että apua saa ja sitä kannattaa hakea. Ole lähellä ja halaa.

Masennus voi saada seksuaalisen halukkuuden vähenemään. Suhtaudu kumppaniisi ymmärryksen kautta ja keskustele hänen kanssaan asiasta. Vaikka tietyt läheisyyden osa-alueet hiipuisivat, osoita että välität ja kerro rakastavasi.” 

6. Kysy, miten voit auttaa.

”Ihmiset eivät ole selvännäkijöitä. Sen takia kannattaa kysyä suoraan, mikä toiselle olisi tärkeintä tilanteessa.

Joskus sairastavan on vaikeaa hakea apua, koska jaksaminen on äärirajoilla. Silloin kannattaa rohkaista toista ja sanoa, että voit lähteä käynneille mukaan. Varsinkin, jos toinen puhuu itsetuhoisista ajatuksista, tilanteeseen kannattaa tarttua heti.”

7. Puske hakemaan apua.

”Jos kumppanisi lopettaa esimerkiksi lääkkeiden syömisen ja haluaa luovuttaa hoidon kanssa, kehota häntä kuitenkin jatkamaan. Yritä saada toinen ymmärtämään, että apua on haettava.

Jos kumppanisi suhtautuu avun hakemiseen todella vastahakoisesti, puske eteenpäin. Muista, että hän ymmärtää sinun tehneen oikein siinä vaiheessa, kun hänen mielensä kirkastuu jälleen. Avun hakeminen on aina hyvä ratkaisu, vaikkei se pahimmassa hetkessä siltä tuntuisi.”

”Rakkaan ihmisen masennus voi aiheuttaa monenlaisia tunteita: vihaa, lamaantumista, turhautumista ja surua.”

8. Jaa vastuuta.

”Muistuta kumppaniasi siitä, ettei masennus ole häpeä tai heikkoutta. Sitä ei tarvitse peitellä muilta ihmisiltä. Kannusta puolisoasi puhumaan asiasta luottoihmisilleen.

Myös sinun kannattaa pyytää muita läheisiä auttamaan tilanteessa. On tärkeää, ettei sairastunut tai hänen kumppaninsa kumpikaan jää yksin.”

9. Anna itsellesi armoa.

”Rakkaan ihmisen masennus voi aiheuttaa monenlaisia tunteita. Se voi herättää vihaa, lamaantumista, turhautumista ja surua. Näiden tunteiden purkamista masentuneeseen kannattaa yrittää välttää.

Mutta koska olemme ihmisiä, tunteet voivat myös leimahtaa. Se on inhimillistä, eikä siitä kannata tuntea syyllisyyttä. Toinen ei mene rikki siitä, että suutut. Tilanne kannattaa kuitenkin käydä mahdollisimman pian toisen kanssa läpi, ettei se jää vellomaan. Pyydä anteeksi ja kerro tunteistasi.”

10. Älä unohda itseäsi.

”Masennus on sairaus, joka vaikuttaa tunteisiin, toimintakykyyn, ihmissuhteisiin ja muuhun jaksamiseen. Tavalliset askareet voivat muuttua mahdottomaksi tehtäväksi, ja arjen pyörittäminen saattaa jäädä puolison vastuulle.

”Ota kaikki mahdollinen apu vastaan.”

Puolisolle ensisijaisen tärkeää on muistaa pitää kaiken keskellä huolta siitä, ettei itse muserru taakan alle. Pidä itsestäsi niin hyvää huolta kuin tilanteessa pystyt. Kun huolehdit itsestäsi, jaksat huolehtia toisesta paremmin ja olla hänen tukenaan.

Ota kaikki mahdollinen apu vastaan. On parempi havahtua tilanteeseen ajoissa, koska muuten kaikki voi johtaa siihen, että perheessä on kaksi uupunutta tai jopa masentunutta.

On täysin hyväksyttävää alkaa punnita myös sitä vaihtoehtoa, että irtisanoutuu ihmissuhteesta. Jos tilanne vie itseltä kaikki voimat, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin erota. Se voi tuntua itsekkäältä, mutta pitää muistaa, että meillä kaikilla on oma elämämme. Jossain vaiheessa on pakko miettiä, mitä siltä haluaa. Kukaan ei voi elää elämäänsä toisen kautta varsinkaan silloin, jos toinen on haluton parantumaan ja kaikki on yritetty.”

11. Muista, että apua on saatavilla.

”Tukeudu läheisiisi ja hae rohkeasti ulkopuolista apua. Mielenterveysomaisten keskusliiton eli FinFamin kautta löytyy paljon erilaisia vaihtoehtoja, joista voi olla apua. Myös Mieli maassa Ry:n kautta löytyy paljon hyvää tietoa.

Valtakunnalliseen kriisipuhelimeen voi soittaa lähes ympäri vuorokauden. Sen kautta voi puhua päivystäjän kanssa, kysyä neuvoa tai vain purkaa omaa huolta ja pahaa oloa. Kriisivastaanoton kautta saa ajan nopeasti ja mitään lähetteitä ei tarvita: soitto toimistopuhelimeen riittää ja siitä pyyntö lähtee eteenpäin. Aika pyritään järjestämään noin viikon sisällä.”

Home sweet home

Hae tietoa ja pidä itsestäsi huolta – 11 kultaista neuvoa masentuneen puolisolle

Homealtistus on todella oimakas masennuksen aiheuttaja. Hometoksiinit ovat siis hermomyrkkyjä, jotka tuhoavat homeallergisen ihmisen kyvyn selviytyä arjessa, saati työssä. Homealtistusken oireita vähätellään, koska lääkärit eivät tiedä hometoksiineista mitään. Lääkärit eivät tunnista homealtistusta, eivät osaa edes epäillä oireiden diagnosoinnissa homeen osuutta. Kyse on varsin laajasta ongelmasta, jonka tutkimukseen ei ole osoitettu riittävästi määrärahoja. Kyse on varsin laajasta ja vakavasta...
Lue kommentti