Kodin Kuvalehti
Paljain jaloin kävely on ihanaa ja pidemmän päälle myös terveellistä.
Paljain jaloin kävely on ihanaa ja pidemmän päälle myös terveellistä.

Avojaloin tepastelu on monin tavoin rentouttavaa – ja terveellistä, jos sen ottaa säännölliseksi tavaksi.

Paljain jaloin kävely kuuluu yhtä luontevasti kesään kuin villasukat talveen. Ainakin näistä kuudesta syystä kannattaa kesäloman aluksi heittää kengät nurkkaan ja unohtaa ne sinne:

Olo on kevyt ja huoleton.

Onhan se nyt vaan ihanaa, kun saa kesän tullen vapauttaa varpaat umpikenkien ikeestä ja tassutella avojaloin kuin lapsi konsanaan.

Mieli rentoutuu, olo kevenee ja kesäaistit heräävät. Avojaloin kävely tekee hyvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos teet sen luonnossa, niin vielä parempi. Tutkimusten mukaan luonnossa liikkuminen nimittäin alentaa stressiä. Toki stressi lievenee luonnossa myös (hyvät) kengät jalassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jalkojen hikoilu vähenee.

Kun jalat saavat vihdoinkin tuulettua ilman kenkiä ja sukkia, iho pysyy kuivana ja jalkojen hikoilu vähenee. Sukkiakin säästyy, sillä eräiden arvioiden mukaan jalkateristä voi erittyä vuorokauden aikana jopa pari desiä hikeä.

Avojaloin kävelystä on myös hyötyä terveydelle. Alaraajaongelmiin erikoistunut fysioterapeutti Joni Järvi Terveystalosta painottaa, että terveyshyötyjen saamiseksi ei kuitenkaan parin viikon lomatepsuttelu riitä. Eikä varsinkaan silloin, jos koko loppuvuoden kengät ovat muuten tiiviisti jalassa.

Jos sitä vastoin otat paljasjalkakävelyn osaksi jalkojesi yleistä hyvinvointia ja säännöllistä harjoittamista, voit Järven mukaan saada siitä myös seuraavat hyödyt:

Jalkaterien pienet lihakset voimistuvat.

Kun et käytä kenkiä, ne eivät myöskään purista. Jalat vapautuvat ja pääsevät liikkumaan, ja veri kiertää jaloissa paremmin.

Jalkojen liikkeistä tulee monipuolisempia, mikä aktivoi ja vahvistaa jalkaterän pieniä lihaksia.

Nivelet saavat liikettä.

Jaloissa on paljon erilaisia pieniä niveliä, jotka saavat paljain jaloin kävelyssä monenlaista liikettä. Nivelten joustavuus lisääntyy, kun ne saavat mahdollisuuden mukautua erilaisiin epätasaisiin alustoihin ja pintoihin.

Liike- ja asentoaistit kehittyvät.

Jaloissa on paljon liikettä ja asentoa aistivaa elimistöä. Kun jalka saa monipuolisia ärsykkeitä, kehon liike- ja asentoaistit kehittyvät. Pidemmän ajan kuluessa tämä voi parantaa myös tasapainoa.

Varpaat vahvistuvat.

Liian pienet kengät aiheuttavat monenlaisia varvasongelmia, kuten kynsivaivoja ja asentopoikkeamia. Kun hylkäät kengät, varpailla on enemmän tilaa toimia.

Paljain jaloin kävely ennaltaehkäisee varpaiden ja jalkaterien virheasentoja ja kehittää varpaiden niveliä ja lihaksia.

Aloittaisiko paljasjalkakävelyn?

Jos innostut aloittamaan säännöllisen paljasjalkakävelyn, huomioi nämä asiantuntijan vinkit:

  1. Muista maltti. Aloita paljasjalkakävely vähitellen ja pikku hiljaa kävelyaikaa lisäten.
  2. Kävele aluksi joustavilla, pehmeillä alustoilla kuten mökkipihan nurmikolla tai hiekkarannalla. Ajan myötä jalkojen iho kovettuu ja voit siirtyä kovemmillekin alustoille, kuten asfaltille.
  3. Tarkkaile kävellessäsi ympäristöä. Varo lasinsiruja ja teräviä kiviä.
  4. Huolehdi jalkahygieniasta, ja muista myös jalkojen rasvaaminen.
  5. Paljain jaloin kävely ei sovi diabeetikoille, joilla on jalkaterän tuntohäiriöitä, tai henkilöille, joilla on muita jalan kiputiloja, esimerkiksi levinnyt kipeä päkiä.

Lähteenä alaraajaongelmiin erikoistunut fysioterapeutti Joni Järvi.

Tämä on Kodin Kuvalehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Kodin Kuvalehden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/kodinkuvalehti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla