Paljonko näitä nyt uskaltaa ottaa? Kuva: Shutterstock
Paljonko näitä nyt uskaltaa ottaa? Kuva: Shutterstock

Pitäisikö D-vitamiinia ottaa enemmän kuin yleisesti suositellaan? Asiantuntijatkin ovat siitä eri mieltä.

D-vitamiinin saantisuosituksista kiistellään jatkuvasti. Valtion ravitsemusneuvottelukunnan antama virallinen suositus on, että deetä otetaan päivittäin 10 mikrogrammaa. Yli 75-vuotiaille suositellaan 20 mikrogramman annostusta. Kriitikot pitävät annostusta onnettoman pienenä.

Miten vahvoja vitamiinisatseja sitten uskaltaa ottaa?

Ravitsemusepidemiologi Jaakko Mursu:
Tuplaisin annostuksen

– Mielestäni nykyinen saantisuositus on melko maltillinen. Itse tuplaisin annostuksen 20 mikrogrammaan, mutta ymmärrän, miksi suositusta nostetaan varovaisesti. Ihmisten terveyttä ei haluta vaarantaa liialla D-vitamiinin saannilla, eikä nykyisten tutkimusten perusteella ole riittävästi näyttöä siitä, että ihminen tarvitsisi suositusta enemmän D-vitamiinia. Aihetta tutkitaan paljon, joten suositusta nostetaan kyllä, jos siihen on tarvetta. 

Paljonko vitamiinia voi ottaa purkista?

– Pitäytyisin 50 mikrogramman päiväannoksessa, koska sitä pidetään vielä turvallisena. Liian suuri määrä D-vitamiinia voi aiheuttaa myrkytysoireita elimistössä. Vitamiiniannosten turvallisuutta on hankalaa tutkia, ja liian suurten määrien aiheuttamat haittavaikutukset voivat ilmetä vasta vuosien tai vuosikymmenten jälkeen.

Ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm:
Nykyinen riittää lähes kaikille

– 98 prosentille suomalaisista riittää, että D-vitamiinia saa nykyisen saantisuosituksen verran. On vaikea mitata tarkasti, kuinka moni saa vitamiinia tarpeeksi, sillä jokaisen henkilökohtainen tarve vaihtelee hieman. Suomalaiset ovat kuitenkin järjessä, kun vertaillaan kaikkien pohjoismaalaisten D-vitamiinin saantia. Se on lähinnä maitotuotteisiin ja margariineihin lisättävän D-vitamiinin ansiota.

Paljonko vitamiinia voi ottaa purkista?

– Ei ole vaaraksi napata 20 mikrogramman vitamiinipilleriä päivässä, mutta itse en uskaltaisi syödä 50 tai 100 mikrogramman tabletteja. Toksikologian asiantuntijat, eli vieraiden aineiden haittavaikutuksiin perehtyneet tutkijat, ovat todenneet, että se voi olla joidenkin elimistölle liikaa. Ei ole riittävää tieteellistä näyttöä, että ihminen tarvitsisi D-vitamiinia reilusti suosituksia enemmän.

Lisää aiheesta:

Syötkö sinäkin näitä turhaan? Vitamiinilisät eivät ehkä parannakaan terveyttä

Vitamiinit päästä varpaisiin

Mitä ihmettä - D-vitamiinista ei olekaan hyötyä luustolle?