Varovasti, selkään sattuu jo! Kuva: Colourbox
Varovasti, selkään sattuu jo! Kuva: Colourbox

Selän hyvinvoinnin ammattilainen kertoo, mitkä asennot sopivat parhaiten selkäkipuiselle.

Selkäkivut hankaloittavat aina arkea, ja vaikeudet voivat näkyä myös seksielämässä. Joku välttelee kaikkea läheisyyttä, joku toinen pelkää yllättäviä kipuja tai asentoja.

Vaikka selkäsäryt vaivaisivat, seksiä ei tarvitse lopettaa kokonaan. Näin sanoo kiropraktiikan maisteri, kiropraktikko (BChirSc, MChiro) Juho Hynninen Kampin kiropraktiikasta.

Asennon valinnassa on Hynnisen mukaan syytä olla kuitenkin tarkkana, jotta selkä ei kipeytyisi entisestään. Kysyimme häneltä parhaat vinkit, joilla seksistä nauttiminen onnistuu silloinkin, kun selän vaivat hankaloittavat elämää.

1. Millaisia vaikutuksia selkäkivulla voi olla seksuaalisuuteen?

– Selkäkivun vaikutukset seksuaalisuuteen ovat suurilta osin psykologisia. Intiimien hetkien karttaminen kivun välttämisen toivossa voi olla stressaavaa niin kivusta kärsivälle kuin hänen kumppanilleen. Aiheesta voi olla kiusallista keskustella puolison kanssa, koska ongelman vähättely pelottaa. Tilanne saattaa hiertää parisuhdetta ja kantautua jännitteenä myös petipuuhien ulkopuolelle. Pitkään jatkunut selkäkipu voi aiheuttaa niin ikään masentuneisuutta, joka itsessään vaikuttaa seksihaluihin.

Suosittelemme! Selkä jumissa töiden jälkeen? Tämä pikajumppa ehkäisee kipua ennalta

2. Miten selkäkipu voi vaikuttaa sänkypuuhiin?

– Kivuttoman puolison on usein hankala ymmärtää kivusta kärsivän tilannetta, joka on helppo ymmärtää väärin  ja tulkita haluttomuutena läheisyyteen. Lisäksi seksin aikana kivuttomien asentojen löytäminen voi olla hankalaa. Äkilliset tai voimakkaat liikkeet sekä pitkäkestoiset asennot voivat myös aiheuttaa lisää kipua selän alueelle tai muihin niveliin, kuten lonkkiin.

Lisäksi muut tuki- ja liikuntaelinkivut, esimerkiksi niskakipu ja ponnistuspäänsärky, aiheuttavat monelle päänvaivaa sekä seksin aikana että sen jälkeen. Päänsärkydiagnooseissa on itse asiassa oma lokeronsa yhdynnän- ja orgasmin jälkeiselle päänsärylle.

Eräässä ranskalaistutkimuksessa 34 prosenttia tutkimukseen osallistuneista miehistä ja 55 prosenttia naisista kertoivat seksin vähentyneen kipuoireiden takia. Toisessa tutkimuksessa luvut olivat huomattavasti suurempia: 55 prosenttia miehistä ja 84 prosenttia naisista kokivat selkäkivun haitanneen seksielämäänsä. Seksiselkä on siis hyvin yleinen, joskin vaiettu vaiva.

3. Voiko seksi pahentaa selkäkipua?

– Samoin kuin muu fyysinen aktiivisuus myös seksi voi pahentaa selkäkipuja. Kun selkäkipuinen kuuntelee omaa kehoaan ja kumppani puolestaan ottaa hänen tunteensa ja tilanteen huomioon, voi välttyä paljolta lisäharmilta.

Pääsääntöisesti kipuoireiden ei pitäisi rajoittaa seksielämää. Kosketus ja intiimit hetket vapauttavat myös kehon omia kivunlievittäjiä, endorfiineja, jotka voivat helpottaa kipuoireita. Esimerkiksi hieronta esileikkinä voi olla hyvä vaihtoehto rentouttamaan ja vähentämään kipuoireita. Kannattaa myös pitää mielessä, että yhdynnän lisäksi on myös muita tapoja nauttia seksuaalisuudesta ja intiimeistä hetkistä.

Lue myös: Onko sinulla hymykuopat selässä? Onneksi olkoon, olet seksijumala!

4. Oletko törmännyt asiakkaisiin, jotka valittavat seksin vaikeutuneen kipujen takia?

– Kyllä, hyvinkin usein. Asiasta yleensä vaietaan kotona tai ystävien seurassa, sillä siitä puhuminen saattaa tuntua kiusalliselta.

Avoimuus, yhteisymmärrys ja kumppanin tukeminen auttavat ongelman ratkaisussa. Kroonisiin eli pitkään jatkuneisiin tuki- ja liikuntaelinongelmiin on hyvä hakea ammattilaisen apua ja etsiä yhdessä ratkaisuja intiimielämän parantamiseksi. Myös parisuhdeterapiaa on syytä harkita kommunikaation ja suhteen avoimuuden parantamiseksi, mikäli tilanne on karkaamassa käsistä.

5. Pitääkö selkäkipuisen vältellä jotain asentoja? Ja mitkä asennot toimivat parhaiten?

– Selkärangan nivelrakenteet rasittuvat eri liikkeissä eri tavoin. Joillekin eteenpäin taivutus on kivuliasta, kun taas toisilla taivutus taaksepäin pahentaa oireita. Yleinen neuvo kivuttomimpaan asentoon on ollut lusikka-asento, jossa molemmat makaavat kylkiasennossa lonkat ja polvet koukistettuina. Vuosina 2014 ja 2015 julkaistujen tutkimusten mukaan tämä kuitenkin pahensi oireita enemmän kuin esimerkiksi lähetyssaarnaaja- tai koira-asento.

”Lusikka-asento pahensi oireita enemmän kuin esimerkiksi lähetyssaarnaaja- tai koira-asento.”

Jos selän eteentaivutus esimerkiksi varpaisiin kurottaessa pahentaa kipuoireita, on hyvä välttää asentoja, joissa alaselkä taipuu eteenpäin. Mikäli taaksetaivutus tuottaa kipua, on syytä välttää selkää ojentavia asentoja, kuten vatsallaan makaamista.

Vaikka tutkimuksia aiheesta on tehty, suosittelisin yksinkertaisesti kokeilemaan eri vaihtoehtoja itselle sopivan asennon löytämiseksi.
Tämä saattaa edellyttää peruslähetyssaarnaaja-asennosta poikkeamista hieman eksoottisimpiin vaihtoehtoihin. Myös erilaisten apuvälineiden, esimerkiksi selän tai vatsan alle laitettavien tyynyjen kokeilu, voi helpottaa hetkeen heittäytymistä ja siitä nauttimista. Kehon kuunteleminen ja eri vaihtoehtojen kokeilu on kuitenkin paras tapa löytää itselle se kivuttomin asento.

6. Millainen liikunta pitää selän mahdollisimman hyvässä kunnossa?

– Nyrkkisääntönä on hyvä pitää sitä, että mikä tahansa säännöllinen liikunta, joka ei pahenna kipuoireita, on hyväksi selkäkipuiselle. Uinti, vesijuoksu, kävely, pilates tai jooga ovat kaikki kokeilemisen arvoisia vaihtoehtoja.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Kysely

Kärsitkö selkäkivuista?

Kyllä
Kyllä
74.1%
En
En
25.8%
Ääniä yhteensä: 124

Konstit on monet, kun kyse on unesta.

Oletko kokeillut aiempaa nukkumaanmenoaikaa? Entä oletko liikkunut riittävästi ulkona? Nämä ovat tuttuja kysymyksiä – ja taatusti testattuja tapoja – heille, jotka kärsivät univaikeuksista. Mutta mikä ihan oikeasti toimii?

Jokainen, joka on joskus pyörinyt useampia öitä sängyssä unettomana, on varmasti turvautunut erilaisiin nukahtamiskikkoihin. Jotkut löytävät niistä apua, toiset taas jatkavat sängyssä pyörimistä yrityksistä huolimatta. Unirytmi voi olla kadoksissa etenkin lomien jälkeen ja vuodenaikojen vaihtumisen yhteydessä.

Me Naiset selvitti unettomuuden nujertamiseen käytettäviä keinoja kokemusasiantuntijoilta eli naisilta, joita nukahtamisvaikeudet ovat joskus kiusanneet. Osa kertoi myös rituaaleistaan, jotka auttavat säännöllisen unirytmin löytämiseksi.

Apua on saatu muun muassa näistä:

 

1. Punaista tehomehua unijuomaksi

”Kun kärsin pari vuotta unettomuudesta, kuulin kirsikkamehusta ystävältäni. Se on kallista, mutta lasillinen rentouttaa mukavasti. Aloin juoda mehua säännöllisesti, ja sen jälkeen olen saanut helpommin unesta kiinni.”

Tutkimuskin sen todistaa: kirsikat nostavat elimistön melatoniini-unihormonin tasoa ja auttavat nukkumaan autuaammin.

2. Sarastusvalosta rytmiä 

”Meillä on sarastuslamppu, joka helpottaa heräämistä ja arkirytmiin palaamista. Se on ollut käytössä yli kymmenen vuotta ja on ihan ehdoton varsinkin talvella, mutta auttaa jo loppukesästä.”

3. Moderni versio lampaiden laskemisesta

”Rauhallisten uloshengitysten laskeminen on minulle toimivin toiminnallinen niksi. Lasken ykkösestä kymppiin, jos kaipaan vain vähän rauhoittumista. Jos tilanne on epätoivoinen, lasken sadasta alaspäin – se vaatii vähän enemmän keskittymistä, jotta ajatukset eivät harhaile niin paljon. Jos ajatukset karkaavat ja unohdan, missä numerossa olin, aloitan alusta.”

Lue myös: Kärsitkö univajeesta? Helppo lusikkatesti paljastaa

4. Poikakaverityynystä halikaveri

”Nukun yksin, mutta poikakaverityynyn kanssa minusta tuntuu, että saan halata jotakuta, ja lihakset rentoutuvat mukavasti. Nukun yleensä kyljelläni ja huomaan, että reissussa tai kylässä minun on vaikea nukahtaa ilman tyynyäni, joka kulkee haarojeni välistä leukaan asti halattavaksi. Joskus kokoan monista tyynyistä ja peitosta itselleni korvaavan pötkylän”

Fysioterapeuttikin suosittelee vartalotyynyä: ”Jos kaikki työikäiset suomalaiset käyttäisivät ergonomista asentotyynyä, vähenisivät työikäisten niska-hartiaongelmat, selkähaasteet sekä olkapäähaasteet merkittävästi.”

5. Suosikkimusiikkia luureista

”Ajastan instrumentaalista musiikkia 90 minuutiksi, kun alan nukkua. Käytän yleensä kuulokkeita, mutta jos nukun yksin, laitan musiikin tulemaan kaiuttimista. Pienet nappikuulokkeet eivät haittaa minua, vaikka nukahtaisinkin ne päässä. Jossain vaiheessa tai heti musiikin loputtua viskaan ne lattialle ja nukahdan pian uudestaan. Olisinpa kokeillut rauhoittavaa musiikkia jo nuoruudessani, jolloin kärsin myös nukahtamisongelmista.”

 


6. Makeantuoksuista voidetta kroppaan

”Laventelivoide ja -öljy ovat hellekesinä viilentäneet mukavasti, mutta käytän niitä ympäri vuoden. Joskus käytän myös jäägeeliä, jota saa ihan ruokakaupasta. Kun kehoni viilenee, saan unen paremmin. Aiemmin pidin aina ikkunoita auki ja otin kylmiä suihkuja keskellä yötä kesät ja talvet. Vasta iholle levitettävä voide on tuonut avun ja nukahdan kuin pieni lapsi.”

Testasimme 15 euron ”ihmevoiteen”, jonka väitetään helpottavan nukahtamista: näin se toimi!

7. Banaania ja muita hiilareita iltapalaksi

”Olin aiemmin proteiinien kannattaja, mutta sitten ryhdyin lisäämään hiilihydraatteja ruokavaliooni. Söin iltapuuron ja usein banaanin kyytipojaksi. Muistan hikoilleeni ensimmäiset viikot varsinkin öisin, mutta sen jälkeen olen nukkunut levollisesti. Uskon, että hiilarit auttavat unentuloon.”


 

Myös nämä keinot on todettu toimiviksi unettomuuden häätämiseen

8. Stoppi räpläilylle! Kännykän selailukielto iltaisin ja sen yöksi jättäminen eri huoneeseen

9. Olo kotoisammaksi! Sopivaa väriä ja luonnonkuitua makuuhuoneeseen

10. Stressi pois! Kiitollisuus- ja murehtimispäiväkirjan pitäminen

Kysely

Kärsitkö univaikeuksista?

Helteiset kesäpäivät houkuttelevat siemailemaan myös alkoholijuomia. Missä vaiheessa juomisestaan pitää huolestua?

Tänään lasi viiniä lounaalla, illalla grillailun ohessa pari olutta, siideriä tai lonkeroa. Huomenna terassille ystävien kera. Viikonloppuna mökillä kurkusta voi hulahtaa alas useampikin drinkki.

Terveen, työikäisen naisen korkean riskin raja kulkee yli 16 alkoholiannoksessa viikossa. Miehillä vastaava raja on 24 annosta. Jos raja mitataan viinillä, se tarkoittaa naiselle kahta lasia viiniä päivittäin.

Jaiks, sehän menee varsin helposti rikki! Erityisesti lomalla tissuttelu soluttautuu kuin huomaamatta osaksi päivittäistä elämää.

Jos juominen pysyy aisoissa loma-aikojen ulkopuolla, voi vapaalla itselleen antaa hieman siimaa.

Jos riskiraja ylittyy muutamana viikkona vuodessa pitääkö siitä olla huolissaan? Voidaanko puhua alkoholiongelmasta, jos riskiraja ylittyy lomalla, mutta vain ja ainoastaan silloin?

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessorin Kalervo Kiianmaan mukaan ei voida. Jos juominen pysyy aisoissa loma-aikojen ulkopuolla, voi vapaalla itselleen antaa hieman siimaa.

Jo yksi kyllä-vastaus antaa aihetta pysähtyä

Mikäli oma juominen kuitenkin mietityttää, siihen kannattaa ehdottomasti pysähtyä. Yksi hyvä keino tarkastella omaa alkoholinkäyttöään on ottaa avukseen Mielenterveystalon verkkosivuilla esitelty näppärä kymmenen kysymyksen kartoituskeino.

Lue kysymykset tarkasti ja pohdi omaa alkoholinkäyttöäsi viimeisen neljännesvuoden aikana. Vastaa kysymyksiin kyllä tai ei. Ole vastauksissa rehellinen.

  1. Oletko juomisen jälkeisenä aamulla huomannut, ettet muista joitakin edellisiltana tekemiäsi asioita?
  2. Onko juomisesi aiheuttanut riitaa läheistesi kanssa?
  3. Oletko huomannut, että kätesi vapisevat aamulla, jos olet juonut edellisiltana?
  4. Oletko tuntenut syyllisyyttä juomisestasi?
  5. Oletko hävennyt käyttäytymistäsi humalassa?
  6. Oletko myöhästellyt alkoholinkäyttösi takia?
  7. Oletko ottanut ryypyn herätessäsi rauhoittaaksesi hermojasi tai helpottaaksesi krapulaa?
  8. Oletko kertaakaan ajatellut, ettet pysty lopettamaan alkoholinkäyttöä?
  9. Oletko käyttänyt alkoholia apuna ikävien tunteiden tai stressin käsittelyssä?
  10. Oletko epäillyt, että olet tulossa riippuvaiseksi alkoholista?

Mielenterveystalon ohjeistuksen mukaan jo yksi kyllä-vastaus on merkki siitä, että juomistaan kannattaa pitää silmällä. Ehkä olisi paikallaan vähentää? Mitä useampaan kysymykseen vastaa kyllä, sitä tärkeämpää omien juomistottumusten tarkkaileminen on.

Älä unohda riskejä!

Toki ihan jo riskirajojen toistuva ylittäminen antaa aihetta vähentää. Vaikka alkoholinkäyttö ei huolettaisi pätkääkään, se ei tarkoita sitä, etteikö juominen vaikuttaisi terveyteen. Päihdelääketieteen professori, yksikön johtaja Hannu Alho Helsingin yliopistosta kertoi aiemmin Me Naisille, että jo kuukauden runsas alkoholinkäyttö voi aiheuttaa akuutin maksatulehduksen.

”Alkoholi on myrkkyä elimistön joka solulle.”

Alkoholi vaikuttaa etenkin maksaan ja haimaan, mutta myös koko elimistöön haitallisesti.

– Alkoholi on myrkkyä elimistön joka solulle, Alho toteaa.

Käypä hoito -suosituksessa listataan lukuisia alkoholin kielteisiä terveysvaikutuksia. Jatkuva tissuttelu alkaa muun muassa helposti nostaa painoa. Kaksi tuoppia olutta päivässä voi tarkoittaa parin kilon painonnousua kuukaudessa.

Jo satunnaisella ja melko vähäiselläkin alkoholin nauttimisella voi olla myös selkeitä vaikutuksia yöuneen.