Varovasti, selkään sattuu jo! Kuva: Colourbox
Varovasti, selkään sattuu jo! Kuva: Colourbox

Selän hyvinvoinnin ammattilainen kertoo, mitkä asennot sopivat parhaiten selkäkipuiselle.

Selkäkivut hankaloittavat aina arkea, ja vaikeudet voivat näkyä myös seksielämässä. Joku välttelee kaikkea läheisyyttä, joku toinen pelkää yllättäviä kipuja tai asentoja.

Vaikka selkäsäryt vaivaisivat, seksiä ei tarvitse lopettaa kokonaan. Näin sanoo kiropraktiikan maisteri, kiropraktikko (BChirSc, MChiro) Juho Hynninen Kampin kiropraktiikasta.

Asennon valinnassa on Hynnisen mukaan syytä olla kuitenkin tarkkana, jotta selkä ei kipeytyisi entisestään. Kysyimme häneltä parhaat vinkit, joilla seksistä nauttiminen onnistuu silloinkin, kun selän vaivat hankaloittavat elämää.

1. Millaisia vaikutuksia selkäkivulla voi olla seksuaalisuuteen?

– Selkäkivun vaikutukset seksuaalisuuteen ovat suurilta osin psykologisia. Intiimien hetkien karttaminen kivun välttämisen toivossa voi olla stressaavaa niin kivusta kärsivälle kuin hänen kumppanilleen. Aiheesta voi olla kiusallista keskustella puolison kanssa, koska ongelman vähättely pelottaa. Tilanne saattaa hiertää parisuhdetta ja kantautua jännitteenä myös petipuuhien ulkopuolelle. Pitkään jatkunut selkäkipu voi aiheuttaa niin ikään masentuneisuutta, joka itsessään vaikuttaa seksihaluihin.

Suosittelemme! Selkä jumissa töiden jälkeen? Tämä pikajumppa ehkäisee kipua ennalta

2. Miten selkäkipu voi vaikuttaa sänkypuuhiin?

– Kivuttoman puolison on usein hankala ymmärtää kivusta kärsivän tilannetta, joka on helppo ymmärtää väärin  ja tulkita haluttomuutena läheisyyteen. Lisäksi seksin aikana kivuttomien asentojen löytäminen voi olla hankalaa. Äkilliset tai voimakkaat liikkeet sekä pitkäkestoiset asennot voivat myös aiheuttaa lisää kipua selän alueelle tai muihin niveliin, kuten lonkkiin.

Lisäksi muut tuki- ja liikuntaelinkivut, esimerkiksi niskakipu ja ponnistuspäänsärky, aiheuttavat monelle päänvaivaa sekä seksin aikana että sen jälkeen. Päänsärkydiagnooseissa on itse asiassa oma lokeronsa yhdynnän- ja orgasmin jälkeiselle päänsärylle.

Eräässä ranskalaistutkimuksessa 34 prosenttia tutkimukseen osallistuneista miehistä ja 55 prosenttia naisista kertoivat seksin vähentyneen kipuoireiden takia. Toisessa tutkimuksessa luvut olivat huomattavasti suurempia: 55 prosenttia miehistä ja 84 prosenttia naisista kokivat selkäkivun haitanneen seksielämäänsä. Seksiselkä on siis hyvin yleinen, joskin vaiettu vaiva.

3. Voiko seksi pahentaa selkäkipua?

– Samoin kuin muu fyysinen aktiivisuus myös seksi voi pahentaa selkäkipuja. Kun selkäkipuinen kuuntelee omaa kehoaan ja kumppani puolestaan ottaa hänen tunteensa ja tilanteen huomioon, voi välttyä paljolta lisäharmilta.

Pääsääntöisesti kipuoireiden ei pitäisi rajoittaa seksielämää. Kosketus ja intiimit hetket vapauttavat myös kehon omia kivunlievittäjiä, endorfiineja, jotka voivat helpottaa kipuoireita. Esimerkiksi hieronta esileikkinä voi olla hyvä vaihtoehto rentouttamaan ja vähentämään kipuoireita. Kannattaa myös pitää mielessä, että yhdynnän lisäksi on myös muita tapoja nauttia seksuaalisuudesta ja intiimeistä hetkistä.

Lue myös: Onko sinulla hymykuopat selässä? Onneksi olkoon, olet seksijumala!

4. Oletko törmännyt asiakkaisiin, jotka valittavat seksin vaikeutuneen kipujen takia?

– Kyllä, hyvinkin usein. Asiasta yleensä vaietaan kotona tai ystävien seurassa, sillä siitä puhuminen saattaa tuntua kiusalliselta.

Avoimuus, yhteisymmärrys ja kumppanin tukeminen auttavat ongelman ratkaisussa. Kroonisiin eli pitkään jatkuneisiin tuki- ja liikuntaelinongelmiin on hyvä hakea ammattilaisen apua ja etsiä yhdessä ratkaisuja intiimielämän parantamiseksi. Myös parisuhdeterapiaa on syytä harkita kommunikaation ja suhteen avoimuuden parantamiseksi, mikäli tilanne on karkaamassa käsistä.

5. Pitääkö selkäkipuisen vältellä jotain asentoja? Ja mitkä asennot toimivat parhaiten?

– Selkärangan nivelrakenteet rasittuvat eri liikkeissä eri tavoin. Joillekin eteenpäin taivutus on kivuliasta, kun taas toisilla taivutus taaksepäin pahentaa oireita. Yleinen neuvo kivuttomimpaan asentoon on ollut lusikka-asento, jossa molemmat makaavat kylkiasennossa lonkat ja polvet koukistettuina. Vuosina 2014 ja 2015 julkaistujen tutkimusten mukaan tämä kuitenkin pahensi oireita enemmän kuin esimerkiksi lähetyssaarnaaja- tai koira-asento.

”Lusikka-asento pahensi oireita enemmän kuin esimerkiksi lähetyssaarnaaja- tai koira-asento.”

Jos selän eteentaivutus esimerkiksi varpaisiin kurottaessa pahentaa kipuoireita, on hyvä välttää asentoja, joissa alaselkä taipuu eteenpäin. Mikäli taaksetaivutus tuottaa kipua, on syytä välttää selkää ojentavia asentoja, kuten vatsallaan makaamista.

Vaikka tutkimuksia aiheesta on tehty, suosittelisin yksinkertaisesti kokeilemaan eri vaihtoehtoja itselle sopivan asennon löytämiseksi.
Tämä saattaa edellyttää peruslähetyssaarnaaja-asennosta poikkeamista hieman eksoottisimpiin vaihtoehtoihin. Myös erilaisten apuvälineiden, esimerkiksi selän tai vatsan alle laitettavien tyynyjen kokeilu, voi helpottaa hetkeen heittäytymistä ja siitä nauttimista. Kehon kuunteleminen ja eri vaihtoehtojen kokeilu on kuitenkin paras tapa löytää itselle se kivuttomin asento.

6. Millainen liikunta pitää selän mahdollisimman hyvässä kunnossa?

– Nyrkkisääntönä on hyvä pitää sitä, että mikä tahansa säännöllinen liikunta, joka ei pahenna kipuoireita, on hyväksi selkäkipuiselle. Uinti, vesijuoksu, kävely, pilates tai jooga ovat kaikki kokeilemisen arvoisia vaihtoehtoja.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Kysely

Kärsitkö selkäkivuista?

Kyllä
Kyllä
74.1%
En
En
25.8%
Ääniä yhteensä: 124

Narsistista persoonallisuushäiriötä ei voi diagnosoida itse. Suomalaisten psykiatrien käyttämän SCID-II lomakkeen kysymysten avulla voi kuitenkin pohtia, kannattaisiko asiaa tutkituttaa.

Yleisen näkemyksen mukaan sanotaan, että narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä on väestöstämme yksi prosentti. Eriasteisesta narsistisesta vammasta kärsiviä henkilöitä on kuitenkin paljon enemmän, kerrotaan Narsistien uhrien tuki ry:n sivuilla.

Narsistinen persoonallisuushäiriö on syvälle juurtunut ja pitkäaikainen käyttäytymismalli, joka ilmenee joustamattomuutena monissa elämäntilanteissa.

– Tällaisella ihmisellä on suuria kuvitelmia itsestään, hän saattaa loukkaantua herkästi ja manipuloida toisia. Hänellä on kehutuksi tulemisen tarve. Narsistinen persoonallisuushäiriö ei ilmene ihan samalla tavalla kaikilla ihmisillä. Se voi ilmetä myös heikkona itseluottamuksena, kertoo psykiatrian professori, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti Jyrki Korkeila

Miten narsistisen persoonallisuushäiriön tunnistaa?

Vain psykiatrian ammattilainen voi tunnistaa ja diagnosoida narsistisen persoonallisuushäiriön.

– Täytyy olla esimerkiksi tietty määrä tiettyjä oireita ja toimintatapoja eri vuorovaikutussuhteissa. Niiden pitää olla pitkäaikaisia eli koko elämän aikana jollain tavalla ilmenneitä. Diagnoosia ei voi tehdä ilman, että ihminen tutkitaan ja haastatellaan ja katsotaan kattavasti hänen elämäntarinaansa.

Narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta seulotaan Suomessa esimerkiksi SCID-II kyselyn kaavakkeen tiettyjen kysymysten avulla. Idea on, että lomakkeen täyttäjä vastaa kysymyksiin kyllä tai ei. Jos saa yli viisi kyllä-vastausta, on narsistinen persoonallisuushäiriö mahdollinen.

Jyrki Korkeila korostaa, että kysymykset ovat pohdinnan ja keskustelun tueksi eikä pelkästään niiden pohjalta voida tehdä diagnoosia.

”Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. ”

– Tämä täytettävä lomake, jossa on valtavasti kysymyksiä, antaa osviittaa, että on aihetta epäillä [narsistista persoonallisuushäiriötä]. Vasta haastattelussa voidaan katsoa, onko sellaista oikeasti. Kaavake seuloo esille ihmisiä, joista kannattaa selvittää, onko heillä narsistista persoonallisuushäiriötä, Korkeila selventää.

Korkeila ei kiellä kaavakkeen silmäilyä ja täyttämistä, mutta hän korostaa, että testi johtaa helposti harhaan.

– Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. Tosin yleensä niille, joilla tällaisia piirteitä on, eivät tällaiset kysymykset tule mieleen, ellei joku painosta tai ala selittämään asiaa.

Näiden SCID-II-lomakkeesta löytyvien kysymysten pohjalta voi pohtia narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta:

1. Jäävätkö ihmisiltä usein huomaamatta erityiset kykynne tai saavutuksenne?

2. Onko Teille sanottu, että Teillä on liian korkea käsitys itsestänne?

3. Ajatteletteko paljon valtaa, mainetta tai tunnustusta, jota saatte vielä jonakin päivänä?

4. Ajatteletteko paljon täydellistä rakkaussuhdetta, jonka koette jonakin päivänä?

5. Kun Teillä on ongelma, vaaditteko melkein aina päästä johtajan puheille?

6. Onko Teistä tärkeää viettää aikaa vaikutusvaltaisten ja huomattavien ihmisten seurassa?

7. Onko Teistä tärkeää, että ihmiset kiinnittävät Teihin huomiota ja ihailevat Teitä jollakin tavalla?

8. Ajatteletteko, että ei ole välttämätöntä noudattaa tiettyjä sääntöjä tai tapoja, jos niistä on teille haittaa?

9. Tuntuuko Teistä, että olette henkilö joka ansaitsee erityiskohtelun?

10. Onko usein välttämätöntä astua muutamille varpaille, jotta saatte mitä haluatte?

11. Onko Teidän usein asetettava omat tarpeenne muiden tarpeiden edelle?

12. Odotatteko usein toisten tekevän kyselemättä, mitä pyydätte, koska olette kuka olette?

13. Oletteko kiinnostumaton toisten ongelmista tai tunteista?

14. Ovatko ihmiset valittaneet Teille, että ette kuuntele heitä tai välitä heidän tunteistaan?

15. Oletteko usein kateellinen toisille?

16. Tuntuu Teistä, että toiset usein kadehtivat Teitä?

17. Oletteko sitä mieltä, että vain hyvin harvat ansaitsevat huomionne ja aikaanne?

Vierailija

Saatko 5 kyllä-vastausta? Näillä kysymyksillä mahdolliset narsistit seulotaan Suomessa tarkempiin tutkimuksiin

Ahaaa, ehkä se selittää miksi en ole erityisen kovassa huudossa naismarkkinoilla, en ole riittävän narsisti. Luulin aina että se johtuu pienistä munista tai etten ole erikoisen varakas, mutta en ilmeisesti ole vain kyllin häiriintynyt. Olenkohan nyt sitten voittaja vai häviäjä elämän pitkässävedossa.
Lue kommentti

”Lukeminen on oma terveystekijänsä, joka vaikuttaa samoin kuin vaikka tupakoinnin lopettaminen,” neurologi Markku T. Hyyppä sanoo.

Muistin parantaminen, muistisairauksilta välttyminen ja pitkä elämä terveenä kuuluvat monen meistä toivelistalle. Ei siis ole ihme, että muistin parantamista on vuosien varrella tutkittu runsaasti.

Muistinparannuskeinoiksi on eri tasoisissa tutkimuksissa löytynyt kutakuinkin kaikkea mahdollista: esimerkiksi nukkuminen, lenkkeily, lehtivihannekset, mustikat, rasvainen kala, tietyt lisäravinteet, meditaatio, aivojumppa, punttitreeni ja jopa seksi sekä kotitöiden tekeminen.

Kaikista edellämainituista ei kuitenkaan tieteen valossa ole muistille hyötyä. Neurologi, kirjailija Markku T. Hyyppä kumoaa harhaluuloja muistin toiminnan tehostamisesta tuoreessa Ikääntyvän muistikirjassaan, ja esimerkiksi mustikoiden muistivaikutukset saavat Hyypän arvioinnissa kyytiä. 

– Lisäravinteissa ei oikein ole mitään vaikutuksia. Jotkut satsaavat mustikoihin, jotkut puolukoihin ja jotkut E12-vitamiiniin. Jos niistä on apua, se on lumetta, placeboa, Hyyppä toteaa.

Yksilölle vaikkapa vitamiinista, jonka tieteellistä tehoa ei ole todistettu, saatava lumevaikutus on positiivinen juttu. Se ei silti tarkoita, että samaa vitamiinia voisi suositella kaikille. 

”Vanhukset säilyvät pidempään hengissä ja terveinä, jos he lukevat.”

Romaanit pitävät muistin reilassa

Onneksi tehokkaiksikin todistettuja muistinvahvistuskeinoja on olemassa. Yksi tärkeimmistä on, ehkä hieman yllättäen, kaunokirjallisuuden lukeminen. 

– Lukeminen on ihan oma terveystekijänsä, joka vaikuttaa samoin kuin tupakoinnin lopettaminen, viinanjuonnin lopettaminen, varallisuus tai hyvä sosiaalinen asema. Tiedetään, että vanhukset säilyvät pidempään hengissä ja terveinä, jos he lukevat, Markku T. Hyyppä sanoo. 

Hän kertoo, että lukemisen vaikutukset aivoihin pystytään nykyään kuvantamaan. Aivokuvista nähdään, että aivoverkostojen yhteydet kiinteytyvät, kun lukee romaania. 

– Lukemisen hyödyllisyys ei hämmästyttänyt minua, mutta se hämmästytti, että erityisen tehokasta on romaanien lukeminen, Hyyppä sanoo.

”Hikiliikunta yksin metsässä ei edistä muistia millään tavalla.”

Tiede ei vielä ole pystynyt täysin selvittämään, miksi juuri kaunokirjallisuus pitää muistin parhaiten reilassa. Hyypällä on kuitenkin teoria. 

– Ihminen on sosiaalinen olento, joka pärjää aina paremmin, kun on sosiaalisesti jossakin läsnä. Kaunokirjallisuutta lukiessaan ihminen elää mukana ja samastuu. Silloin syntyy sosiaalisen läsnäolon tunne.

Kirjaa lukiessaan ihminen on siis henkisesti toisten ihmisten kanssa, vaikka fyysisesti köllöttäisikin yksin kotisohvallaan.

Musisointi tehostaa muistia

Lukemisen lisäksi moni muukin muistia aidosti tehostava keino perustuu sosiaalisuuteen. Hyypän mukaan esimerkiksi liikunta sinänsä ei vaikuta muistiin.

– Hikiliikunta yksin metsässä ei edistä muistia millään tavalla, mutta jos menet kavereiden kanssa lenkille, se edistää, Hyyppä sanoo. 

Useat tutkimukset tukevat sitä, että sosiaaliset suhteet ovat todella merkittävässä roolissa eivät vain muistin, vaan koko hyvinvointimme kannalta.

Ryhmäliikunnan ja romaanien ahmimisen lisäksi Hyyppä suosittelee muistin kohentamiseen tutkimusten perusteella seuraavia konsteja:

  • Musisoinnin on todettu vaikuttavan muistiin erityisen tehokkaasti.
  • Vieraan kielen opetteleminen tai uudelleen aktivoiminen asettaa aivoille muistin kaipaamaa haastetta.
  • Hyvä uni on toimivan muistin kannalta olennainen asia.
  • Stressitön elämä kannattaa. Muistikatkojen syynä on usein se, että mieli on kuormittunut.
  • Kahvikupillinen tarjoaa hetkellisen pika-avun muistamiseen, sillä kofeiini avittaa muistin toimintaa lyhytaikaisesti.

Muistilääkkeitä tai -laitteita Hyyppä ei kehota kokeilemaan. Vaikka kaikenlaisia ratkaisuja muistin parantamiseen ja muistisairauksien ehkäisyyn kehitellään koko ajan, ei muistilaitteista ja -lääkkeistä toistaiseksi ole saatu apua.

kulttuurimummo

Haluatko elää pitkään? Lue romaaneja, se tepsii paremmin kuin liikunta tai lisäravinteet

Hohhoijaa,lukemisesta oli kyse ei kauppakassien kannosta !? Olen lukenut koko ikäni-heti kun opin lukemaan 7vuotiaana.nyt olen 63 ja muisti ym pelaa tosi hyvin.Lukeminen,EI kuunteleminen, Omille kolmelle lapsellemme on luettu heidän syntymästään asti ja lapsenlapseni,kohta 6,saavat ilokseni lukuperinteen vanhemmiltaan ja miulta luku-ja kulttuurimummolta ja olen varma että lukeminen tulee kuulumaan heidän elämäänsä heti kun lukutaito saavutetaa. Lukekaa,liikkukaa ja nauttikaa elämästä!
Lue kommentti