Pizzapäivä – eikä morkkista! Kuva: Colourbox
Pizzapäivä – eikä morkkista! Kuva: Colourbox

”Kohtuus kaikessa” on edelleen pätevä sääntö syömisessä, sanoo suomalaispsykologi.

Kohtuullinen syöminen – mitä se oikein on? Moni kokee säännön vaikeaksi, jotkut jopa tylsäksi tai käyttökelvottomaksi.

Psykologi Katarina Meskanen kertoo olevansa kohtuusyömisen suuri kannattaja. Hänen mielestään kohtuudella voi nautiskella periaatteessa kaikkea, herkkujakin.

Meskanen työskentelee psykologina HYKS:in syömishäiriöyksikössä ja on yksi Irti ahminnasta -kirjan kirjoittajista. Hänen mielestään ei ole mitään järkeä kieltää itseltään jyrkästi mitään – sillä kehittää helposti itselleen epäterveen ja mustavalkoisen suhtautumisen ruokaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Kohtuullisuus on veteen piirretty viiva. Sille ei liene mitään yleispätevää määritelmää, joten voi olla hankala tietää, milloin mennään kohtuullisuuden yli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Meskanen suostui kuitenkin listaamaan merkkejä, joista jokainen voi tunnistaa kohtuullisen syömisen:

1. Kohtuullisuuteen ei kuulu liian tiukka kurinalaisuus. Mustavalkoisuus ruokavaliossa ja erilaiset dieetit vain saavat syömisen karkaamaan jossain vaiheessa käsistä.

Lue myös! Oletko nautiskelija vai kontrolloija? Psykologi kertoo, mikä on paras tapa herkutella

2. Älä rajaa liian jyrkästi, mitkä ovat sallittuja ruoka-aineita. Erilaisia ruokia pitää saada nauttia tunnontuskitta, jottei ruokavaliosta tule liian suppea.

”Kun oma ruokasuhde on kunnossa, kohtuullisuus toimii.”

3. Kun oma ruokasuhde on kunnossa, kohtuullisuus toimii. Silloin ruokaa ei tarvitse tankata kuin pula-ajan lapsi ruotsinlaivan buffetissa. Jos kohtuullisuus ei toimi, omassa ruokasuhteessa saattaa olla jotain pielessä.

4. Tunnistatko tilanteet, joissa menetät syömisen hallinnan? Kun oppii tunnistamaan sellaiset hetket, voi jatkossa toimia toisin, jotta syöminen pysyy kohtuudessa.

5. Pystytkö lopettamaan syömisen halutessasi? Kohtuullista syömistä on myös se, ettei syö enemmän kuin oli tarkoitus.

6. Ja jos joskus herkutteleekin liikaa, kohtuusyöjä palaa taas normaaliin seuraavalla aterialla.

7. Ruoka ei saa aiheuttaa pahaa mieltä tai syyllisyyttä. Kohtuullista syömistä ei seuraa huono omatunto, itsesyytökset, pettymys tai syyllisyys.

”Kohtuullista syömistä ei seuraa huono omatunto, itsesyytökset, pettymys tai syyllisyys.”

8. Kohtuullisuuteen kuuluu myös se, ettei ruokaa tarvitse ansaita, eikä se ole palkinto. Ruoka ja syöminen saavat toki edelleen olla nautintoja elämässä, mutta eivät ainoita.

9. Armollisuus, sallivuus, joustavuus ja mutkattomuus ovat hyviä tavoitteita syömisessä.

10. Kohtuullinen syöminen on ennen kaikkea sitä, että ei kiellä itseltään mitään. Se ei silti tarkoita, että herkkuja ahmitaan kaksin käsin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla