Keskityin, nyt ideat lentävät! Kuva: Shutterstock
Keskityin, nyt ideat lentävät! Kuva: Shutterstock

Muista hengittää, nauti lounaasta ja kävele hitaasti palaveriin. Mindfulness lupaa pienilllä harjoituksilla mielenrauhaa työpäivän kaaokseen. Testasimme, toimiiko se!

1. Mielekäs minuutti työpöydän äärellä

Työpaikalla ylimääräistä aikaa on vähän, mutta nopein ja helpoin mindfulness-harjoitus viekin vain minuutin. Mindfulness-harrastajat suosittelevat sen tekemistä muutaman kerran päivässä esimerkiksi silloin, kun siirryt työehtävästä toiseen.

Mittaa ensimmäisellä kerralla kellon kanssa, miten monta kertaa ehdit hengittää sisään ja ulos minuuutin aikana. Yleensä hengenvetoja minuuttiin mahtuu reilut kymmenen.

Ota mukava ja tukeva asento tuolillasi, sulje silmäsi ja ala hengitellä hitaasti sisään ja ulos. Yritä olla ajattematta mitään muuta kuin hengitystäsi. Se on vaikeaa, mutta pikku tauko kiireen keskellä tekee yllättävän hyvää.

2. Tietoinen kävely kokoukseen

Apua, ideointipalaveri alkaa juuri, eikä minulle ole yhtään ideaa! Ajatukseni ovat keskeneräisissä töissä, mutta onneksi mindfulnessin avulla päästä voi karistaa kaiken turhan ja saapua kokoukseen pirteänä ja avoimin mielin.

Tietoinen ja läsnäoleva kävely näyttää kieltämättä vähän pöljältä. Pysähdyn ensin seisomaan huoneeni ovelle ja yritän kuunnella hengitystäni. Lähtiessäni liikkeelle yritän askeltaa hengitykseni tahtiin ja tunnen köpötteleväni kuin mummo.

Ainakin yksi tavoite saavutettu siis helposti, sillä tätä vauhtia en voi tuntea itseäni kiireiseksi. Seisahdun  vielä kokoushuoneen ovelle muutamaksi sekunniksi hengittelemään, ennen kuin astun sisään. Ja kas, palaveriahdistus on kadonnut!

3. Kännykät pois kokouksista

Mindfulnessin oppien mukaan kokouksissa ei näpelöidä puhelimia, tabletteja tai muitakaan laitteita. Tämä toimii niin töissä kuin kotona: jos et jatkuvasti silmäile kännykkääsi, keskityt varmasti paremmin muihin läsnäolijoihin ja heidän ideoihinsa.

4. Läsnäoleva sähköpostin käsittely

Tiedätkö mikä on sähköpostiapnea?

Se on oireyhtymä, joka on huomattu tietokoneella työskentelevillä ihmisillä. He unohtavat hengittää, tai oikeastaan heidän hengityksenä muuttuu pinnalliseksi, kun he ahdistuneena käyvät läpi kymmeniä saapuneita meilejään ja miettivät, mihin niistä on pakko vastata.

Sähköpostien lukeminen on todellakin paljon mukavampaa, kun hartiat eivät ole korvissa ja hengitys kulkee. Kokeile vaikka!

5. Syö lounas tietoisesti

Älä hotki annostasi työpaikkaruokalassa tai varsinkaan koneen ääressä töitä tehden. Lounas on tärkeä tauko päivässä, ja ruoan maistelu ja siitä nauttiminen tietynlaista meditaatiota.

Jutun lähteenä ja innoittajana on käytetty Antti-Juhani Wihurin juuri ilmestynyttä teosta Mindfulness työssä (Talentum).

Lue myös:

Stressi kuriin mindfulness-harjoituksilla

Helpot mindfulness-ohjeet: Näin irrotat ajatukset töistä

Viikon epäolennainen: Kaamosajan elämänviisaudet