Keskityin, nyt ideat lentävät! Kuva: Shutterstock
Keskityin, nyt ideat lentävät! Kuva: Shutterstock

Muista hengittää, nauti lounaasta ja kävele hitaasti palaveriin. Mindfulness lupaa pienilllä harjoituksilla mielenrauhaa työpäivän kaaokseen. Testasimme, toimiiko se!

1. Mielekäs minuutti työpöydän äärellä

Työpaikalla ylimääräistä aikaa on vähän, mutta nopein ja helpoin mindfulness-harjoitus viekin vain minuutin. Mindfulness-harrastajat suosittelevat sen tekemistä muutaman kerran päivässä esimerkiksi silloin, kun siirryt työehtävästä toiseen.

Mittaa ensimmäisellä kerralla kellon kanssa, miten monta kertaa ehdit hengittää sisään ja ulos minuuutin aikana. Yleensä hengenvetoja minuuttiin mahtuu reilut kymmenen.

Ota mukava ja tukeva asento tuolillasi, sulje silmäsi ja ala hengitellä hitaasti sisään ja ulos. Yritä olla ajattematta mitään muuta kuin hengitystäsi. Se on vaikeaa, mutta pikku tauko kiireen keskellä tekee yllättävän hyvää.

2. Tietoinen kävely kokoukseen

Apua, ideointipalaveri alkaa juuri, eikä minulle ole yhtään ideaa! Ajatukseni ovat keskeneräisissä töissä, mutta onneksi mindfulnessin avulla päästä voi karistaa kaiken turhan ja saapua kokoukseen pirteänä ja avoimin mielin.

Tietoinen ja läsnäoleva kävely näyttää kieltämättä vähän pöljältä. Pysähdyn ensin seisomaan huoneeni ovelle ja yritän kuunnella hengitystäni. Lähtiessäni liikkeelle yritän askeltaa hengitykseni tahtiin ja tunnen köpötteleväni kuin mummo.

Ainakin yksi tavoite saavutettu siis helposti, sillä tätä vauhtia en voi tuntea itseäni kiireiseksi. Seisahdun  vielä kokoushuoneen ovelle muutamaksi sekunniksi hengittelemään, ennen kuin astun sisään. Ja kas, palaveriahdistus on kadonnut!

3. Kännykät pois kokouksista

Mindfulnessin oppien mukaan kokouksissa ei näpelöidä puhelimia, tabletteja tai muitakaan laitteita. Tämä toimii niin töissä kuin kotona: jos et jatkuvasti silmäile kännykkääsi, keskityt varmasti paremmin muihin läsnäolijoihin ja heidän ideoihinsa.

4. Läsnäoleva sähköpostin käsittely

Tiedätkö mikä on sähköpostiapnea?

Se on oireyhtymä, joka on huomattu tietokoneella työskentelevillä ihmisillä. He unohtavat hengittää, tai oikeastaan heidän hengityksenä muuttuu pinnalliseksi, kun he ahdistuneena käyvät läpi kymmeniä saapuneita meilejään ja miettivät, mihin niistä on pakko vastata.

Sähköpostien lukeminen on todellakin paljon mukavampaa, kun hartiat eivät ole korvissa ja hengitys kulkee. Kokeile vaikka!

5. Syö lounas tietoisesti

Älä hotki annostasi työpaikkaruokalassa tai varsinkaan koneen ääressä töitä tehden. Lounas on tärkeä tauko päivässä, ja ruoan maistelu ja siitä nauttiminen tietynlaista meditaatiota.

Jutun lähteenä ja innoittajana on käytetty Antti-Juhani Wihurin juuri ilmestynyttä teosta Mindfulness työssä (Talentum).

Lue myös:

Stressi kuriin mindfulness-harjoituksilla

Helpot mindfulness-ohjeet: Näin irrotat ajatukset töistä

Viikon epäolennainen: Kaamosajan elämänviisaudet

Sydänsurut tuntuvat myös kehossa, ja pahimmillaan ne voivat olla kohtalokkaita.

Rakkaan ihmisen kuolema tai ero pitkästä parisuhteesta todella voi särkeä sydämen, kertoo sydänkirurgi Nikki Stamp kirjassaan Tunteva sydän. Ison menetyksen jälkeinen tuska ei tunnu vain mielessä, vaan myös sydämessämme. Rintaa puristaa ja tuntuu kuin joku olisi murskannut sydämen pieniksi sirpaleiksi. Kyseessä on niin kutsuttu särkyneen sydämen oireyhtymä.

Särkyneen sydämen oireyhtymä on lääketieteellinen tila, jossa tunteiden aiheuttama hormonivyöry hidastaa veren virtaamista sydänlihassoluihin. Tällöin ne voivat vaurioitua eivätkä pysty pumppaamaan verta kyllin hyvin. Oireyhtymä muistuttaa sydäninfarktia, ja sitä kutsutaan japaninkielisellä nimellä takotsubo-kardiomyopatia eli stressipohjainen sydänlihassairaus.

Särkyneen sydämen oireyhtymästä kärsivän sydän muistuttaa muodoltaan japanilaisten kalastajien käyttämää ruukkumaista mustekalapyydystä.

Japaninkielisen nimityksen oireyhtymä on saanut, koska siitä kärsivän sydän muistuttaa muodoltaan japanilaisten kalastajien käyttämää ruukkumaista mustekalapyydystä. Oireyhtymässä sydämen kapea kaula pumppaa ja supistuu normaalisti, mutta sen vasemman kammion alakärki laajenee pallomaiseksi, koska ei pysty pumppaamaan verta kunnolla.

Useimmiten aika parantaa haavat – muttei aina

Särkyneen sydämen oireyhtymä on nimensä mukaisesti usein seurausta rankasta menetyksestä, kuten läheisen kuolemasta tai pitkän suhteen päättymisestä. Toistaiseksi on epäselvää, miksi potilaista melkein 90 prosenttia on naisia. Stamp muistuttaa, ettei kyse ole siitä, että naiset olisivat heikompia tai tunteellisempia kuin miehet, vaan jakaumaa selittävät myös monet sellaiset tekijät kuin esimerkiksi kehon tapa käsitellä rasvahappoja.

Pitkittyessään menetyksen aiheuttama hormonitulva ja hermoston hälytystila vaurioittavat sydäntä.

Särkyneen sydämen oireyhtymän tarkkaa syntymekanismia tutkitaan vielä, mutta se johtuu todennäköisesti hormoneista, kuten adrenaliinista. Emotionaalinen järkytys saa kehon tuottamaan adrenaliinia, joka puolestaan saa sydämen verisuonet supistumaan ja verenpaineen kohoamaan. Sydän sairastuu, kun se joutuu korkean verenpaineen vuoksi pumppaamaan tavallista ankarammin. Pitkittyessään menetyksen aiheuttama hormonitulva ja hermoston hälytystila vaurioittavat sydäntä, joskus niin paljon, ettei sydän jaksaa enää pumpata. Toisin sanoen sydänsuruun voi jopa kuolla.

Aina aika ei siis paranna särkynyttä sydäntä, vaikka useimmiten niin käykin. Mutta miten hoitaa särkynyttä sydäntä? Avuksi voi olla sydämen toimintaa helpottava lääkitys, kuten sydänsuonia rentouttavat lääkkeet. Vaikeimmissa tapauksissa voidaan tarvita lääkkeitä, jotka auttavat sydäntä pumppaamaan verta tai kohottavat verenpainetta. 

 

Nikki Stampin kirjoittama Tunteva sydän (Minerva Kustannus) ilmestyy viikolla 37.

Yhtäkkiä tapahtuva painonnousu voi olla merkki sairaudesta tai elämäntavasta, joka sekoittaa hormonitoiminnan.

Miksi paino on alkanut yhtäkkiä nousta, vaikka syön terveellisesti ja liikun säännöllisesti?

On vaarallisen helppoa arvioida syömänsä kalorit alakanttiin, mutta syy painonnousuun voi olla myös muualla. Jos nopeaan tahtiin nouseva vaakalukema huolestuttaa, on hyvä käydä kysymässä asiaa lääkäriltä. Kyse voi olla hormoneista – ja ongelma on yleensä ratkaistavissa.

Kilpirauhasen vajaatoiminta

Kilpirauhanen vaikuttaa muun muassa aineenvaihduntaan, kehon lämmönsäätelyyn, yleiseen vireystilaan ja mielialaan. Tätä tehtävää se hoitaa säätelemällä hormoneja, joista tärkein on tyroksiini. Vajaatoiminnassa rauhanen ei tuota tarpeeksi tyroksiinia, mikä voi aiheuttaa painonnousun lisäksi muun muassa voimakasta väsymystä, lihasheikkoutta ja palelua. Kilpirauhasen vajaatoiminta voidaan todeta verikokeilla ja sitä hoidetaan hormonikorvaushoidolla.

Munasarjojen monirakkulaoireyhtymä

Painonnousu voi johtua myös munasarjojen monirakkulaoireyhtymästä, joka on tavallisin naisten hormonihäiriö. Hormonien epätasapaino oireilee muun muassa kuukautisten epäsäännöllisyytenä ja liikakarvoituksena. Tavallista on myös, että oireyhtymään liittyy aineenvaihdunnallisia häiriöitä. Kudokset ovat tavallista herkempiä insuliinille, mikä häiritsee rasva-aineenvaihduntaa ja puolestaan saattaa altistaa lihomiselle.

Krooninen stressi

Stressi laukaisee elimistössä ”taistele tai pakene” -reaktion, joka aiheuttaa pitkään jatkuvana monenlaisia ongelmia. Stressi vaikuttaa autonomiseen eli tahdosta riippumattomaan hermostoon, joka jakautuu kahteen osioon: toimintaan valmistavaan sympaattiseen ja rauhoittavaan parasympaattiseen hermostoon. Kun toinen hermosto aktivoituu, toinen menee lepotilaan.

Stressitilassa kaikki energia käytetään selviytymiselle tärkeisiin toimintoihin, jolloin ruoansulatusprosessi hidastuu. Stressi lisää myös ruokahalua kohottavan kortisoli-hormonin välitystä, mikä saattaa osaltaan edesauttaa painonnousua.

Vähäinen uni

Univajeen ja painonnousun suhteesta on puhuttu viime aikoina paljon. Myös tässä tapauksessa kyse on hormoneista. Liian vähäisten yöunien jälkeen kylläisyyden tunteesta huolehtivan leptiinin määrä laskee ja nälästä viestivän greliinin määrä nousee.

Väsymys tuottaa siis normaalia isomman ruokahalun. Univajeessa keho tuottaa enemmän stressihormoni kortisolia ja lisää insuliinin tuotantoa. Molemmilla on todettu yhteys lihomiseen.

Lähteet: Women’s Health, Terveyskirjasto

Nainen - 68

Nouseeko paino, vaikka syöt terveellisesti ja liikut? 4 yllättävää syytä äkilliseen painonnousuun

Olen syönyt tyroksiinia 20 vuotta. Vajaatoiminta tuli struuman hoitoon saadun radiojodihoidon jälkeen. Aluksi meni monta vuotta ennen kuin päästiin jonkinlaiseen tasapainoon lääkityksen kanssa. Liikatoimintaoireita tuli edelleen välillä. Nykyään menee aika hyvin. Ilman seleeniä kyllä saan sydämenrytmihäiriöitä. Kävin niiden vuoksi lääkärissäkin joskus. Myös muuten kuntoni tuntui huonolta ja oli suolistovaiboja. Lääkäri ei tosin osannut antaa niihin mitään neuvoja. Ostin seleenin oma-...
Lue kommentti