Kuvat
Shutterstock
Kyky nukahtaa mihin vain ja milloin vain voi olla myös merkki liiasta kuormituksesta.
Kyky nukahtaa mihin vain ja milloin vain voi olla myös merkki liiasta kuormituksesta.

Muutamassa minuutissa nukahtaminen voi kieliä univajeesta tai liian kuormittavasta arjesta.

Kerroimme aikaisemmin, että Me Naisten unikyselyyn vastanneista yli 10 000 suomalaisesta joka kymmenes oli ”supernukahtaja” eli nukahti heti, kun painoi päänsä tyynyyn. Uniasiantuntija Soile Hällforsin mukaan kyse ei kuitenkaan aina ole mahtavista unenlahjoista.

– Jos nukahtaminen tapahtuu vain muutamassa minuutissa, on mahdollista, että sen taustalla on pitkäaikaista väsymystä tai kuormitusta. Tämä voi johtua esimerkiksi liian lyhyiksi jääneistä yöunista tai liian rasittavasta arjesta.

Hällfors korostaa, että yksittäisistä nopeista nukahtamisista tai nukahtamisvaikeuksista ei ole syytä huolestua, mutta jos ne jatkuvat pidempään, esimerkiksi pari kuukautta, on syitä hyvä pohtia.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

– Tavallisesti riittävän levännyt ihminen, joka ei kärsi uniongelmista ja nukkuu tasaisen hyvin, nukahtaa 10–20 minuutissa. Siinä mielessä muutamassa minuutissa nukahtaminen voi olla huolestuttavaa. Toki uneen liittyvät asiat ovat aina yksilöllisiä, joten tämäkään ei päde kaikkiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hällfors kannustaakin jokaista luottamaan ensisijaisesti omiin kykyihin tulkita kehoaan ja sen tarpeita. 

Omaa unentarvetta voi mitata myös kotikonstein

Hällfors kertoo, että usein ihminen tarvitsee unta noin 6,5–8 tuntia vuorokaudessa, mutta sekin on yksilöllistä. Uniasiantuntija vinkkaa, että henkilökohtaista unentarvetta voi mitata myös kotikonstein. 

– Kun kahden viikon ajan menee nukkumaan, kun on unelias, ja nukkuu siihen asti, että luontaisesti herää, päivittäin nukuttujen tuntien keskiarvon laskemalla saa tietää, millaisia unimääriä oma keho kaipaa. Kokeilu on helpointa toteuttaa lomalla, kun ei tarvitse herätä mihinkään eikä ole häiriötekijöitä.

Jos kokeilujakson jälkeen olet pirteämpi ja nukuttujen tuntien keskiarvo on huomattavasti korkeampi kuin arkena nukutut tunnit, nukkumistottumuksiaan kannattaa pohtia. Muutoksesta voi olla hyötyä, vaikka ei olisi aiemmin kiinnittänyt univajeeseensa huomiota.

Arjen unirytmiä kannattaa mahdollisuuksien mukaan myös korjata oman luontaisen unirytminsä mukaiseksi.

– Tärkeintä on se, että nukkuminen on säännöllistä ja unta saa riittävästi. Samasta unimäärästä ja ajasta tulisi pitää kiinni sekä arkena että viikonloppuisin, Hällfors sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla