Rintaliivien uusin suuntaus free the nipple kehottaa jättämään liivit kaappiin. Ja me kokeilimme

Silloin se alkaa, alakoulun ja yläkoulun taitevuosina. Rintaliivit puetaan ensimmäistä kertaa päälle, ja sitten ne kulkevat mukana koko iän, osalla jopa pelkästä tottumuksesta.

Rintaliivitrendit ovat liikkuneet paksuista kaaritukirintaliiveistä kevyisiin braletteihin – ja nyt suuntauksena on free the nipple. Se tarkoittaa, että yhä useampi nainen luopuu rintaliiveistä — feministipiireissä puhutaan rintaliivittömyydestä ja vapautetuista nänneistä. Liivittömyyden suunnannäyttäjiä ovat toistuvasti liivittä kuvatut superjulkkikset kuten Kim Kardashian

Nännit ja tissit eivät ole kuitenkaan yhteiskunnalle helppo asia pureskeltavaksi – edelleenkään. Kun suomalainen naislaulaja saapuu Linnan juhliin ilman rintaliivejä, se ylittää uutiskynnyksen. Viimeisimmäksi sosiaalisessa mediassa syntyi kiivasta keskustelua Yle Kioskin videosta sensuroiduista nänneistä.

Sosiaalisen median kanavissa vaikuttaa olevan niin, että paljas nänni imetyksen yhteydessä on sallittua, mutta kun kuvasta poistetaan lapsi, nänni muuttuu pornografiseksi sisällöksi – jolloin se on sensuroitava. Keskustelu julki-imetyksestä on toinen lukunsa.

Tällaisia määrittelyjä vastaan feministit taistelevat nännejä vapauttaessaan.

Miksi me käytämme liivejä?

Rintaliivejä käytetään tuen ja kauneusihanteiden mukaisen muodon lisäksi myös nännien peittämiseen. Niitä ei haluta paljastaa, ei edes paidan läpi. 

Naisten keskuudessa on elänyt pitkään sitkeä myytti siitä, että rintaliivittömyys voisi vaurioittaa rintoja. Monet luulevat, että rintaliivien tehtävä on estää painovoimaa venyttämästä rintavarustusta alaspäin.

Ranskalainen tutkija Jean-Denis Roullion on kumonnut tämän väitteen: tutkiessaan 15 vuoden ajan 300 naisen rintoja hän todisti, että rintaliivit ovat terveyden kannalta täysin hyödyttömät. Itse asiassa rintaliivien käyttö heikensi luonnollisia lihaksia, jotka kohottivat rintoja. ”Tissitohtorin” johtopäätös oli, että naisten pitäisi luopua rintaliiveistä.

Jotkut kaipaavat tukea isoille rinnoilleen, mutta moni nainen ei tarvitsisi liivejä laisinkaan. Miksi niiden poisjättäminen tuntuu sitten niin vieraalta monille?

Entä miltä tuntuisi jättää rintaliivit kokonaan pois?

Oona, Heidi ja Viivi kokeilivat liivitöntä elämää ja kertovat nyt ajatuksensa. Rintaliivittömyys vaatii rohkeutta, pienin askelin.

”Siinä ne pomppivat mukana”

”Rintaliivien jättäminen kotiin oli todella vaikeaa, jopa yllättävän hankalaa. Mietin todella pitkään, minkä ihmeen paidan oikein laitan päälle, jotta rintani eivät paista siitä läpi kilometrien päähän. Yritin vakuutella itselleni, että harva ihminen todella tuijottaa etumustani kauhean tarkkaan – ja vaikka joku rintaliivittömyyden huomaisikin, sillä ei olisi mitään väliä. Minulla on kyllä aika pienet rinnat, mutta nännit osaavat paistaa paidoista läpi aika tehokkaasti.

Valitsin lopulta paksun neuleen ja annoin palaa. Uskaltauduin jopa ystävän kanssa lounaalle! Olin toki ylpeä rohkeudestani, mutta petyin hiukan, ettei olo ollut niin vapautunut kuin olin ajatellut. Unohdin koko asian melko pian, eikä oloni ollut mitenkään kovin erikoinen. Siinä ne pomppivat mukana. Ero olisi varmasti paljon huomattavampi, jos rinnat olisivat isot.

En koe kovin suurta tarvetta olla ilman rintaliivejä. Ohuisiin ja kevyisiin liiveihin olen panostanut jo pidemmän aikaa, ja tiukat ja kiristävät push-upit pääsevät päälle vain harvoin. Veikkaan että rintaliivit pysyvät jatkossakin päällä: sellaiset kevyet tuntuvat lopulta aika samalta kuin ei olisi liivejä ollenkaan.” Oona, 20

”En kehdannut mennä kauppaan”

”Aiemmin ajattelin, että ilman rintaliivejä oleminen olisi jotenkin ahdistavaa. Aikaisemmin ei käynyt edes mielessä kokeilla, koska rintani ovat suht kookkaat ja ilman liivejä ne heiluisi paidan alla valtoimenaan. Kesäisenä sunnuntaina kävi kuitenkin niin, että herättyäni vedin vain mekon päälle. Ilman rintsikoita. Oloni oli todella mukava. Mekko oli sen verran napakka, että rinnat pysyivät paikoillaan.

Mökkiolosuhteissa en välittänyt siitä, että nännit piirtyivät mekon rinnukseen, vaikka paikalla oli oman perheen lisäksi myös muita. Häveliäisyys iski kuitenkin kaupan pihassa. Mieleeni tuli Jonna Tervomaa -gate. Mitä ihmiset ajattelisivat, jos kulkisin julkisilla paikoilla nännit näkyen? Vaikka eivät ne siis oikeasti näkyisi, niiden olemassaolo vain tulisi muidenkin tietoon.

Jäin autoon istumaan. En kehdannut mennä kauppaan.” Heidi, 32

”Vaikea pitää rintojen luonnollisesta muodosta”

”Olen aina välillä ilman rintsikoita, jos asu on sellainen, että se näyttää paremmalta tai ei ainakaan huonommalta ilman rintsikoita. Kesällä varsinkin on kiva olla ilman, kevyempi fiilis. OIen joskus ilman liivejä jopa töissä, mutta silloin paidan pitää olla kunnolla peittävä. Minulla on sellaiset nännit, että ne eivät juuri mistään ala kauhean voimakkaasti sojottamaan. Joskus on silti vähän epävarma fiilis ilman rintsikoita.

Kun on tottunut ihannoimaan pyöreää ja epäluonnollista rintojen muotoa, on vaikea alkaa aidosti yhtäkkiä pitää siitä, miltä rinnat luonnostaan näyttävät. Siksi aika usein tulee valittua rintsikat. Vaikka minulla on siis pienet ja pystyt rinnat, jotka selviävät arjessa aivan hyvin ilman tukea ja pysyy paikoillaan.” Viivi, 25

 

 

 

Luonnollinen olotila

Naiset jättävät yhä useammin rintaliivit kotiin – Viivi, Heidi ja Oona kokeilivat, miltä liivittömyys tuntuu

Kuppikoko jossain G:n tietämillä jo kilpparionglemien myötä kun paino nousee ja nousee samalla rinnatkin kasvaa ja kasvaa niin ettei ole enää varaa ostaa tuhottoman kalliista rintaliivejä jättitisseille. Siksi olen ilman rintaliivejä jo kolmatta vuotta enkä huomaa mitään enää missään. Ensin oli vaikeuksia kun tuli "turpiin" jos käveli hiukankin reippaammin, mutta rinnatkin kiinteytyvät kun aikansa pomppivat vapaana ja nykyään ei enää tarvitse hävetä mustaa silmää jonka villinä keikkuva oma...
Lue kommentti

Konstit on monet, kun kyse on unesta.

Oletko kokeillut aiempaa nukkumaanmenoaikaa? Entä oletko liikkunut riittävästi ulkona? Nämä ovat tuttuja kysymyksiä – ja taatusti testattuja tapoja – heille, jotka kärsivät univaikeuksista. Mutta mikä ihan oikeasti toimii?

Jokainen, joka on joskus pyörinyt useampia öitä sängyssä unettomana, on varmasti turvautunut erilaisiin nukahtamiskikkoihin. Jotkut löytävät niistä apua, toiset taas jatkavat sängyssä pyörimistä yrityksistä huolimatta. Unirytmi voi olla kadoksissa etenkin lomien jälkeen ja vuodenaikojen vaihtumisen yhteydessä.

Me Naiset selvitti unettomuuden nujertamiseen käytettäviä keinoja kokemusasiantuntijoilta eli naisilta, joita nukahtamisvaikeudet ovat joskus kiusanneet. Osa kertoi myös rituaaleistaan, jotka auttavat säännöllisen unirytmin löytämiseksi.

Apua on saatu muun muassa näistä:

 

1. Punaista tehomehua unijuomaksi

”Kun kärsin pari vuotta unettomuudesta, kuulin kirsikkamehusta ystävältäni. Se on kallista, mutta lasillinen rentouttaa mukavasti. Aloin juoda mehua säännöllisesti, ja sen jälkeen olen saanut helpommin unesta kiinni.”

Tutkimuskin sen todistaa: kirsikat nostavat elimistön melatoniini-unihormonin tasoa ja auttavat nukkumaan autuaammin.

2. Sarastusvalosta rytmiä 

”Meillä on sarastuslamppu, joka helpottaa heräämistä ja arkirytmiin palaamista. Se on ollut käytössä yli kymmenen vuotta ja on ihan ehdoton varsinkin talvella, mutta auttaa jo loppukesästä.”

3. Moderni versio lampaiden laskemisesta

”Rauhallisten uloshengitysten laskeminen on minulle toimivin toiminnallinen niksi. Lasken ykkösestä kymppiin, jos kaipaan vain vähän rauhoittumista. Jos tilanne on epätoivoinen, lasken sadasta alaspäin – se vaatii vähän enemmän keskittymistä, jotta ajatukset eivät harhaile niin paljon. Jos ajatukset karkaavat ja unohdan, missä numerossa olin, aloitan alusta.”

Lue myös: Kärsitkö univajeesta? Helppo lusikkatesti paljastaa

4. Poikakaverityynystä halikaveri

”Nukun yksin, mutta poikakaverityynyn kanssa minusta tuntuu, että saan halata jotakuta, ja lihakset rentoutuvat mukavasti. Nukun yleensä kyljelläni ja huomaan, että reissussa tai kylässä minun on vaikea nukahtaa ilman tyynyäni, joka kulkee haarojeni välistä leukaan asti halattavaksi. Joskus kokoan monista tyynyistä ja peitosta itselleni korvaavan pötkylän”

Fysioterapeuttikin suosittelee vartalotyynyä: ”Jos kaikki työikäiset suomalaiset käyttäisivät ergonomista asentotyynyä, vähenisivät työikäisten niska-hartiaongelmat, selkähaasteet sekä olkapäähaasteet merkittävästi.”

5. Suosikkimusiikkia luureista

”Ajastan instrumentaalista musiikkia 90 minuutiksi, kun alan nukkua. Käytän yleensä kuulokkeita, mutta jos nukun yksin, laitan musiikin tulemaan kaiuttimista. Pienet nappikuulokkeet eivät haittaa minua, vaikka nukahtaisinkin ne päässä. Jossain vaiheessa tai heti musiikin loputtua viskaan ne lattialle ja nukahdan pian uudestaan. Olisinpa kokeillut rauhoittavaa musiikkia jo nuoruudessani, jolloin kärsin myös nukahtamisongelmista.”

 


6. Makeantuoksuista voidetta kroppaan

”Laventelivoide ja -öljy ovat hellekesinä viilentäneet mukavasti, mutta käytän niitä ympäri vuoden. Joskus käytän myös jäägeeliä, jota saa ihan ruokakaupasta. Kun kehoni viilenee, saan unen paremmin. Aiemmin pidin aina ikkunoita auki ja otin kylmiä suihkuja keskellä yötä kesät ja talvet. Vasta iholle levitettävä voide on tuonut avun ja nukahdan kuin pieni lapsi.”

Testasimme 15 euron ”ihmevoiteen”, jonka väitetään helpottavan nukahtamista: näin se toimi!

7. Banaania ja muita hiilareita iltapalaksi

”Olin aiemmin proteiinien kannattaja, mutta sitten ryhdyin lisäämään hiilihydraatteja ruokavaliooni. Söin iltapuuron ja usein banaanin kyytipojaksi. Muistan hikoilleeni ensimmäiset viikot varsinkin öisin, mutta sen jälkeen olen nukkunut levollisesti. Uskon, että hiilarit auttavat unentuloon.”


 

Myös nämä keinot on todettu toimiviksi unettomuuden häätämiseen

8. Stoppi räpläilylle! Kännykän selailukielto iltaisin ja sen yöksi jättäminen eri huoneeseen

9. Olo kotoisammaksi! Sopivaa väriä ja luonnonkuitua makuuhuoneeseen

10. Stressi pois! Kiitollisuus- ja murehtimispäiväkirjan pitäminen

Kysely

Kärsitkö univaikeuksista?

Helteiset kesäpäivät houkuttelevat siemailemaan myös alkoholijuomia. Missä vaiheessa juomisestaan pitää huolestua?

Tänään lasi viiniä lounaalla, illalla grillailun ohessa pari olutta, siideriä tai lonkeroa. Huomenna terassille ystävien kera. Viikonloppuna mökillä kurkusta voi hulahtaa alas useampikin drinkki.

Terveen, työikäisen naisen korkean riskin raja kulkee yli 16 alkoholiannoksessa viikossa. Miehillä vastaava raja on 24 annosta. Jos raja mitataan viinillä, se tarkoittaa naiselle kahta lasia viiniä päivittäin.

Jaiks, sehän menee varsin helposti rikki! Erityisesti lomalla tissuttelu soluttautuu kuin huomaamatta osaksi päivittäistä elämää.

Jos juominen pysyy aisoissa loma-aikojen ulkopuolla, voi vapaalla itselleen antaa hieman siimaa.

Jos riskiraja ylittyy muutamana viikkona vuodessa pitääkö siitä olla huolissaan? Voidaanko puhua alkoholiongelmasta, jos riskiraja ylittyy lomalla, mutta vain ja ainoastaan silloin?

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessorin Kalervo Kiianmaan mukaan ei voida. Jos juominen pysyy aisoissa loma-aikojen ulkopuolla, voi vapaalla itselleen antaa hieman siimaa.

Jo yksi kyllä-vastaus antaa aihetta pysähtyä

Mikäli oma juominen kuitenkin mietityttää, siihen kannattaa ehdottomasti pysähtyä. Yksi hyvä keino tarkastella omaa alkoholinkäyttöään on ottaa avukseen Mielenterveystalon verkkosivuilla esitelty näppärä kymmenen kysymyksen kartoituskeino.

Lue kysymykset tarkasti ja pohdi omaa alkoholinkäyttöäsi viimeisen neljännesvuoden aikana. Vastaa kysymyksiin kyllä tai ei. Ole vastauksissa rehellinen.

  1. Oletko juomisen jälkeisenä aamulla huomannut, ettet muista joitakin edellisiltana tekemiäsi asioita?
  2. Onko juomisesi aiheuttanut riitaa läheistesi kanssa?
  3. Oletko huomannut, että kätesi vapisevat aamulla, jos olet juonut edellisiltana?
  4. Oletko tuntenut syyllisyyttä juomisestasi?
  5. Oletko hävennyt käyttäytymistäsi humalassa?
  6. Oletko myöhästellyt alkoholinkäyttösi takia?
  7. Oletko ottanut ryypyn herätessäsi rauhoittaaksesi hermojasi tai helpottaaksesi krapulaa?
  8. Oletko kertaakaan ajatellut, ettet pysty lopettamaan alkoholinkäyttöä?
  9. Oletko käyttänyt alkoholia apuna ikävien tunteiden tai stressin käsittelyssä?
  10. Oletko epäillyt, että olet tulossa riippuvaiseksi alkoholista?

Mielenterveystalon ohjeistuksen mukaan jo yksi kyllä-vastaus on merkki siitä, että juomistaan kannattaa pitää silmällä. Ehkä olisi paikallaan vähentää? Mitä useampaan kysymykseen vastaa kyllä, sitä tärkeämpää omien juomistottumusten tarkkaileminen on.

Älä unohda riskejä!

Toki ihan jo riskirajojen toistuva ylittäminen antaa aihetta vähentää. Vaikka alkoholinkäyttö ei huolettaisi pätkääkään, se ei tarkoita sitä, etteikö juominen vaikuttaisi terveyteen. Päihdelääketieteen professori, yksikön johtaja Hannu Alho Helsingin yliopistosta kertoi aiemmin Me Naisille, että jo kuukauden runsas alkoholinkäyttö voi aiheuttaa akuutin maksatulehduksen.

”Alkoholi on myrkkyä elimistön joka solulle.”

Alkoholi vaikuttaa etenkin maksaan ja haimaan, mutta myös koko elimistöön haitallisesti.

– Alkoholi on myrkkyä elimistön joka solulle, Alho toteaa.

Käypä hoito -suosituksessa listataan lukuisia alkoholin kielteisiä terveysvaikutuksia. Jatkuva tissuttelu alkaa muun muassa helposti nostaa painoa. Kaksi tuoppia olutta päivässä voi tarkoittaa parin kilon painonnousua kuukaudessa.

Jo satunnaisella ja melko vähäiselläkin alkoholin nauttimisella voi olla myös selkeitä vaikutuksia yöuneen.