Riskiään sairastua syöpään voi pienentää terveellisillä elämäntavoilla, joihin kuuluu säännöllinen liikunta. Kuva: Shutterstock
Riskiään sairastua syöpään voi pienentää terveellisillä elämäntavoilla, joihin kuuluu säännöllinen liikunta. Kuva: Shutterstock

Eurooppalaiset syöpäsuositukset on päivitetty. Edellisten julkaisusta on kulunut kymmenen vuotta. Mikä muuttui?

Joka kolmas suomalainen sairastuu syöpään jossakin vaiheessa elämäänsä. Ei siis ihme, että sairastumisen riski pelottaa. Onneksi sitä voi kuitenkin pienentää omilla teoillaan; Suomen Syöpäyhdistyksen mukaan jopa 30–50 prosenttia syövistä olisi ehkäistävissä.

Syöpäriskin vähentämiseen tähtäävät eurooppalaiset suositukset on nyt päivitetty. Riskiään voi niiden avulla pienentää, mutta syöpään voi sairastua silti kuka tahansa.

– Yksittäisen ihmisen kohdalla ei yleensä voida tietää, miksi hän saa syövän, eikä syövän saanutta todellakaan pidä syyllistää elämäntavoistaan, muistuttaa terveyden edistämisen ylilääkäri Eeva Ollila Suomen Syöpäyhdistyksestä.

Suosituksia ei ole vaikea muistaa, sillä ne perustuvat pitkälti perusterveellisiin elintapoihin. Joitakin muutoksiakin kymmenessä vuodessa on tullut, kun tutkimustietoa on saatu lisää. Eeva Ollila kertoo, mikä muuttui.

1. Vältä tupakkatuotteita

"Tupakoimattomuus on syövän ehkäisyssä kaikkein tärkein asia. Aiemmin puhuttiin vain tupakoinnista, nyt suosituksissa on huomioitu muutkin tupakkatuotteet. Esimerkiksi nuuskan tuonti Suomeen on lisääntynyt hurjasti, eikä sähkötupakkakaan ole terveydelle hyväksi. Myös savuttomia ympäristöjä kehotetaan suosimaan."

2. Alkoholi minimiin

"Suosituksissa todetaan aiempaa jämäkämmin, että alkoholin suhteen ei ole olemassa turvallisen käytön rajaa. Alkoholi lisää riskiä sairastua moniin syöpiin."

3. Muista liikkua

"Liikunnan vaikutuksista terveyteen tiedetään yhä enemmän. Sen lisäksi, että liikunta edistää terveyttä ja pienentää sairastumisriskiä, liikkumattomuus toisaalta lisää sitä."

4. Pidä paino hallinnassa

"Syömiseenkin annetaan aiempaa tarkempia neuvoja. Suosituksissa kehotetaan käyttämään täysjyväviljoja, palkokasveja ja kasviksia sekä välttämään runsaasti rasvaa tai sokeria sisältäviä ruokia sekä lihajalosteita. Väestön vanheneminen yhdistettynä lihomiseen ja liikkumattomuuteen lisää syöpien määrää."

5. Nainen, huomioi nämä

"Ensimmäistä kertaa suosituksiin on otettu mukaan myös vaihdevuosien hormonikorvaushoito, joka lisää syöpäriskiä. Viimeksi tieto hoidon vaikutuksista syöpäriskiin oli niin tuoretta, ettei se vielä päässyt mukaan suosituksiin. Naisille neuvotaan myös, että syöpäriskin kannalta on edullista, jos lapset saa varhain ja imettää pitkään."

6. Tarkkaile radon-pitoisuuksia

"Radonille altistuminen on myös riski. Jos asuu sellaisella alueella, jolla radon-pitoisuudet ovat kohtalaisen korkeat, voi tehdä kaksi asiaa: mitata pitoisuudet, ja vielä tärkeämpänä olla polttamatta tupakkaa. Radonille altistuminen ja tupakointi yhdessä muodostavat ikävän riskin."

7. Älä pala auringossa

"Ennen kehotettiin vain suojautumaan liialta auringon säteilyltä, nyt kehotetaan myös välttämään solariumissa käyntiä. Auringossa oleillessa on tärkeintä pitää huoli siitä, ettei iho pääse palamaan."

Lue myös:

Aamulypsyn Anni Hautalalta löytyi syövälle altistava geenivirhe: "Harkitsen rintojen leikkausta”

40-vuotias, hoida ainakin nämä terveysasiat!

Miltä tuntuu, kun tietää kuolevansa kohta?