Kuva: Shutterstock/Subbotina Anna
Kuva: Shutterstock/Subbotina Anna

Yksi hyvä itsehoitokeino päivässä, ja seitsemän päivän jälkeen elämä on rennompaa.

Maanantai: Oletko stressiriippuvainen?

Et ehkä pidä stressistä, mutta käsi sydämelle: voisitko elää ilman kiireen tuntua? Nautitko jopa siitä, että olet jatkuvasti tuli hännän alla? Stressi aktivoi samoja aivo­alueita kuin sokeri ja muut riippuvuudenaiheuttajat. Se voi aiheuttaa samanlaisen hyvänolontunteen. Kun tunnistat riippuvuutesi, voit vapautua siitä.

Tiistai: Kerro itsellesi, että riität

Stressaantunut ajattelee usein, ettei riitä, vaikka kuinka huhkisi. Sulje siis silmäsi ja hengitä syvään muutamia kertoja. Kerro sisäänhengityksellä itsellesi: ”Olen tarpeeksi.” Toista lausetta ääneen niin, että uskot siihen.

Keskiviikko: Jätä pois sokeri, kofeiini ja alkoholi

Paineen alla voi tehdä mieli ottaa lisäkuppi kahvia, vielä yksi suklaapatukka tai viinilasillinen. Vastusta kiusausta, koska nämä vain lisäävät kehosi kierroksia. Testaa, kuinka olosi muuttuu.

Torstai: Pätkämeditoi

Muutama 2–3 minuutin meditaatio pitkin päivää on uusien tutkimusten mukaan jopa tehokkaampi stressinpoistaja kuin puolen tunnin meditointisessio. Syy: saat nauttia harjoituksen vaikutuksista tasaisesti päivän mittaan. Tee siis lyhyt hengitysharjoitus vaikka aina vessassa käydessäsi.

Perjantai: Jätä treenit väliin

Jos huonojen yöunien jälkeen olo on jo valmiiksi heikko, tiukka bodypumppi sitä tuskin kohentaa. Anna itsellesi lupa ladata akkuja ja hoitaa kehoa mieluummin vaikka venyttelemällä.

Lauantai: Lataa apuvoimia

Zen-tilaan ei laskeuduta hetkessä. Jos älypuhelin on kädessäsi joka tapauksessa, miksi et hyödyntäisi sitä rentoutumiseen? Ilmaiset sovellukset auttavat. Breathe opettaa keskittymään hengitykseen, Sleep stream tarjoaa rauhoittavia luonnonääniä, kuten veden liplatusta, tuulen huminaa...

Sunnuntai: Naura vaikka väkisin

Muistatko vielä hyvän naurukohtauksen jälkeisen raukean olon? Nauru vähentää kehon stressihormoneja. Tutkimusten mukaan jopa tekonauru riittää. Varaa siis tänään ainakin vartti kunnon hekotukselle.

Lisää vinkkejä Heidi Hannan kirjasta Voiko stressi tappaa? Näin katkaiset kierteen (Minerva 2014).

Lue myös:

7 vinkkiä joulustressin hallintaan

Helppo ja nopea saunajooga rentouttaa: näin teet sen kotona

Shindo opettaa suorittajan rentoutumaan