Päivän mittaisesta dieetistä voi myös ottaa mallia pysyvämpiin, hyviin elämäntapoihin. Kuva: Shutterstock
Päivän mittaisesta dieetistä voi myös ottaa mallia pysyvämpiin, hyviin elämäntapoihin. Kuva: Shutterstock

Ohjeita noudattamalla olo tuntuu kevyemmältä iltaan mennessä.

Joo joo, painonhallinta ja laihduttaminen on pitkäjänteistä puuhaa, jonka tulokset alkavat näkyä vasta viikkojen tai jopa kuukausien kuluttua.

Näillä
Popsugarin
vinkeillä pikkupöhötys muuttuu kuitenkin päivän aikana kevyemmäksi oloksi – eikä se viikonlopun juhliin suunnittelemasi mekko toivottavasti enää kiristä vyötäröltä.

Aamu

Aloita päivä juomalla lämmintä sitruunavettä. Mukillinen kuumaa starttaa aineenvaihdunnan. Voit lisätä sitruunamehua ja -viipaleen myös kupilliseen vihreää teetä.

Skippaa maitotuotteet. Vaikka maidolle ei olisi allerginen, se saattaa lisätä turvotuksen tunnetta. Kokkaa aamupalaksi esimerkiksi pieni munakas tai sekoita raikas ja vitamiinipitoinen smoothie.

Joogaa. Ruuansulatus saa vauhtia asennoista, joissa kehoa kierretään ja venytetään. Vinkkejä hyviin asentoihin löydät esimerkiksi täältä.

Aamupäivä

Syö entsyymipitoinen välipala. Sekä ananaksessa että papaijassa on entsyymejä, jotka parantavat proteiinin pilkkoutumista ja helpottavat ruuansulatusta. Voit napostella hedelmät sellaisenaan tai sekoittaa niistä smoothien.

Iltapäivä

Syö kvinoaa. Kuitu- ja kaliumpitoinen kvinoa ei turvota, joten se on turvallinen valinta lounaalle tai päivälliselle. Nauti seurana kasviksia. Nälkä lähtee esimerkiksi tällä savulohi-kvinoasalaatilla.

Valitse kuitupitoinen välipala. Avokado, vadelmat, päärynät ja siemenet ovat hyviä kuitujen lähteitä. Kuidut pitävät olon kylläisenä.

Ilta

Jätä viini väliin. ”Yksillä” käyminen on mukava aktiviteetti raskaan työpäivän päätteeksi, mutta yksikin drinkki voi olla syynä turvotukseen. Alkoholi häiritsee aineenvaihduntaa, ja juomissa on myös usein paljon sokeria, joka voi tehdä olosta huteran. Ja jos nälkä yllättää lasillisen jälkeen, tahdonvoima on todella koetuksella... Pyydä baarimikolta mieluummin lasillinen vettä sitruunanviipaleella.

Syö kevyesti ja skippaa jälkkäri. Detox-henkinen illallinen syntyy parsasta ja jostain proteiinipitoisesta, esimerkiksi kalasta tai kanasta. Rasvaiset, sokeripitoiset herkut kannattaa jättää jollekin toiselle päivälle – jälkiruoka on tänään pannassa. Makeanhimo kannattaa tyydyttää tuoreilla hedelmillä.

Puhdistu teellä. Mausteinen, esimerkiksi kanelia ja inkivääriä sisältävä tee auttaa elimistöä puhdistumaan, joten nauti kupponen ennen nukkumaanmenoa. Myös minttuteellä on vatsaa rauhoittava vaikutus, ja raikas minttu sopii hyvin ruuan jälkeen nautittavaksi.

Mene nukkumaan ajoissa. Riittävä uni on tärkeää aineenvaihdunnan kannalta. Älä siis tingi kauneusunistasi, vaan paina pää tyynyyn hyvissä ajoin.

Koko päivä

Pureskele maltilla. Ruoka sulaa paremmin, eikä vatsaan keräänny ylimääräistä ilmaa, kun pureskelet ruuan kunnolla ennen nielaisua.

Älä jauha purkkaa. Pureskelu saa nielemään ilmaa, mutta myös purukumin sokerialkoholi aiheuttaa turvotusta.

Juo vettä. Asiantuntijat jakautuvat kahteen leiriin sen suhteen, auttaako vesi poistamaan kuona-aineita vai ei. Moni myös luottaa siihen, että vesi pitää aineenvaihdunnan vauhdissa. Keho kuitenkin tarvii nestettä toimiakseen, joten vettä kannattaa juoda ainakin sen verran, ettei nestehukka uhkaa.

Pidä annoskoot maltillisina. Raskas syöminen on varma tapa hankkia illaksi kunnon turvotus, joten älä lapa lautasta kukkuralleen ruokaa.

Lue myös:


Se ei olekaan niin simppeliä kuin luulit! Näin tulkitset vaa'an lukemia


18 tapaa polttaa enemmän ja tehokkaammin rasvaa


Vegaaniudesta tuli Hollywoodin muotidieetti – kasviksilla hoikemmaksi

Gynekologilla käymiseen kuuluu, että joku juttelee sinulle jalkojesi välistä. Se tekee monista jutuista vähän outoja.

Gynekologikäynti voi jäädä mieleen rutiinisuorituksena tai jättää lähtemättömän vaikutuksen. Jos joku kehuu munasarjoja kauniiksi, kommentti yllättää eikä unohdu ihan heti, sillä asiasta tuskin oli itse tietoinen.

Maria Veitola pyysi Instagramissa seuraajiltaan kokemuksia sekä hauskoista että vähemmän hauskoista gynekologien heitoista.

Niitähän riitti. Moni Marian Instagram-seuraajista oli sitä mieltä, että gynekologit jos jotkut ovat todellisia sutkauttelun mestareita – osa tahallaan, osa ihan vahingossa.

Tässä Marialle kerrotuista gynekologikokemuksista hauskimpia ja omituisimpia:

”Ei ole tapahtunut mitään ydinräjähdystä”, gynekologi oli todennut synnytyksen jälkeen eräälle kommentoijalle.

”Asuin Herttoniemessä Susitiellä. Gynekologi katsoi henkilötietojani ja sanoi: ’Jaaha asut Susitiellä, sinne jos lähtee saatille saattaa tulla hukkareissu.’ Hänestä tuli omalääkärini moneksi vuodeksi”, yksi keskusteluun osallistunut muisteli.

Aina gynekologien jutut eivät liity alapäähän, huomautti yksi keskustelijoista. ”Mulle gyne sanoi tutkimuksen jälkeen, että ’taisit olla aika rauhallinen lapsi?’ Ensinnäkin hämmästyin, koska äiti on aina kertonut, että olin maailman rauhallisin vauva ja toiseksi mietin, et mistä toi gyne sen näkee? Totesin gynelle, että hän on oikeassa, et kuinka niin? Gyne siihen: ’Ihan sun nimestä päättelin.’”

 ”Hänestä tuli omalääkärini moneksi vuodeksi.”

”Kierukan vaihdossa sain kuulla olevani ’hankala tapaus’. Kaksi naislääkäriä ja naisterkka tuijotteli siinä jalkoväliä ja pohti mitä tehdään. ’Jospa varaillaan aika sille miesgynelle kun sillä on enemmän kokemusta näistä vehkeistä.’”

Kohdunkaulaa vaikka muille jakaa

Joskus lääkärit myös ovat hyvin innoissaan omasta erikoisalastaan, niin oudolta kuin se potilaasta tai asiakkaasta tuntuukin.

”Kyllä muuten näistä lanteista sitten lähtee! Joo, kyllä, ihan täydellinen synnyttäjän lantio”, kokenut miesgynekologi oli kehunut parikymppistä asiakastaan.

”Täällähän on kohdunkaulaa vaikka muille jakaa”, eräälle oli todettu ultraäänitutkimuksessa.

Muutama kommentoija ihmetteli, miksi lääkärit haluavat aina esitellä löydöksiään: ”Kesken tutkimuksen gyne kehui, että kohdunkaula näyttää niin somalta – ihan ruusun nupulta. ’Haluatko nähdä!’ Ennen kun ehdin vastata mitään gyne oli laittanut käteeni peilin ja siirtänyt sen haarojen väliin. Hämilläni totesin vaan, että niinpä näyttää.”

Monet suomalaisten suosikkiruuat sisältävät mahdollisesti syöpää aiheuttavaa akryyliamidia. Listasimme vinkit, joiden avulla sitä voi vältellä.

Oletko koskaan kuullut akryyliamidista? Jos sana ei soita päässä kelloja, tässä pieni tietoisku:

Akryyliamidi on kemiallinen ainesosa, jota muodostuu moniin elintarvikkeisiin, kun niitä valmistetaan. Erityisesti sitä muodostuu silloin, kun tärkkelyspitoisia ruokia kuten perunaa, makaronia tai leipää friteerataan, paistetaan tai paahdetaan. Joissain ruuissa sitä on jo siinä vaiheessa, kun kuluttaja nappaa tuotteen kaupanhyllyltä.

Vaikka akryyliamidi on ruoka-aineissa varsin yleinen tuttavuus, tieten tahtoen sitä ei todellakaan kannata nauttia. Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen EFSA:n mukaan elintarvikkeissa esiintyvä akryyliamidi voi lisätä riskiä sairastua syöpään.

Eniten akryyliamidia on mitattu esimerkiksi perunalastuissa, ranskanperunoissa, näkkileivissä, kekseissä, aamiaismuroissa ja kahvissa. Myös ruisleivissä voi olla akryyliamidia.

Tällä hetkellä ruuan sisältämän akryyliamidin ja syövän yhteys ei ole vielä ihan selvä. Elintarviketurvallisuusvirasto Evira kuitenkin kehottaa välttämään sen nauttimista.

Listasimme 4 vinkkiä, joiden avulla se onnistuu:

1. Vaihda vaaleapaahtoinen kahvi tummapaahtoiseen

Yksi isoimmista akryyliamidin lähteistä suomalaisten ruokavaliossa on kahvi. Syy on siinä, että iso osa suomalaisista nauttii sumppia päivittäin huomattavia määriä.

Kahvilla on kuitenkin myös lukuisia myönteisiä terveysvaikutuksia, eivätkä viranomaiset kehota luopumaan kaffesta tyystin. Sen sijaan yksi muutos omiin kahvitottumuksiin kannattaa tehdä. Kaupanhyllyltä kannattaa ehdottomasti valita tummapaahtoinen kahvipaketti vaalepaahtoisen sijaan, Evira kertoo. Tummapaahtoinen kahvi sisältää vähemmän akryyliamidia kuin vaalepaahtoinen, nimenomaan juuri näin päin.


2. Suosi vaaleaa paistopintaa

Esimerkiksi paahtoleivän ja ranskanperunoiden akryyliamidipitoisuus kasvaa sen mukaan mitä tummemmaksi leipä ja ranskalaiset paahdetaan tai paistetaan.

3. Etsi parempi vaihtoehto

Kaupan kekseistä on mitattu korkeita akryyliamidimääriä. Evira kehottaakin korvaamaan keksit vähemmän akryyliamidia sisältävillä pullilla. Ransikset virasto suosittelee korvaamaan keitinperunoilla.

4. Syö monipuolisesti

Eviran mukaan loppupeleissä yksi parhaista tavoista vähentää akryyliamidin saantia on syödä yleisten ravintosuositusten mukaan eli ”monipuolisesti, vaihtelevasti ja kohtuullisesti”.