Päivän mittaisesta dieetistä voi myös ottaa mallia pysyvämpiin, hyviin elämäntapoihin. Kuva: Shutterstock
Päivän mittaisesta dieetistä voi myös ottaa mallia pysyvämpiin, hyviin elämäntapoihin. Kuva: Shutterstock

Ohjeita noudattamalla olo tuntuu kevyemmältä iltaan mennessä.

Joo joo, painonhallinta ja laihduttaminen on pitkäjänteistä puuhaa, jonka tulokset alkavat näkyä vasta viikkojen tai jopa kuukausien kuluttua.

Näillä
Popsugarin
vinkeillä pikkupöhötys muuttuu kuitenkin päivän aikana kevyemmäksi oloksi – eikä se viikonlopun juhliin suunnittelemasi mekko toivottavasti enää kiristä vyötäröltä.

Aamu

Aloita päivä juomalla lämmintä sitruunavettä. Mukillinen kuumaa starttaa aineenvaihdunnan. Voit lisätä sitruunamehua ja -viipaleen myös kupilliseen vihreää teetä.

Skippaa maitotuotteet. Vaikka maidolle ei olisi allerginen, se saattaa lisätä turvotuksen tunnetta. Kokkaa aamupalaksi esimerkiksi pieni munakas tai sekoita raikas ja vitamiinipitoinen smoothie.

Joogaa. Ruuansulatus saa vauhtia asennoista, joissa kehoa kierretään ja venytetään. Vinkkejä hyviin asentoihin löydät esimerkiksi täältä.

Aamupäivä

Syö entsyymipitoinen välipala. Sekä ananaksessa että papaijassa on entsyymejä, jotka parantavat proteiinin pilkkoutumista ja helpottavat ruuansulatusta. Voit napostella hedelmät sellaisenaan tai sekoittaa niistä smoothien.

Iltapäivä

Syö kvinoaa. Kuitu- ja kaliumpitoinen kvinoa ei turvota, joten se on turvallinen valinta lounaalle tai päivälliselle. Nauti seurana kasviksia. Nälkä lähtee esimerkiksi tällä savulohi-kvinoasalaatilla.

Valitse kuitupitoinen välipala. Avokado, vadelmat, päärynät ja siemenet ovat hyviä kuitujen lähteitä. Kuidut pitävät olon kylläisenä.

Ilta

Jätä viini väliin. ”Yksillä” käyminen on mukava aktiviteetti raskaan työpäivän päätteeksi, mutta yksikin drinkki voi olla syynä turvotukseen. Alkoholi häiritsee aineenvaihduntaa, ja juomissa on myös usein paljon sokeria, joka voi tehdä olosta huteran. Ja jos nälkä yllättää lasillisen jälkeen, tahdonvoima on todella koetuksella... Pyydä baarimikolta mieluummin lasillinen vettä sitruunanviipaleella.

Syö kevyesti ja skippaa jälkkäri. Detox-henkinen illallinen syntyy parsasta ja jostain proteiinipitoisesta, esimerkiksi kalasta tai kanasta. Rasvaiset, sokeripitoiset herkut kannattaa jättää jollekin toiselle päivälle – jälkiruoka on tänään pannassa. Makeanhimo kannattaa tyydyttää tuoreilla hedelmillä.

Puhdistu teellä. Mausteinen, esimerkiksi kanelia ja inkivääriä sisältävä tee auttaa elimistöä puhdistumaan, joten nauti kupponen ennen nukkumaanmenoa. Myös minttuteellä on vatsaa rauhoittava vaikutus, ja raikas minttu sopii hyvin ruuan jälkeen nautittavaksi.

Mene nukkumaan ajoissa. Riittävä uni on tärkeää aineenvaihdunnan kannalta. Älä siis tingi kauneusunistasi, vaan paina pää tyynyyn hyvissä ajoin.

Koko päivä

Pureskele maltilla. Ruoka sulaa paremmin, eikä vatsaan keräänny ylimääräistä ilmaa, kun pureskelet ruuan kunnolla ennen nielaisua.

Älä jauha purkkaa. Pureskelu saa nielemään ilmaa, mutta myös purukumin sokerialkoholi aiheuttaa turvotusta.

Juo vettä. Asiantuntijat jakautuvat kahteen leiriin sen suhteen, auttaako vesi poistamaan kuona-aineita vai ei. Moni myös luottaa siihen, että vesi pitää aineenvaihdunnan vauhdissa. Keho kuitenkin tarvii nestettä toimiakseen, joten vettä kannattaa juoda ainakin sen verran, ettei nestehukka uhkaa.

Pidä annoskoot maltillisina. Raskas syöminen on varma tapa hankkia illaksi kunnon turvotus, joten älä lapa lautasta kukkuralleen ruokaa.

Lue myös:


Se ei olekaan niin simppeliä kuin luulit! Näin tulkitset vaa'an lukemia


18 tapaa polttaa enemmän ja tehokkaammin rasvaa


Vegaaniudesta tuli Hollywoodin muotidieetti – kasviksilla hoikemmaksi

Naisilla kun on kuukautiskivut ja synnytykset, on kipukynnyksemmekin luonnollisesti korkeampi kuin miehillä. Näin usein väitetään. Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda kumoaa myytin.

Ihmisen kipukynnys on eri asia kuin kivunsietokyky. Kun laitat käden jääpaloja täynnä olevaan vesiastiaan, alat jonkin ajan kuluttua tuntea epämiellyttävää tunnetta, sitten kipua.

Se hetki, kun tunnet ensimmäisen kerran kipua = kipukynnyksesi.

Jatkat käden pitämistä vedessä, kunnes et enää kestä ja joudut ottamaan käden pois = maksimi kivunsietokykysi.

–Vaikka toisin luullaan, naisten kipukynnys ei ole luonnostaan korkeampi kuin miehillä, sanoo lääkäri, kipututkija ja dosentti Helena Miranda.

”Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin.”

–Naisten kipua ei vain oteta yhtä vakavasti kuin miesten. Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin. On myytti, että naisen pitäisi kestää kipua paremmin, koska hän kokee kuukautis- ja synnytyskipuja, Miranda sanoo.

Todellisuudessa naiset ovat kipututkijan mukaan miehiä herkempiä kivulle, koska esimerkiksi estrogeeni voi lisätä kipuherkkyyttä ja mieshormoni testosteroni puolestaan suojata siltä.

–Sukupuolieroja esiintyy myös aivojen kyvyssä käsitellä kipua, koska opioidireseptorit miesten ja naisten aivoissa toimivat eri tavalla, Miranda kertoo.

Kitsastelua kipulääkkeissä?

Naiset ovat usein miehiä vuolaampia puhumaan. Tutkimusten mukaan miesten on naisia vaikeampi ilmaista ääneen esimerkiksi kipuaan.

–Tämä johtaa siihen, että lääkärit tulkitsevat usein miesten kivun todellisemmaksi kuin naisten, Helena Miranda sanoo,

”Naisille määrätään vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia.”

Asenteet saattavat vaikuttaa esimerkiksi leikkausten jälkihoitoon.

–Tilastojen mukaan naisille määrätään leikkausten jälkeen vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia kuin miehille. Ajatellaan, että naisten oireet johtuvat enemmän ahdistuksesta kuin kivusta.

Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda on kirjoittanut kirjan Ota kipu haltuun (Otava 2016).

 

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen.