Päivän mittaisesta dieetistä voi myös ottaa mallia pysyvämpiin, hyviin elämäntapoihin. Kuva: Shutterstock
Päivän mittaisesta dieetistä voi myös ottaa mallia pysyvämpiin, hyviin elämäntapoihin. Kuva: Shutterstock

Ohjeita noudattamalla olo tuntuu kevyemmältä iltaan mennessä.

Joo joo, painonhallinta ja laihduttaminen on pitkäjänteistä puuhaa, jonka tulokset alkavat näkyä vasta viikkojen tai jopa kuukausien kuluttua.

Näillä
Popsugarin
vinkeillä pikkupöhötys muuttuu kuitenkin päivän aikana kevyemmäksi oloksi – eikä se viikonlopun juhliin suunnittelemasi mekko toivottavasti enää kiristä vyötäröltä.

Aamu

Aloita päivä juomalla lämmintä sitruunavettä. Mukillinen kuumaa starttaa aineenvaihdunnan. Voit lisätä sitruunamehua ja -viipaleen myös kupilliseen vihreää teetä.

Skippaa maitotuotteet. Vaikka maidolle ei olisi allerginen, se saattaa lisätä turvotuksen tunnetta. Kokkaa aamupalaksi esimerkiksi pieni munakas tai sekoita raikas ja vitamiinipitoinen smoothie.

Joogaa. Ruuansulatus saa vauhtia asennoista, joissa kehoa kierretään ja venytetään. Vinkkejä hyviin asentoihin löydät esimerkiksi täältä.

Aamupäivä

Syö entsyymipitoinen välipala. Sekä ananaksessa että papaijassa on entsyymejä, jotka parantavat proteiinin pilkkoutumista ja helpottavat ruuansulatusta. Voit napostella hedelmät sellaisenaan tai sekoittaa niistä smoothien.

Iltapäivä

Syö kvinoaa. Kuitu- ja kaliumpitoinen kvinoa ei turvota, joten se on turvallinen valinta lounaalle tai päivälliselle. Nauti seurana kasviksia. Nälkä lähtee esimerkiksi tällä savulohi-kvinoasalaatilla.

Valitse kuitupitoinen välipala. Avokado, vadelmat, päärynät ja siemenet ovat hyviä kuitujen lähteitä. Kuidut pitävät olon kylläisenä.

Ilta

Jätä viini väliin. ”Yksillä” käyminen on mukava aktiviteetti raskaan työpäivän päätteeksi, mutta yksikin drinkki voi olla syynä turvotukseen. Alkoholi häiritsee aineenvaihduntaa, ja juomissa on myös usein paljon sokeria, joka voi tehdä olosta huteran. Ja jos nälkä yllättää lasillisen jälkeen, tahdonvoima on todella koetuksella... Pyydä baarimikolta mieluummin lasillinen vettä sitruunanviipaleella.

Syö kevyesti ja skippaa jälkkäri. Detox-henkinen illallinen syntyy parsasta ja jostain proteiinipitoisesta, esimerkiksi kalasta tai kanasta. Rasvaiset, sokeripitoiset herkut kannattaa jättää jollekin toiselle päivälle – jälkiruoka on tänään pannassa. Makeanhimo kannattaa tyydyttää tuoreilla hedelmillä.

Puhdistu teellä. Mausteinen, esimerkiksi kanelia ja inkivääriä sisältävä tee auttaa elimistöä puhdistumaan, joten nauti kupponen ennen nukkumaanmenoa. Myös minttuteellä on vatsaa rauhoittava vaikutus, ja raikas minttu sopii hyvin ruuan jälkeen nautittavaksi.

Mene nukkumaan ajoissa. Riittävä uni on tärkeää aineenvaihdunnan kannalta. Älä siis tingi kauneusunistasi, vaan paina pää tyynyyn hyvissä ajoin.

Koko päivä

Pureskele maltilla. Ruoka sulaa paremmin, eikä vatsaan keräänny ylimääräistä ilmaa, kun pureskelet ruuan kunnolla ennen nielaisua.

Älä jauha purkkaa. Pureskelu saa nielemään ilmaa, mutta myös purukumin sokerialkoholi aiheuttaa turvotusta.

Juo vettä. Asiantuntijat jakautuvat kahteen leiriin sen suhteen, auttaako vesi poistamaan kuona-aineita vai ei. Moni myös luottaa siihen, että vesi pitää aineenvaihdunnan vauhdissa. Keho kuitenkin tarvii nestettä toimiakseen, joten vettä kannattaa juoda ainakin sen verran, ettei nestehukka uhkaa.

Pidä annoskoot maltillisina. Raskas syöminen on varma tapa hankkia illaksi kunnon turvotus, joten älä lapa lautasta kukkuralleen ruokaa.

Lue myös:


Se ei olekaan niin simppeliä kuin luulit! Näin tulkitset vaa'an lukemia


18 tapaa polttaa enemmän ja tehokkaammin rasvaa


Vegaaniudesta tuli Hollywoodin muotidieetti – kasviksilla hoikemmaksi