Kodin Kuvalehti
Varoitus, flunssapöpöjä ilmassa!
Varoitus, flunssapöpöjä ilmassa!

Flunssa leviää työpaikoilla ja julkisissa liikennevälineissä. Muutamalla helpolla keinolla sitä voi yrittää torjua. Lääkäri kertoo, kuinka hän itse toimii.

Kuinka huolettomaksi flunssakaudella uskaltaa heittäytyä? Täytyykö flunssaisia vältellä kotona? Onko välttelystä hyötyä töissä? Mikä on paras tapa torjua flunssaa? 

Kysyimme lääkäriltä.

– Samassa taloudessa elävien on käytännössä mahdoton välttää flunssatartuntaa, johtava lääkäri Patrik Währn Mehiläisestä sanoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Julkisissa kulkuvälineissä ja työpaikoilla tilanne on toinen. Silloin ahkera käsien pesu sekä suun ja silmien koskettelun välttäminen todella auttavat torjumaan flunssaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Järkevä tapa on, että kotiin tullessa pesee aina kädet ja lisäksi aina ennen ruokailua. Meidän pitäisi myös päästä tavasta, että koskettelemme koko ajan kasvojamme.

Währn kertoo syyn: Flunssa ei tartu käsien ihon läpi, vaan vasta sitten, kun virus päätyy kädestä suuhun tai silmän limakalvoille. Siksi käsien puhtaus on avainasemassa.

Muista käsiä pestessä erityisesti sormien päät

Entä miten ne kädet sitten on parasta pestä, jos haluaa välttää flunssatartunnan? Tehokkainta on, kun sen tekee samaan tapaan kuin lääkäri itse:

  1. Käytä saippuaa ja haaleaa vettä: ”Vesi ei saa olla liian kuumaa, sillä se voi vaurioittaa ihoa. Vettä ei edes saa niin kuumaksi, että sillä olisi vaikutusta bakteereihin. Haalea vesi siis riittää.”
  2. Pese huolellisesti sormien välit, kämmenen syrjä, sormien päät: ”Nämä kohdat jäävät yllättävän usein pesemättä, varsinkin lapsilla.”
  3. Kuivaa kädet huolellisesti pyyhkeellä tai paperipyyhkeellä: ”Paperiin kuivaaminen vähentää huomattavasti mikrobikuormaa. Ilmakuivaus ei ole flunssakaudella hyvästä.”
  4. Älä korvaa käsienpesua käsidesillä: ”On hyvä muistaa, että käsihuuhde ei vaikuta viruksiin, joten sillä ei voi torjua flunssaa.”

Ruuhkabussissa virukset vaihtavat omistajaa pikapikaa

Patrik Währnillä on myös tapa, jota hän suosittelee kaikille julkisissa liikennevälineissä kulkeville: käsineet!

– Virukset elävät pinnoilla joitakin tunteja. Flunssakaudella ei kannata kosketella kaupan ovenkahvoja eikä bussien ja metrojen tankoja paljain käsin. Ulkona liikkuessa kannattaakin käyttää käsineitä julkisissa sisätiloissa, Währn neuvoo.

Myös kättelyä kannattaa flunssakaudella välttää siinä määrin kuin se on mahdollista.

Tämä on Kodin Kuvalehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Kodin Kuvalehden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/kodinkuvalehti.

Moni suomalainen (vauvasta senioriin ja ruokavaliosta riippumatta) kärsii tietämättään erilaisista ravinnepuutoksista. Yleisimmät ravinnepuutokset ovat kalan Omega-3 rasvahapot (EPA ja DHA), rauta, folaatti, B12-vitamiini, D-vitamiini (ruuasta on mahdotonta saada riittävästi D-vitamiinia, oli se millainen tahansa), C-vitamiini, jodi, seleeni, magnesium, sinkki ja K2-vitamiini, joka on äärimmäisen tärkeä verisuonten ja luuston hyvinvoinnille.

Näiden puute altistaa kaikenlaisille ikäville puutossairauksille.

Japanilaisilla koululaisilla, jotka saivat 30 µg D-vitamiinia päivässä, oli 42 prosenttia pienempi influenssa A:han sairastumisen riski verrattuna lumevalmistetta saaneisiin. Lisäksi astmakohtaukset sitä sairastavilla lapsilla putosivat 1/6:osaan. Kaikki tämä 30 µg annoksella. Tulokset olisivat voineet olla vielä paremmat, jos olisi käytetty aikaisemmin Suomessakin voimassa ollutta 50 µg suositusta lapsille.

Urashima M, et al. Randomized trial of vitamin D supplementation to prevent seasonal influenza A in schoolchildren. Am J Clin Nutr 91:1255-1260.

90 prosenttia ihmisen vastustuskyvystä ­sijaitsee suolistossa. Kunnon ruokaa ja riittävästi D-vitamiinia. D-vitamiini on hämmästyttävän tehokas virusten vastainen aine. Se tuottaa kehossa 200-300 erilaista virusten vastaista peptidiä, jotka tappavat bakteereja, viruksia ja sieniä. D-vitamiini vähentää riskiä sairastua flunssaan, influenssaan ja muihin virustauteihin ja nopeuttaa toipumista edellyttäen, että ihmisen seerumin D-vitamiinin pitoisuus (S-D-25) on vähintään 95 nmol/l. Tämän tason saavuttamiseen tarvitaan iästä ja koosta riippuen 30-100 µg D-vitamiinia päivässä. D-vitamiini on avaintekijä immuunijärjestelmän toiminnassa.

http://www.ravintoterveys.net/Influenssa.htm

Sisältö jatkuu mainoksen alla