Vartti aurinkoa päivässä turvaa kesäaikaan riittävän D-vitamiinin saannin. Kuva Shutterstock
Vartti aurinkoa päivässä turvaa kesäaikaan riittävän D-vitamiinin saannin. Kuva Shutterstock

Uusi tutkimus kyseenalaistaa D-vitamiinin hyödyt luuston terveydelle. Suomalainen asiantuntija ei niele väitteitä sellaisenaan.

Eipäs, juupas, vaarinhousut! Tältä kuulostaa uusimmat tutkimustiedot D-vitamiinista.

Arvostettu tiedejulkaisu BMJ (entinen British Medical Journal) julkaisi hiljattain uuden, tutkijatohtori Evropi Theodoratoun johtaman tutkimuksen, joka kyseenalaistaa D-vitamiinin monet terveyshyödyt, mukaan lukien vitamiinin luustoa vahvistavan vaikutuksen. Ja juuri luustoterveyden takia D-vitamiinista on kohkattu Suomessakin viime vuosina hyvin paljon.

Myös D-vitamiinin saantisuosituksia nostettiin Suomessa tänä vuonna 10 mikrogrammaan, ja esimerkiksi monet terveysbloggarit napsivat D-vitamiinia huomattavasti enemmänkin terveyshyötyjen toivossa.

Ärsyttävää. Mitä uusista tutkimustuloksista oikein pitäisi ajatella? Ei mitään ihmeellistä, tiivistää alan suomalainen ekspertti, ravitsemusepidemologian dosentti Jyrki Virtanen Itä-Suomen yliopistosta. Hän ei ole valmis allekirjoittamaan tutkimuksen tuloksia.

– Kyllä meillä on aika hyvä näyttö siitä, että kun kehon D-vitamiinipitoisuudet nousevat riittävän korkealle, sillä on vaikutusta luuston terveyteen, Virtanen sanoo.

Mikä Theodoratoun sakilla on sitten mennyt tutkimuksessaan pieleen, jos heidän tulokset eivät pidä paikkaansa?

– Ei heillä välttämättä mitään ole mennyt pieleen, mutta heidän menetelmänsä ovat olleet hieman erilaiset kuin yleensä. He ovat tehneet meta-analyysin meta-analyyseistä, eli he ovat vetäneet yhteen sellaisia tutkimuksia, jotka ovat vetäneet yhteen tutkimustuloksia aiemmista tutkimuksista.

Tutkimusasetelmat eri tutkimuksissa vaihtelevat. Joissain tutkimuksissa on tutkittu D-vitamiinilisiä, joissain ravinnosta saatavaa D-vitamiinia. Joissain on tutkittu yleistä terveydentilaa, toisissa tiettyjä sairauksia, joissain erityisesti luustoa. Kattavan yhteenvedon tekeminen on siksi vaikeaa.

Eli kannattaako suomalaisten yhä napsia D-vitamiinia purkista paremman luustoterveyden toivossa?

– Kannattaa. Ei tämä tutkimus muuta nykyisiä suosituksia mitenkään. Ja on myös syytä muistaa, että mitään haittoja ei D-vitamiinin käytöstä näillä suositelluilla pitoisuuksilla ole löytynyt.

Lue myös:

Huutaako elimistösi D-vitamiinia – viisi paljastavaa oiretta

Paljonko ravintolisiä saa syödä?

Tarvitsenko D-vitamiinia kesälläkin?