Itsensä syyllistäminen satunnaisesta laiskottelusta ei välttämättä auta mitään. Kuva: Shutterstock
Itsensä syyllistäminen satunnaisesta laiskottelusta ei välttämättä auta mitään. Kuva: Shutterstock

Fiksun syömisen, liikkumisen ja nukkumisen ei pitäisi olla vaikeaa, mutta aika mahdottomalta se silti usein tuntuu.

Jos kirjoittaisi listan omista vaivoista, siitä saisi äkkiä aika pitkän. Vielä pitemmän listan saisi aikaan, jos lisäisi perään vielä kaikki ruuat, teot ja tavat, joita pitäisi suosia tai välttää voidakseen hyvin.

Omalta listaltani löytyvät ainakin aurallinen migreeni ja yleinen jännityspäänsärky, ärtyneen suolen oireyhtymä eli erityisen herkkä vatsa sekä polven rasitusvamma, joka palaa aina silloin tällöin riesakseni. Olen täysin tietoinen siitä, mitä minun pitäisi tehdä, jotta olisin terve ja voisin hyvin. Se ei tarkoita, että tekisin moniakaan niistä asioista riittävän usein.

Pitäisi syödä terveellisesti ja monipuolisesti noin viisi kertaa päivässä. Niin ja sitten pitää miettiä aika tarkkaan, mitä syö, jos haluaa välttää turvotuksen ja muut vatsavaivat. Ruisleipää ja maitotuotteita ei ainakaan saisi syödä eikä kivennäisvettä juoda.

Jo aamupalalla saatan epäonnistua kaikissa kohdissa.

Mutta kun Netflixissä on lempiohjelma pahasti kesken ja kaapissa olisi vähän keksejä.

Pitäisi mennä ajoissa nukkumaan, mutta kun kauheasti tekisi mieli mennä näkemään kaveria ravintolaan. Ja ai niin, ei sitten punaviiniä, tai seuraavana päivänä on varmasti migreeni. Juon kuitenkin.

Pitäisi lähteä lenkille, kun siitä tulee jälkeenpäin niin hyvä olo ja se tekee hyvää. Mutta kun Netflixissä on lempiohjelma pahasti kesken ja kaapissa olisi vähän keksejä. Ehkä jään sohvalle, kun on ollut pitkä työviikko.

Terveellisesti ja kurinalaisesti eläminen on niin sietämättömän vaikeaa. Tietoa siitä, mitä kannattaisi tehdä ja syödä, on kyllä enemmän kuin tarpeeksi, mutta kun ei vain millään jaksa välittää tarpeeksi.

Keho ja mieli ristiriidassa

Mikä hyvien elämäntapojen mukaan elämisessä sitten oikein on niin vaikeaa? Oman terveellisen elämän vaatimukset ovat kai aika helposti toteutettavissa.

Lue myös: Etkö osaa vastustaa kiusausta? Näillä nikseillä opit itsehillintää

Elämäntapamuutoksiin erikoistuneen personal trainer Päivi Pelkosen mukaan liian äkkinäisten muutoksien tekeminen saa aikaan kehon ja mielen ristiriidan.

– Kun aloitetaan esimerkiksi jokin rankka kuntoprojekti tai lähdetään totaalikieltäytymisen linjalle, tulee aika nopeasti vastareaktio, että haluaisikin jäädä sohvalle – vaikka tietää, että tekisi hyvää urheilla ja syödä terveellisesti.

Itseltään ei pidä siksi vaatia liian nopeita muutoksia, ettei mieli väsähdä ponnisteluun.

– Ongelmaan auttaa, että käy mahdollisimman realistisesti läpi, millaiset tavoitteet sopivat omaan elämäntilanteeseen, Pelkonen sanoo.

Lue myös: Psykologin neuvo pysyvään elämänmuutokseen: ”Hanki itsellesi hyväntahtoinen ihmissuhde”

”En saa” muotoon ”minä voin”

Ärsyttää myöntää, mutta ehkä ongelma juuri onkin se, että ajattelee kaikkea sitä, mitä ei saa tehdä. Ei saa syödä tiettyjä ruokia, ei saa jäädä makoilemaan sänkyyn. Totta kai valitsen juuri ne jutut, joita ei saisi – ihmismieli on juuri niin lapsellinen.

Realistisiin tavoitteisiini tuskin kuuluu luopua yhdessä yössä isosta osasta niistä ruoka-aineista, joihin on tottunut. Ehkä mahani kestää ruisleipää silloin tällöin eikä jokaisesta punaviinilasillisesta varmasti tule migreeni. Elämän voi laittaa uusiksi – mutta vain vähän kerrallaan.