Vihloo! Jomottaa! Yllätys yllätys, nuorillakin voi olla nivelvaivoja. Liikkuminen helpottaa oloa, mutta millä muulla tavoin nivelkipuja voi hoitaa? Lue viisi vinkkiä.

Sopiva liikunta auttaa nivelvaivoissa ja varsinkin heikkojen kohtien vahvistaminen, omaa kroppaa kuunnellen. Valitse kuntosalitreenin vastapainoksi esimerkiksi pyöräilyä tai uintia, sillä ne eivät rasita niveliä. Pahinta on jäädä sohvaperunaksi!

Mistä muusta voisi olla apua särkeviin niveliin, mistä on oikeasti hyötyä ja mistä ei?

1. Tulehduskipulääkkeet

Kaikenlaisiin nivelkipuihin voi kokeilla reseptivapaita tulehduskipulääkkeitä kolmesta viiteen päivään kestävänä kuurina. Lääke sekä lievittää kipua että poistaa tulehdusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vaihtoehtona voi kokeilla tulehduskipulääkettä sisältävää geeliä kipeisiin niveliin, joissa nivelkapseli on lähellä ihon pintaa, kuten sormissa, polvissa, nilkassa ja jalkaterässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Hae apua ajoissa, ennen kuin kivut ehtivät pahoiksi.

2. Kylmä- tai lämpöhoito

Jollakin kipua lievittää paremmin kylmä, toisilla lämpö. Kylmä-lämpöpakkauksia saa eri päällysteillä, täytteillä ja kokoisina. Apteekeissa niitä myydään noin 5–15 eurolla.

Ohjeen mukaan viilennetyllä tai lämmitetyllä pakkauksella voi hautoa kipeää aluetta 5–20 minuuttia kerrallaan, tuntemusten mukaan, kahdesta neljään kertaan päivässä.

3. Lisäravinteet ja luontaistuotteet

Nivelten hyvinvointiin tarkoitettuja luontaistuotteita on paljon. Lisäravinteina myydään esimerkiksi hainrusto-, vihersimpukka- ja inkiväärivalmisteita. Jotkut voivat saada niistäkin apua, mutta tutkimusnäyttö niiden puolesta ei ole kovin vakuuttavaa. Esimerkiksi glukosamiinista ja hainruston sisältämästä kondroitiinista ei joidenkin tutkimusten mukaan ollut enempää apua kuin lumelääkkeestäkään.

Kukonhelttauutteen sisältämästä hyaluronaatista on ristiriitaisempia tuloksia. Se saattaa lisätä nivelten toimintakykyä ainakin nivelrikossa., joten kokeilu ehkä kannattaa.

4. Ruoka ja alkoholi

Jotkut suosittelevat nivelkipuihin välimerellistä ruokavaliota – lähinnä siksi, että se sisältää runsaasti kasviksia ja kalaa. Tietoa voi hyödyntää lisäämällä omega-3-rasvahappojen, kasvisten, marjojen ja hedelmien määrää omalla lautasella.

Lihottavat, runsaasti energiaa sisältävät ruoka-aineet taas kannattaa pitää vähissä. Niihin kuuluvat esimerkiksi sokeri ja tyydyttynyt rasva. Myös alkoholinkäytön vähentäminen voi lievittää kipuja.

5. Liikakilojen laihduttaminen

Ylipainosta pääseminen helpottaa nivelten kuormaa ja siksi myös vähentää niiden kipuja. Kevyempänä on helpompi harrastaa monipuolisesti liikuntaa ja siten edistää nivelten ja ympäröivien lihasten toimintakykyä.

Jo viidestä kymmeneen kilon painopudotuksella voi olla tuntuva vaikutus – etenkin yhdessä liikunnan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla