Liikunnassa on tosiaan järkeä: kaiken muun hyvän lisäksi liikkumalla voit vähentää syöpään sairastumisen riskiä. Jokainen liikuttu minuutti tekee hyvää. Parasta olisi sitoutua terveellisempään elämään.

Jos toivoo säästyvänsä syövältä, tärkeintä olisi lopettaa tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttäminen. Sen jälkeen laitetaan kuntoon ravitsemus, liikunta ja paino. Tutkimusten mukana näillä keinoilla olisi mahdollista estää yli 40 prosenttia syövistä.

Terveellisellä ja monipuolisella ruokavaliolla voisi tilastollisesti estää joka viidennen syövän. Jos yhtälöön lisätään vähintään puoli tuntia reipasta liikuntaa päivässä, ehkäisisi joka kolmannen syövän.

Keskiarvot voivat tosin antaa väärän viestin. Kaikkien syöpien kohdalla homma ei toimi näin, vaan lukemat vähättelevät tai liioittelevat elämäntapojen tuomaa syöpäsuojaa. Ei voida luvata, että joku ei koskaan saa syöpää, vaikka hän tekisi kaiken oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Sisäisiin tekijöihin, kuten syövälle altistavaan geenivirheeseen, omaan ihotyyppiin, sukupuoleen ja ikään, ei voi itse vaikuttaa, muistuttaa Syöpäjärjestöjen kehittämispäällikkö Virve Laivisto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Liikunta suojaa ja vahvistaa

Liikunnan hyödyt ovat kuitenkin mittavat. Näin se toimii:

1. Suojaa sairauksilta

Liikkumattomuus ja istuminen lisäävät paitsi monien kroonisten sairauksien ja vaivojen todennäköisyyttä myös syöpäriskiä. Tutkimusten mukaan istuminen on riskitekijä etenkin paksusuolen syövän sekä rinta- ja kohdunrungonsyövissä. Liikunta taas suojaa niiltä.

2. Ehkäisee tulehdusta

Niin sanotussa omenavatsassa vatsaontelon rasvakudokseen kertyy runsaasti tulehdussoluja, jotka erittävät tulehdusreaktiota ylläpitäviä sytokiineja. Tulehdus aiheuttaa soluissa syövälle altistavia muutoksia. Liikunta onneksi hoitaa tulehdusta etenkin suolistossa ja vähentää rasvan määrää koko kehossa.

3. Vahvistaa puolustuskykyä

Liikunta vahvistaa elimistöä ja elimistön omaa immuunijärjestelmää. Hyväkuntoinen ei siis sairastu yhtä helposti kuin huonokuntoinen. Liikunnan on todettu myös vähentävän syövän kasvutekijöiden määrää.

4. Tasaa hormoneja

Liikunta laskee naishormoni estrogeenin ja verensokeria säätelevän insuliinin määrää. Jokainen liikuttu minuutti vahvistaa elimistöäsi myös syöpäsolujen kohtaamiseen.

5. Vauhdittaa aineenvaihduntaa

Säännöllinen liikunta pitää aineenvaihdunnan käynnissä koko päivän. Hyvä aineenvaihdunta auttaa painonhallinnassa mutta varmistaa myös, että ruoassa mahdollisesti oleville syöpää edistäville ainesosille ei jää turhaan aikaa imeytyä elimistöön.

Puoli tuntia päivässä

Kaikki liikunta auttaa ehkäisemään syöpää. Jos sille ei ole terveyden puolesta estettä, yritä liikkua vähintään puoli tuntia päivässä, vielä mieluummin tunti. Tunnin päivässä liikkuminen vähentää omaa syöpäriskiä ainakin 25 prosentilla hyvin vähän liikkuviin verrattuna.

Mitä rajumpaa liikunta on, sitä suurempi terveysvaikutus sillä saadaan, joten hengästy vapaasti. Kevyellä ja hyötyliikunnallakin on merkitystä, ja tunnin voi koostaa pienemmistä paloista – vaikka 10–20 minuutista kerrallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla