Vähitellen kehittynyttä polvikipua voi hoitaa kotioloissa. Kuva: Shutterstock
Vähitellen kehittynyttä polvikipua voi hoitaa kotioloissa. Kuva: Shutterstock

Polvikivut ovat ikävä vaiva. Niistä voi kuitenkin päästä eroon tunnistamalla kuormittavat tekijät ja harjoittamalla reisi- ja pakaralihaksia.

Polvikivut tuntuvat piinaavat monia. Fysioterapeutti Marko Grönholm Terveystalolta arvelee, että taustalla voi olla ainakin suorituskeskeinen liikunnan harrastaminen.

– Tänä päivänä on kaikennäköisiä harrastuksia, joissa tehdään suorituksia aikaa vasten. Kun yritetään saada paljon toistoja lyhyessä ajassa, tekniikka voi joskus tuottaa haasteita. Tämä voi kuormittaa polvia niin paljon, että jossain kohtaa polvet sanovat sopimuksensa irti ja alkavat ärtyä, Grönholm sanoo.

Grönholm peräänkuuluttaa treenauksessa kärsivällisyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Voi olla, että osa etenee turhan nopealla tahdilla liikkeisiin, joihin oma keho ei välttämättä ole vielä valmis. Kaikki pitäisi saada nyt ja heti – tai mieluummin jo eilen, Grönholm toteaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

”Voi olla, että osa etenee turhan nopealla tahdilla asioihin, joihin oma rakenne ei välttämättä ole vielä valmis.”

Hän muistuttaa, ettei liian isojen kuormien tai liian haastavien liikkeiden pariin tulisi siirtyä liian nopeasti. Myös riittävät palautumisajat voivat ennaltaehkäistä polviongelmia.

Syy selville ja tilanne hallintaan

Jos polvikipu on kuitenkin päässyt kehittymään, hoidon kannalta on ratkaisevaa, miten polven vihoittelu on alkanut. Mikäli kyseessä on varsinainen polvivamma, hoito riippuu siitä, mitkä rakenteet ovat vaurioituneet. Vamman kanssa kannattaakin kääntyä fysioterapeutin puoleen.

Jos kipu ei selity selkeällä vammalla, vaan se on alkanut vähitellen, polvikuvun omatoiminen hoito on helpompaa. Oikotietä onneen ei tässäkään asiassa kuitenkaan ole.

On tärkeintä tunnistaa, mikä kipua aiheuttaa ja ylläpitää.

Grönholmin mukaan on tärkeintä tunnistaa, mikä kipua aiheuttaa ja ylläpitää. Kyseessä voi olla yhtä lailla perusliikkumiseen liittyvä asia, kuten kävely, kuin vaikkapa kyykkyliike. Oli syypää mikä tahansa, se tulee saada hallintaan. Alkuvaiheessa tämä tarkoittaa kipua aiheuttavan toiminnan minimointia.

– Kiputilanne pitää saada rauhoittumaan. Kipua vastaan harjoitteleminen ei ole järkevää, Grönholm toteaa.


Reisi- ja pakaralihakset vahvoiksi

Siinä missä venyttely on vakioneuvo lihasrasituksesta kärsiville, siitä ei ole iloa polvikipuiselle. Sen sijaan polviongelmainen voi hyötyä reisi- ja pakaralihasten treenaamisesta. Jos reisi- tai pakaralihas ei toimi kunnolla, polvi kuormittuu mekaanisesti turhan voimakkaasti. Siksi näiden lihasten harjoittamisella voi vähitellen päästä kipuilusta eroon.

Liikuntaa ei siis suinkaan kannata hylätä kipeän polven vuoksi.

– Hyvä nyrkkisääntö on se, että kaikkea sellaista saa tehdä, mikä ei satu, Grönholm summaa.

”Hyvä nyrkkisääntö on se, että kaikkea sellaista saa tehdä, mikä ei satu.”

Pika-apua kotikonstein?

Vaikka polvikivusta lopullisesti eroon pääseminen voi viedä aikaa, voi erilaisia kotikonsteja kokeilemalla löytää hetkellistä helpotusta akuuteimpaan kipuun.

– Joku hyötyy kylmähoidosta, jollekin lämpö saattaa toimia hyvin. Lisäksi on erilaisia kipua lievittäviä juttuja, kuten teippaukset, jotka toimivat joillekin ja joillekin eivät. Kaikkea tällaista voi kokeilla ja niiden mahdollisen hyödyn näkee aika nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla