Hyvä terveys
Vuosituuletus!
Vuosituuletus!

Jos lähdet liikkeelle nollakuntoisena, puolikin tuntia viikossa vaikuttaa terveyteesi myönteisesti. Terveysvaikutuksia alkaa kertyä heti, kun nouset kotisohvalta. Vuoden kuluttua liikunnasta on tullut jo hyvä tapa.

Aloita 10–30 minuutin liikkumisjaksoilla. Pyri kohti sitä, että harrastaisit yhteensä vähintään 2,5 tuntia reipasta (hengästyttävää) tai reilu tunti rasittavaa (hikoiluttavaa) liikuntaa viikossa + pari kertaa viikossa lihaskuntoa, -hallintaa ja -huoltoa.

Ensimmäisen harjoituksen jälkeen:

  • Mielesi virkistyy. Hyvänolon hormoneiden tuotanto kasvaa ja verenkierto tehostuu. Lopputuloksena on vireämpi olo ja parempi mieli.
  • Aineenvaihdunta vilkastuu. Suorituksen aikana käytät enemmän energiaa, eli hiilihydraatteja ja rasvoja, mikä saa aineenvaihdunnan pyörimään kovemmilla kierroksilla myös treenin jälkeen.
  • Nivelet notkistuvat. Nivelrusto tarvitsee aineenvaihduntaansa nivelnestettä, jota vapautuu aina kun niveltä liikutellaan.

Parin viikon kuluttua:

  • Stressi vähenee liikunnan tuottamien hyvänolon hormonien, kuten endorfiinin ja serotoniinin, takia. Osansa on myös sillä, että liikkuessa voi ”laittaa aivot narikkaan”, eli stressinaiheuttajia ei tule ajateltua.
  • Lihasvoimasi kasvaa. Muutos näkyy lihassoluissakin, niiden voimantuottajiksi kutsutut mitokondriot alkavat lisääntyä.
  • Unenlaatu saattaa parantua, kun elimistöä rasittaa oikeasti.

Kuukauden jälkeen:

  • Saat syödä enemmän. Lepoaineenvaihdunta ja ruoansulatus toimivat tehokkaammin ja käytät liikkuessa enemmän energiaa. Kaipaat ruokaa, josta elimistö saa kaipaamiaan ravintoaineita. Roskaruoka ei välttämättä enää houkuta, kun energiankaipuu ohjaa terveellisempiin valintoihin.
  • Lihasmassasi kasvaa.  Lihassolun sisälle muodostuu enemmän lihassäikeitä.
  • Hapenotto paranee.  Jos kuntosi oli huono alussa, huomaat sen jo parantuneen.

Parin kuukauden jälkeen:

  • Mielesi tasoittuu. Säännöllisen liikunnan on todettu auttavan muun muassa alakuloisuuteen ja lievään depressioon.
  • Hoikistuminen helpottuu. Rasvasolut ovat menettäneet rasvaa, mikä on johtanut hoikistumiseen.
  • Verenpaineesi laskee.  Myös leposyke laskee, kun verenkierto tehostuu. Veren hapenkuljetuskyky ja maksimaalinen hapenottokyky kasvavat.

3–6 kuukautta harjoittelua:

  • Veri kiertää kunnolla. Valtimoterveytesi on parantunut huomattavasti kestävyyskunnon, painonlaskun ja verenpaineen alenemisen myötä. Veren hyvä HDL-kolesterolipitoisuus on kohonnut ja samalla huonot LDL-kolesteroli ja triglyseridi ovat vähentyneet. HDL-kolesteroli kuljettaa rasvaa pois kudoksista ja on siksi tärkeää erityisesti valtimosairauksien ehkäisyssä.

Vuoden kuluttua:

  • Luustosi on vahvistunut.  Luuston toimintamekanismi on yksinkertainen: kun luulle antaa iskutusta, se reagoi vahvistamalla itse itseään. Luu reagoi kuormitukseen.
  • Kehosi on kiinteytynyt. Rasvaa on lähtenyt ja lihasta tullut tilalle. Kehonkoostumus on muuttunut, vaikka paino ei olisikaan pudonnut.
  • Diabetesvaara on väistynyt. Riski sairastua 2-tyypin diabetekseen muodostuu perimästä, ylipainosta, vähäisestä liikunnasta ja ruokavaliosta. Lisäämällä liikuntaa voi vaikuttaa ainakin kahteen tekijöistä.

Nyt olet liikkuja! Vuosi on sopiva aika uuden hyvän tavan opetteluun. Olet pitänyt liikunnan mukana kaikkina vuodenaikoina. Liikkumisesta on tullut hyvä tapa.

Asiantuntija  UKK-instituutin johtaja, lääketieteen tohtori, professori Tommi Vasankari

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tämä on Hyvä terveys -lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Hyvän terveyden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/hyväterveys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisäinen laiskimus

Itse yritän käydä salilla muutaman kerran viikossa koska tiedän että siitä on apua pitää kroppa edes jonkunlaisessa kunnossa.
MUTTA, ilman sovittuja PT treenejä voisin jäädä sohvalle ilman mitään ongelmia.
Olen käynyt salilla jo useamman vuoden mutta nämä paljon puhutut endorfiini yms jutut on täysin tuntemattomia mulle.
Jos kuuntelisin "pientä ääntä" sisälläni enkä järjen ääntä lopettaisin treenaamisen heti ilman mitään ongelmia.

Niin, mitään uuttahan tässä ei ollut.

Tunnen monta ihmistä, jotka eivät saa minkäänlaista mielihyvää mistään liikunnasta.

Ja näitä ihmisiä on todennäköisesti suurin osa suomen väestöstä. koska eihän meillä olisi muuten joka toinen ylipainoinen ja huonosti syövä ja sairas.

Voisiko joku teidän "asiantuntijoistanne" kertoa, mistä tämä johtuu ja mitä sille voisi tehdä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla