Kodin Kuvalehti
Jälleen yksi hyvä syy hankkia koira! Se ulkoiluttaa omistajaansa, jonka vatsa kiittää! Kuva: Shutterstock
Jälleen yksi hyvä syy hankkia koira! Se ulkoiluttaa omistajaansa, jonka vatsa kiittää! Kuva: Shutterstock

– Suolisto tykkää makuuasennosta ja kävelystä, istuminen ja seisominen ovat sille hankalimmat asennot, sanoo erikoislääkäri. Siksi koiran omistajat voivat kärsiä vähemmän vatsavaivoista.

Jos vatsasi kurisee ja turpoaa milloin mistäkin, elämäntavoissasi saattaa olla parantamisen varaa. Herkkävatsaisen kannattaa välttää ainakin jatkuvaa istumista ja turhaa huolehtimista.

1. Pidä kävelytaukoja

Jos haluaa sutjakasti toimivan suoliston, liikkuminen on tärkeää.

– Tai ennen kaikkea istumisen välttäminen. Suolisto tykkää makuuasennosta ja kävelystä. Istuminen ja seisominen ovat sille hankalimmat asennot, sanoo sisätautien ja gastroenterologian erikoislääkäri Jari Koskenpato lääkärikeskus Aavasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Erityisen tärkeitä pienet kävelytauot ovat istumatyötä tekeville. Kauaa ei tarvitse liikkua: tärkeintä on jaloitella säännöllisesti vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Jos istuu 8–10 tuntia pöydän ääressä, tunnin treeni illalla ei riitä suolistolle. Suolistolle parasta on se, kun vie kolmesti päivässä koiran ulos.

2. Ota rauhassa

Stressi lisää mahahappojen eritystä ja närästysoireita. Lisäksi se vaikuttaa autonomisen hermoston toimintaan ja voi saada vatsan kramppaamaan, kirpistelemään ja kurisemaan. Jotkut kärsivät ripulista ennen jännittäviä tilanteita.

Stressi on hankala noidankehä, koska oireista stressaaminen voi pahentaa niitä entisestään.

– Stressi alentaa sietokykyä. Pienetkin vaivat tuntuvat isoilta, Jari Koskenpato sanoo.

Hänen mukaansa esimerkiksi moni ärtyvän suolen diagnoosin saanut on oireistaan niin huolissaan, ettei osaa lopettaa huolehtimista silloinkaan, kun kuulee, ettei hätää ole.

– Kokenut lääkäri osaa jo juttelun perusteella isolla todennäköisyydellä sanoa, että tämä on ärtyvää suolta. Muutamilla yksinkertaisilla lisätutkimuksilla saadaan varmuus, Koskenpato sanoo.

– Jotkut saattavat kärvistellä vuoden, huolestua, menettää yöuniaan ja tulla sitten lääkäriin. Vaikka ärtyvä suoli olisi selvä asia, potilaalta pitää joskus kysyä, vakuuttaako tämä sinua.

”Hygieniaa korostettu liikaa”

Suomalaisten vatsavaivat ovat lisääntyneet jyrkästi. Syynä tulehduksellisten suolistosairauksien lisääntymiseen pidetään esimerkiksi muuttunutta ruokavaliota ja liikaa hygieniaa.

– Tulehduksellisissa suolistosairauksissa suoliston limakalvot tulehtuvat, mutta tulehdusreaktion syytä ei tiedetä”, Koskenpato sanoo.

Tulehduksellisia suolistosairauksia on kaksi: Crohnin tauti ja haavainen paksusuolentulehdus, joita kutsutaan usein yhteisnimityksellä IBD. Crohn ja Colitis ry:n mukaan Suomessa on noin 50 000 IBD:tä sairastavaa henkilöä ja uusia tapauksia todetaan vuosittain yli 2 000.

Määrä on noussut viime vuosina voimakkaasti. Taipumus sairastua on perinnöllinen, mutta perintötekijät eivät selitä kaikkea. Suosituin teoria suolistosairauksien yleistymiseen on se, että elämme nykyään hyvin hygieenisessä ympäristössä emmekä altistu esimerkiksi maaperän bakteereille samassa määrin kuin ennen.

– On ollut virhe korostaa hygieniaa ihan valtavasti, Jari Koskenpato sanoo.

– Suoliston vasta-ainetuotanto tapahtuu kahden ensimmäisen elinvuoden aikana. Jos immuunipuolustus ei kehity silloin vahvaksi, se saa aikaan ei-toivottuja reaktioita myöhemmin.

Elinympäristön lisäksi myös elintavat ovat muuttuneet paljon.

– Kymmenientuhansien vuosien ajan suolisto on valmistanut itseään siihen, että ruokaa on liian vähän ja ihminen on koko ajan vähän nälissään ja liikkeessä. Viimeiset 50 vuotta ihminen on istunut päivät ja ruokaa on ollut tarjolla enemmän kuin tarvitaan. Se on maha-suolikanavalle uusi tilanne.

Milloin on syytä huoleen?

Koskenpadon mukaan tulehdukselliset suolistosairaudet puhkeavat yleensä 20–30 vuoden iässä tai keski-iän jälkeen.

Sairauden voi laukaista muuttunut elämäntilanne tai stressi: avioero, työpaikan muutos, synnytys.

– Sairaus voi tulla myös normaalitilanteessa, ihan puskista, ja muuttua sitten pikkuhiljaa pahemmaksi, Koskenpato sanoo.

– Uusi vatsaoire yli 50-vuotiaalla ihmisellä on aina aihe tutkimukseen. Riski pahanlaatuiseen sairauteen kasvaa iän myötä, ja esimerkiksi paksusuolen syöpä on erittäin salakavala.

Haavaisen paksusuolentulehduksen tavallisimpia oireita ovat ripuli, veriuloste ja vatsakivut. Crohnin taudin tyypillisimpiä oireita ovat vatsakivut, ripuli, veriuloste, kuumeilu ja laihtuminen.

Lääkäriin kannattaa mennä aina, jos kärsii seuraavista oireista:

  • Veri ulosteessa
  • Tahaton laihtuminen
  • Kuumeilu
  • Kovat kivut
  • Jatkuva ripuli

Koskenpato muistuttaa, että suoliston aktiivinen toiminta ei ole itsessään syy huoleen. Terveellinen ruoka saa suoliston toimimaan, eikä pienestä murinasta tai turvottelusta kannata huolestua. Esimerkiksi kasvisruokavalio lisää ulosteen määrää.

– Jos syö terveellisesti, suoli toimii hyvin. Nykyihminen ei vain siedä sitä, Koskenpato sanoo.

– Nuoret naiset ovat vastaanotolla yliedustettuina. Heillä on hektinen työ ja he tulevat lääkäriin, koska heillä on paljon turvotusta. Sitten ovat ne kuusikymppiset miehet, jotka eivät tule, vaikka on verta ulosteessa.

Koskenpato sanoo potilaille joskus sen, mitä moni ei haluaisi kuulla: pientä vatsan turvottelua pitää kestää.

– Ihmiset karsivat liian tiukasti ruokavaliotaan, kun vähän turvottaa. Saatetaan jättää pois esimerkiksi gluteeni ilman perusteita. Se ei ole tervettä.

– Tiettyjä oireita pitää oppia sietämään. Välillä kipristelee ja turvottaa. Se ei ole aina syy keskeyttää työpäivä tai mennä lääkäriin.

Tämä on Kodin Kuvalehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Kodin Kuvalehden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/kodinkuvalehti.

Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasviöljyt (rypsiöljy, margariinit, levitteet, kasvirasvakermat jne...) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.

Viljojen ja/tai maidon sekä rypsiöljyn karsiminen ei tietenkään ratkaise kaikkien ihmisten kaikkia mahdollisia terveysongelmia, mutta todella monella erittäin nopea ja yksinkertainen tie parempaan hyvinvointiin, joka ei maksa mitään. Viljaton ja/tai maidoton ruokavalio tuo suurimmalle osalle sitä kokeilevista hyvin nopeasti positiivisia muutoksia mm. seuraavissa asioissa: ihon kunto paranee, vatsa voi paremmin, nivelkivut vähenevät, flunssat ja allergiat vähenevät ja erilaiset, selittämättömät kivut helpottuvat.

Margariinit ja siemenöljyt ovat varmaan pahin suoliston sairastuttaja. Moni pääsee suolisto-oireista, kun jättää tuon katalyyttisellä vaihtoesteröintimenetelmällä keinotekoisesti kovetetun lamppuöljyn syömättä.

Margariinit ja siemenöljyt aiheuttavat elimistön tulehdusta, lisäävät suolistosyövän ja suolistosairauksien riskiä. Eli ÄLÄ SYÖ margariinia (40 %, 60 % tai 80 % rasvaa + loput vettä) tai kevytlevitettä (rasvaa jokin muu määrä kuin 40 %, 60 % tai 80 % + vettä), eikä muitakaan prosessoituja kasviöljyjä ja -rasvoja. Eli vältä elintarvikkeita, joissa on ainesosina: kovetettu kasvirasva, kovetettu kasviöljy, kasvirasva, kasviöljy, auringonkukkaöljy, rypsiöljy, rapsiöljy, kovetettu rypsiöljy, kovetettu rapsiöljy, maissiöljy, pellavaöljy, kasvisteroliesterit, palmuöljy, palmurasva, emulgointiaineet sekä rasvahappojen mono- ja diglyseridit (E471, E472c, E476).

Syöthän D-vitamiinia?

D-vitamiinin merkitystä suoliston terveydelle puoltaa se, että suolistossa on D-vitamiinireseptoreita. Lisäksi D-vitamiini säätelee suoliston limakalvon läpäisevyyttä ja suoliston inflammaatiota.

Veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l tiedetään riittävän riisitaudin estoon, ei kokonaisterveyden ylläpitoon, joka on 100-150 nmol/l. Tämän tason saavuttamiseen aikuinen tarvitsee D-vitamiinia 50-100 µg päivässä.

Eli lyhyesti:

Juo vettä, ei maitoa.

Vaihda sokerijogurtti maustamattomaan ja mausta se itse sekä syö kypsytettyjä juustoja.

Käytä voita ja oliiviöljyä, EI siemenöljyjä.

Jos kaura sopii, niin syö sitä, mutta monille ei sovi mikään vilja.

Suurin osa maapallon väestöstä ei juo lehmänmaitoa, eivät käytä koskaan epäterveellisiä siemenöljyjä ja syövät viljojen tilalla kasviksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla