Marian kolme kovinta vinkkiä kuuluvat: liiku päivittäin, älä unohda aamupalaa ja mene ajoissa nukkumaan. Kuva: Piia Arnould
Marian kolme kovinta vinkkiä kuuluvat: liiku päivittäin, älä unohda aamupalaa ja mene ajoissa nukkumaan. Kuva: Piia Arnould

Matala-asteinen tulehdus on pelottavan kuuloinen muotitermi. Sen hoito on onneksi vähemmän dramaattista: liiku paljon, nuku hyvin ja syö fiksusti.

Kuusi vuotta sitten Maria Boreliuksen selkää kolotti, olo oli epämääräisen huono ja mieli apea. Maria on tiedetoimittaja, tv-kasvo ja Ruotsin entinen ulkomaankauppaministeri. Hän istui ammatikseen lentokoneessa ja vietti epäsäännöllistä elämää.

Tätäkö vanhuus on, Maria mietti, vaikka oli vasta 52-vuotias. Vielä pari vuotta aiemmin hän oli pitänyt itseään ihan terveenä ja hyväkuntoisena. Lääkäri laittoi Marian oireet alkavien vaihdevuosien piikkiin.

– Sinun täytyy vain hyväksyä ne, totesi lääkäri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Maria ei hyväksynyt. Sen sijaan hän alkoi syödä terveellisemmin ja liikkua säännöllisemmin. Hän vähensi sokerin ja alkoholin käyttöä. Lisäksi hän alkoi miettiä, kuinka voisi lievittää alituista stressiään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kaikki nämä ovat keinoja, joiden nykyään tiedetään laskevan elimistön matala-asteista tulehdusta.

Vielä kuusi vuotta sitten ei juurikaan puhuttu mistään elimistön hiljaisista tulehdustiloista. Kun Marian olo elämäntaparemontin myötä koheni, hän alkoi tutkia kokemustensa ja tutkimustulosten yhteyttä. Nyt Maria on kirjoittanut kirjan Hyvinvoinnin vallankumous – tulehdusta ehkäisevä elämäntapa, joka on ollut Ruotsissa myyntimenestys etenkin keski-ikäisten naisten keskuudessa.

Tulehdus, jota ei voi lääkitä

Matala-asteisesta tulehduksesta on viime aikoina puhuttu ja kirjoitettu paljon, mutta mitä sillä tarkoitetaan?

Yleislääketieteen erikoislääkäri Tiina Ahonen kuvaa sitä elimistön puolustusjärjestelmässä toimivien välittäjäaineiden epätasapainotilaksi. Hän on tehnyt väitöskirjatutkimuksen matala-asteisesta tulehduksesta.

Matala-asteinen tulehdus ei ole sama asia kuin viruksen tai bakteerin aiheuttama infektio. 

Puolustusjärjestelmän aktivoituminen on sekä ystävä että vihollinen: ilman sitä elimistö ei pystyisi taistelemaan uhkia kuten esimerkiksi sairauksia vastaan. Välittäjäaineiden pitoisuudet voivat kuitenkin syystä tai toisesta jäädä koholle, vaikka elimistöä ei mikään suoranaisesti uhkaisikaan. Tällöin elimistöön syntyy krooninen tulehdustila.

Ahonen korostaa, että matala-asteinen tulehdus ei ole sama asia kuin viruksen tai bakteerin aiheuttama infektio: se ei esimerkiksi ole hoidettavissa antibiooteilla tai millään muillakaan lääkkeillä. Kyseessä on monimutkainen puolustusjärjestelmän häiriö, elimistön jatkuva ärsytys- tai stressitila, joka on yhteydessä ihmisen elintapoihin. Tulehduksen välittäjäaineita nostavat muun muassa tupakointi ja ylipaino ja etenkin keskivartaloon kertynyt rasva.

Ilmiöön liittyy kuitenkin vielä paljon avoimia kysymyksiä. Se tiedetään, että matala-asteinen tulehdus liittyy ainakin moniin kansantauteihin, kuten aikuistyypin diabetekseen, sydän- ja verisuonisairauksiin mutta myös masennukseen ja nivelvaivoihin. Syy- ja seuraussuhteet ovat silti epäselviä.

– Vaikka monissa sairauksissa tulehdusmerkkiaineet ovat koholla, emme vielä tiedä, onko tulehdus muna vai kana, Tiina Ahonen sanoo.

Sitäkään ei tiedetä, millä mekanismilla matala-asteinen tulehdus on tarkalleen ottaen yhteydessä elintapoihin. Tutkimusten mukaan tulehdusta on kuitenkin vähemmän henkilöillä, jotka syövät terveellisesti, liikkuvat säännöllisesti ja nukkuvat riittävästi.

Liiku, laula ja rakasta

Ensiksi Maria Borelius päätti lisätä liikuntaa, sillä se on tutkitusti yksi terveyden tärkeimmistä kulmakivistä. Hän palkkasi personal trainerin, koska kuvitteli, että kova kunto parantaisi oloa kokonaisvaltaisesti.

Maria yllättyi, kun ohjaaja ei antanutkaan pelkkiä liikuntaohjeita, vaan uusi myös ruokavalion. Paahtoleivän puputus ja viinin lipitys vaihtuivat tuoreeseen, prosessoimattomaan ruokaan ja smoothieihin. Arjessa Maria alkoi välttää muun muassa gluteenia ja valkoisia viljoja, sokeria sekä perusmaitotuotteita. Niiden sijasta hän alkoi suosia kasviksia, tuoreita marjoja ja hyviä rasvoja, joita saa esimerkiksi lohesta.

– Huomasin muutoksen viereystilassani jo muutamassa päivässä, Maria kertoo.

Myös Tiina Ahosen mukaan ruokavalion yhteys tulehdukseen on selvä, mutta tarkkoja hyvien raaka-aineiden listaa on mahdotonta antaa. Suunta on kuitenkin sama kuin Marialla.

– Kannattaa välttää kovia rasvoja, turhia sokereita ja höttöhiilihydraatteja sekä suosia kasviksia, kalaa, vihanneksia, hedelmiä, täysjyväviljaa ja käyttää pehmeitä rasvoja.

Maria ei silti elä kieltäytyen. Viiniäkin hän saattaa yhä ottaa, jos mieli tekee. Satunnaisesta kakkupalasta hän nauttii täysin huoletta.

– En ole ehdoton, vaan haen tasapainoa. Jos elän 80 prosenttia terveellisesti, 20 prosenttia ajasta voin ottaa rennommin, Maria kuvailee.

Sitten on myös yllätyssektori, josta harvemmin puhutaan fyysisen hyvinvoinnin yhteydessä: mieli ja sosiaaliset suhteet. Liikunnan vaikutukset mieleen tunnetaan, mutta yhtä lailla mieli vaikuttaa fyysiseen hyvinvointiin.

– Ihminen on kokonaisuus, ja kaikki vaikuttaa kaikkeen, Maria huomauttaa.

Sosiaalisissa harrastuksissa, kuten vaikkapa kuorolaulussa tai lavatansseissa käyvillä henkilöillä tulehdusmerkkiaineiden pitoisuudet ovat pienemmät."

Jo Marian personal trainer ohjeisti naista kuusi vuotta sitten etsimään kiitollisuuden aiheita, sillä hyvät ajatukset ruokkivat hyvinvointia. Nykyään Maria myös meditoi päivittäin, sillä se laskee tunnetusti stressiä. Sitä voi tehdä myös missä ja milloin vain, vaikka lehtokoneessa istuen.

Maria hoitaa mieltään myös tapaamalla ystäviään.

– Menen aina illallisille, jos ystäväni kutsuvat, sillä nautin ruuasta ja rakkauden ilmapiiristä. Ne saavat minulle hyvän olon.

Myös Tiina Ahonen korostaa sosiaalisten suhteiden merkitystä. Niiden positiiviset vaikutukset ovat jopa ihan mitattavissa.

– On olemassa tutkimustuloksia, joiden mukaan sosiaalisissa harrastuksissa, kuten vaikkapa kuorolaulussa tai lavatansseissa käyvillä henkilöillä tulehdusmerkkiaineiden pitoisuudet ovat pienemmät, Ahonen sanoo.

Apua, onko minullakin se?

Selkä- ja nivelkipuja, vaihdevuosi- ja suolistovaivoja, väsymystä ja vetämätöntä oloa... Moni voi tunnistaa itsessään oireita matala-asteisesta tulehduksesta. Sellaisen diagnosoiminen on Tiina Ahosen mielestä kuitenkin turhaa.

Tulehdustutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää paremmin sairauksien taustalla olevia mekanismeja.

Terveydenhuollossa ei etsitä merkkejä elimistön hiljaisesta tulehduksesta, eikä koko termi välttämättä edes tule esille lääkärin vastaanotolla.

Ei siihen ole tarvettakaan: Ahosen mukaan tulehdustutkimuksen tarkoituksena on pikemminkin ymmärtää paremmin sairauksien taustalla olevia mekanismeja.

Keskustelu matala-asteisesta tulehduksesta on silti hyvästä, sillä se muistuttaa, että jokainen voi ottaa vastuun omista elintavoistaan ja hyvinvoinnistaan.

– Tutkimustieto antaa lääkärille syyn ohjeistaa potilaita entistä pontevammin juuri niin, kuin heitä on ohjeistettu jo vuosikymmenten ajan. Terveet elintavat ovat vaikuttavin hoito moniin vaivoihin, vaikka kiireiset nykyihmiset usein toivoisivatkin mieluummin jotakin nopeampaa konstia. Hyvinvointiin ei kuitenkaan ole mitään ihmepilleriä, Tiina Ahonen sanoo.

– Jokaisen kannattaa ainakin lopettaa tupakointi, lähteä liikkumaan ja harrastuksiin. Ne ovat parasta matala-asteisen tulehduksen ehkäisyä.

Myös Maria Borelius korostaa, ettei hänen tavoitteenaan ole mahdollisimman alhaiset tulehdusarvot vaan parempi olo. Nykyään 58-vuotiaan bestseller-kirjailijan elämä on edelleen kiireistä ja epäsäännöllistä, mutta hän tuntee itsensä reippaaksi ja hyvinvoivaksi. Selkäkivutkin ovat kurissa.

Ja mikä parasta, fyysisellä hyvinvoinnilla on ollut suora vaikutus henkiseen puoleen: Maria hehkuttaa olevansa onnellisempi kuin koskaan.

– Ihoni ja kehoni voivat paremmin kuin koskaan, mutta suurin muutos on tapahtunut päässäni. Olen energisempi ja avoimempi. Olen elävä esimerkki siitä, miten elintapoja muuttamalla jokainen voi voida paremmin.

Näin Maria korvasi vanhat herkut

  1. Pasta. Bataatti, kvinoa, raakariisi
  2. Maitotuotteet. Mieluiten laktoosittomina sekä soija- ja mantelimaito
  3. Leipä. Riisikakut.
  4. Karkki. Tumma suklaa.
  5. Sipsit. Oliivit, savustetut mantelit, kurkkuviipaleet, porkkanatikut.
  6. Pizza. Munakas.
  7. Alkoholi. Kivennäisvettä ja tippa viiniä. 

Maria Boreliuksen vinkit parempaan elämään

Syö tulehdusta laskevia ruokia.

Luovu liiasta sokerista.

Istu vähemmän, liiku joka päivä.

Vähennä stressiä. Etsi tietoisesti lepoa jokaiseen päivääsi.

Anna itsellesi elämyksellisiä hetkiä.

Vierailija

Muuten asiaa, mutta luonnollisissa kovissa rasvoissa ei ole tieteellisen näytön mukaan mitään epäterveellistä muuten kuin uskomuksissa. Sen sijaan kannattaa vältellä ultraprosessoituja kasvis(siemen)öljyjä, jotka ovat jo valmiiksi härsiintyneitä ja ylläpitävät juuri sitä matala-asteista tulehdusta.

Parantunut nainen

Vaihdoin margariinit voihin ja öljyt oliiviöljyyn. Kalaa en syö, koska olen allerginen. En syö myöskään viljatuotteita ja sokerin kulutus on minimissä. Nivel- ja lihassäryt hävisivät ja stressi helpotti. Nukun paremmin ja olen nyt onnistunut pääsemään vaihdevuosienkin ohi ilman suurempia draamanaiheita. En viitsi lukea suomalaisten ravintoasinatuntijoiden neuvoja, koska he hokevat samaa mantraa eivätkä pysty perustamaan uskoaan mihinkään oikeaan tutkimukseen.

Kokemus on vahvempi opettaja. Nyt minulla on myös parantuneet verikoetutkimukset tukenani. Kilpirauhasarvonikin paranivat ja myös kolesteroliarvot ovat kohdallaan, vaikken niistä niin perustakaan. Verensokerini on myös normalisoitunut. Ei se hirveän korkea ollut aiemminkaan, mutta selvästi tunsin sokeristen ruokien aiheuttaman huonon olon itsessäni aiemmin. Nyt elämä tuntuu tasaiselta eikä verensokeri heittele.

Elämä hymyilee. Kuka on huuhaauskovainen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla