Kodin Kuvalehti
Paras janojuoma on hanavesi. Jos se ei maistu, voi vettä maustaa ja juoda myös kaupan hiilihapollisia vesiä.
Paras janojuoma on hanavesi. Jos se ei maistu, voi vettä maustaa ja juoda myös kaupan hiilihapollisia vesiä.

Juo vesijohtovettä tasaisesti pitkin päivää. Näin rakko ei rasitu ja elimistö saa riittävästi nestettä. – Juomapullon kantaminen on useimmiten turhaa, lääkäri sanoo. Mutta milloin viimeksi kävit pissalla?

Huh hellettä, pitäisikö vedenjuontia nyt lisätä?

– Ei tarvitse, jos jo juo kokoonsa nähden riittävästi. Mutta melkeinpä kaikki meistä voisivat juoda muutaman lasillisen lisää vesijohtovettä päivässä, yleislääkäri Toni Vänni Terveystalosta sanoo.

Tarpeeseen vaikuttaa ihmisen koko: lapsilla riittävä määrä nestettä on litrasta puoleentoista litraan päivässä. Aikuisen nesteentarve on noin 2–3 litraa. Iäkkäiden nesteentarve on hieman suurempi, koska ikääntyessä kehon vesimäärä vähenee, ja kuivuminen tapahtuu herkemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Juo suositellusta nestemäärästä puolet. Aikuisella riittävä määrä vettä on 1–1,5 litraa.

Kaikkea ei tarvitse eikä kannata kitata vetenä vatsaan. Riittää, että suositellusta nestemäärästä juo noin puolet, koska toisen puolen saa ruuasta. Kesällä kannattaa suosia tomaattia ja kurkkua, koska niistä saa paljon vettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Aikuiselle tulee useimmiten jossain vaiheessa päivää jano, ja viimeistään silloin tajuamme juoda. Lapset ja vanhukset eivät välttämättä huomaa janoa, joten heitä voi patistaa juomaan, Vänni sanoo.

Vettä tarvitsee tankata enemmän vasta todella kuumalla ja kostealla säällä, jolloin lämpötila kipuaa lähes 40 asteeseen. Nestehukka täytyy korvata juomalla myös tavallisena suomalaisena kesäpäivänä. Muista juoda enemmän, jos hikoilet paljon. Nestehukan oireita ovat päänsärky, huimaus, turvotus, pahoinvointi, krampit ja tumma virtsa.

Tasaisesti pitkin päivää

Parasta on, kun juo tasaisesti päivän aikana eli pari lasillista parin tunnin välein. Myöhään illalla nesteitä ei kannata tankata, koska pissahätä voi vaikuttaa yöuneen.

Edes kesällä juomapullon kantaminen ei ole tarpeen. Ainakaan ei kannata kulauttaa pullollista vettä kerralla, koska silloin tulee nopeasti pissahätä ja vessassa täytyy käydä usein. Ihmisellä ei ole myöskään mitään tarvetta hörppiä koko ajan vettä. Sama pätee myös lyhytkestoisissa urheilusuorituksissa – silloinkin riittää, että juo vasta juoksun tai kuntosaliharjoittelun jälkeen.

Janojuomaksi Vänni suosittelee vettä, ruokajuomaksi vähärasvaista maitoa. Vettä kannattaa myös juoda kuivattavien juomien kuten kahvin ja alkoholin kanssa.

Makuvesiä saa juoda ja vettä voi maustaa itse ja säilyttää kannua jääkaapissa.

– Jos vedenjuominen kyllästyttää, voi makuvesiä nauttia hyvällä omallatunnolla. Mehuakin voi juoda, kunhan siinä ei ole ylen määrin sokeria.

Maustevettä voi tehdä jääkaappiin kannullisen itsekin, kun lisää veden joukkoon esimerkiksi kurkkua ja tuoretta minttua. Vesi säilyy mainiosti jääkaapissa koko päivän, kun astia on puhdas eikä vettä juo suoraan kannusta. Kylmää vettä voi juoda, jos se ei ärsytä suuta eikä saa hampaita vihlomaan.

Vesi myös säilyy pullossa pöydällä huoneenlämmössä. Siitä sitä voi sitten kaataa lasillisen.

Kuivata pullo korkki auki, jolloin se pysyy puhtaana ilman jatkuvaa pesua.

– Samaa kuppia voi käyttää vaikka koko päivän, kun hulauttaa sen välillä juoksevan veden alla. Myös vesipullo kannattaa huuhdella täyttökertojen välissä. Tyhjä pullo kannattaa säilyttää korkki auki, jolloin pullo kuivuu ja hoitaa tse itsensä puhtaaksi, Vänni sanoo.

Milloin kävitkään vessassa?

Liian vähäinen vedenjuominen ei ole mikään pikkujuttu. Kun ei juo, voi tulla ummetusta ja virtsatiekiviä. Vireystila laskee, ja taju voi mennä. Kehon kuivumiseen voi jopa kuolla. Liian vähäinen juominen myös kuivattaa limakalvoja ja saa suun tuntumaan korpulta. Ihossa on paljon nestettä, joten vähän juovilla iho rypistyy.

Yksi merkki kertoo selvästi, että olet juonut liian vähän.

– Jos huomaa, ettei ole käynyt päivän aikana pissalla, täytyy ehdottomasti juoda enemmän, Vänni sanoo.

Entä jos juo jatkuvasti päivittäin suosituksia suuremman määrän vettä?

– Juuri kukaan meistä ei tarvitse vettä yli neljää litraa. Vanha termi vesipöhö kuvaa liiallisen veden aiheuttamaa oloa hyvin: tulee turvotusta, henkeä voi alkaa ahdistaa ja vessassa täytyy käydä usein. Nälkäänsä vettä ei kannata juoda, koska vesi poistuu nopeasti mahalaukusta eikä anna täyttävää tunnetta pitkäksi aikaa. Veden juonti ruokailun yhteydessä vähentää mahdollisesti syödyn ruuan määrää, koska se täyttää vatsaa. Tämä voi auttaa esimerkiksi laihduttamisessa, Vänni sanoo.

Tämä on Kodin Kuvalehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Kodin Kuvalehden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/kodinkuvalehti.

Vanharouva

Sanaakaan ei sanota suolan saamisen tärkeydestä. Pelkkää vettä ja maitoa litrakaupalla juomalla on pian sairaalahoidossa.  

Näin käy helposti tunnollisille vanhuksille, jotka vielä uskovat painettuun sanaan.  Kivennäisvesiä tai muutama suolarae välillä on pitänyt ainakin minut (85) tolpillani helteelläkin.  Tuon vaarin kanssa on vaikeampaa. kun ei tunne janoa eikä muista juoda.

Pari lasillista kerralla kuulostaa myös oudolta.  Muistan lukeneeni jostain, että ihminen ei pysty hyödyntämään paria desilitraa enempää kerrallaan. 

Vierailija

Nyt on kyllä hieman ristiriitaista tietoa artikkelissa. Ensin sanotaan että "juo vettä vasta kuntosalitreenin jälkeen" ja jälkeenpäin lukee että "liian vähäinen vedenjuonti voi aiheuttaa tajuttomuutta". Itsellä ainakin alkaa heikottamaan treenin aikana jos ei juo vettä, lisäksi vedensaanti vaikuttaa suuresti suorituskykyyn. Toivoisin, että miettisitte paremmin mitä haluatte lukijoille sanoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla