ET
Näin voi käydä, kun verensokeri laskee liian alas. Kuva: Shutterstock
Näin voi käydä, kun verensokeri laskee liian alas. Kuva: Shutterstock

Nälkäkiukku ja iltapäiväväsymys ovat merkkejä verensokerin notkahduksista. Näillä vinkeillä olo pysyy hyvänä koko päivän.

1. Syö usein

Verensokeri pysyy tasaisena säännöllisellä syömisellä. Sopiva ruokailuväli on 3–5 tuntia, mutta yksilöllistä vaihteluakin on.

Pienet annokset pitkin päivää ovat yleensä parempi vaihtoehto kuin muutama iso ateria. Kuuntele kehoasi: mikä sille sopii?

2. Osta täysjyviä

Suosi täysjyväistä leipää, puuroa, pastaa ja riisiä, ne pitävät verensokerin tasaisena pitkään. Helpoin keino lisätä niitä ruokavalioon on valita niitä kaupassa: nykyään täysjyväisenä on saatavilla vaikka mitä. Moni ostaa vaaleita viljoja tottumuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sisältö jatkuu mainoksen alla

 

3. Syö marjoja päivittäin

Marjojen antioksidantit ehkäisevät mahdollisia verensokeripiikkejä. Marjoja pitäisi syödä joka päivä, jos suinkin mahdollista. Ne voi myös korvata marjajauheilla, joita voi sekoittaa puuroon tai jugurttiin pari teelusikallista.

Älä korvaa kokonaista ateriaa pullakahveilla.

4. Huomioi pulla

Pullakahvittelu on sallittua, kunhan muuten syö päivän aikana hyvin. Jos alla on kunnon aamupala ja lounas, makea leivos välipalaksi ei ole ongelma. Älä kuitenkaan korvaa kokonaista ateriaa pelkillä pullakahveilla.

5. Käy kävelyllä

Liikkuvan ihmisen verensokeri pysyy tasaisena, koska lihakset varastoivat hiilihydraatteja ja vapauttavat niitä verenkiertoon hiljalleen. Päivittäinen liikunta on todella tärkeää, varsinkin, jos verensokeriarvot ovat jo vähän koholla. Kävelylenkki on oikein hyvä valinta.

6. Korvaa mehu

Vesi on parempi janojuoma kuin mehut ja sokeroidut mehukeitot, jotka nostattavat verensokeria vauhdilla. Mehut voi korvata itse tehdyillä makuvesillä: laita vesikannuun marjoja, kurkkua tai yrttejä. Myös tee on hyvä, koska se ei kuluta hampaita.

Asiantuntijana laillistettu ravitsemusterapeutti Leena Putkonen.

Tutkittu juttu -sarjassa tarkastelemme, mitä hyvää ja hyödyllistä tutut ruuat ja raaka-aineet sisältävät.

On hyvä ymmärtää nälkäkiukun tausta. Kun verensokeri putoaa nopeasti miltä tasolta tahansa tai se menee varallisen alas, niin se on elimistölle vaaran merkki ja reagoi siihen  lisäämällä mm. adrenaliinin tuotantoa. Kun adrenaliini lisääntyy, niin on kiukkukin herkässä.
Tuo nopea lasku taas johtuu siitä, että jokin hiilihydraattipitoinen ruoka nostaa verensokeria ja tämä puolestaan insuliinia ja se saa sitten verensokerin nopeaan laskuun, kun emme ole tällaiseen vuoristorataan evoluution myötä koskaan sopeutuneet.

Ainut toimiva ja järkevin tapa muutenkin on syödä niin, että verensokeri eikä insuliinitaso kumpikaan nouse, niin silloin verensokeri ei myöskään koskaan laske kun ei ole noussutkaan.  Silloin jää pois myös lihominen ja ylimääräiset rasvat palavat pois, jos sellaisia on päässyt kertymään

Pekka Lönnroth

Sisältö jatkuu mainoksen alla