ET
Näin voi käydä, kun verensokeri laskee liian alas. Kuva: Shutterstock
Näin voi käydä, kun verensokeri laskee liian alas. Kuva: Shutterstock

Nälkäkiukku ja iltapäiväväsymys ovat merkkejä verensokerin notkahduksista. Näillä vinkeillä olo pysyy hyvänä koko päivän.

1. Syö usein

Verensokeri pysyy tasaisena säännöllisellä syömisellä. Sopiva ruokailuväli on 3–5 tuntia, mutta yksilöllistä vaihteluakin on.

Pienet annokset pitkin päivää ovat yleensä parempi vaihtoehto kuin muutama iso ateria. Kuuntele kehoasi: mikä sille sopii?

2. Osta täysjyviä

Suosi täysjyväistä leipää, puuroa, pastaa ja riisiä, ne pitävät verensokerin tasaisena pitkään. Helpoin keino lisätä niitä ruokavalioon on valita niitä kaupassa: nykyään täysjyväisenä on saatavilla vaikka mitä. Moni ostaa vaaleita viljoja tottumuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Sisältö jatkuu mainoksen alla

 

3. Syö marjoja päivittäin

Marjojen antioksidantit ehkäisevät mahdollisia verensokeripiikkejä. Marjoja pitäisi syödä joka päivä, jos suinkin mahdollista. Ne voi myös korvata marjajauheilla, joita voi sekoittaa puuroon tai jugurttiin pari teelusikallista.

Älä korvaa kokonaista ateriaa pullakahveilla.

4. Huomioi pulla

Pullakahvittelu on sallittua, kunhan muuten syö päivän aikana hyvin. Jos alla on kunnon aamupala ja lounas, makea leivos välipalaksi ei ole ongelma. Älä kuitenkaan korvaa kokonaista ateriaa pelkillä pullakahveilla.

5. Käy kävelyllä

Liikkuvan ihmisen verensokeri pysyy tasaisena, koska lihakset varastoivat hiilihydraatteja ja vapauttavat niitä verenkiertoon hiljalleen. Päivittäinen liikunta on todella tärkeää, varsinkin, jos verensokeriarvot ovat jo vähän koholla. Kävelylenkki on oikein hyvä valinta.

6. Korvaa mehu

Vesi on parempi janojuoma kuin mehut ja sokeroidut mehukeitot, jotka nostattavat verensokeria vauhdilla. Mehut voi korvata itse tehdyillä makuvesillä: laita vesikannuun marjoja, kurkkua tai yrttejä. Myös tee on hyvä, koska se ei kuluta hampaita.

Asiantuntijana laillistettu ravitsemusterapeutti Leena Putkonen.

Tutkittu juttu -sarjassa tarkastelemme, mitä hyvää ja hyödyllistä tutut ruuat ja raaka-aineet sisältävät.

On hyvä ymmärtää nälkäkiukun tausta. Kun verensokeri putoaa nopeasti miltä tasolta tahansa tai se menee varallisen alas, niin se on elimistölle vaaran merkki ja reagoi siihen  lisäämällä mm. adrenaliinin tuotantoa. Kun adrenaliini lisääntyy, niin on kiukkukin herkässä.
Tuo nopea lasku taas johtuu siitä, että jokin hiilihydraattipitoinen ruoka nostaa verensokeria ja tämä puolestaan insuliinia ja se saa sitten verensokerin nopeaan laskuun, kun emme ole tällaiseen vuoristorataan evoluution myötä koskaan sopeutuneet.

Ainut toimiva ja järkevin tapa muutenkin on syödä niin, että verensokeri eikä insuliinitaso kumpikaan nouse, niin silloin verensokeri ei myöskään koskaan laske kun ei ole noussutkaan.  Silloin jää pois myös lihominen ja ylimääräiset rasvat palavat pois, jos sellaisia on päässyt kertymään

Pekka Lönnroth

Vierailija

1. Verensokeri pysyy tasaisena insuliinilla ei sokerin syömisellä

2. Ainoastaan hiilihydraattien kokonaismäärällä on merkitystä, koska niistä yksikään gramma ei mihinkään häviä. Se, että muuttuuko se hiilihydraatti (ns. hitaat ja nopeat) tunnin päästä glukoosiksi vai 3 tunnin päästä ei ole mitään merkitystä, vaikka näin meille on valehdeltu jo iät ja ajat mm. virallisen tahon puolelta. Tavan kansa kuluttaa hyvin vähän hiilihydraatteja päivässä ( alle 150 grammaa) ja näinollen loppu muuttuu rasvaksi elimistöön ja lopulta rasvoittaa myös maksan. Näin ihminen lihoo ja sairastuu. Sokereissa hiilihydraattia on 100 %, viljoissa 70 %, muissa kasvikunnan tuotteissa alle 15 % sekä maidossa alle 5 %. Siitä voi jokainen laskea, mitä suuhunsa lappaa, jos mieli pysyä terveenä.

Suomessa margariinileipä, peruna, puuro ja maito perustuu maatalouspolitiikkaan, EI terveyttä edistävään ruokavalioon, tieteellisestä tutkimuksesta puhumattakaan. 

Viljavalmisteita (puuro, leipä, näkkileipä, riisi, pasta, makaroni, mysli jne...) tai perunaa ei raavaskaan mies tarvitse kahta annosta enempää päivässä, koska jatkuva liika hiilihydraatti mm. lihottaa, etkä jaksa syödä kasviksia riittävästi päivässä, joita tulisikin olla jokaisella aterialla vähintään puolet aterian koosta. 

Terveelliset ravitsemussuositukset aikuiselle ovat:

Keskivertonaisen rasvan tarve on n. 70 ja miehen n. 100 grammaa rasvoja päivässä.

Hyviä rasvoja ovat: villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, kananmuna, oliiviöljy, kookosöljy sekä eläinrasvat. ÄLÄ SYÖ margariinia tai muitakaan siemenöljyjä (rypsiöljy, rapsiöljy, palmuöljy, levite, pullomargariini, kasvirasvakermat jne...).

Proteiinia tulisi saada 1-2 grammaa per painokilo (normaali paino). 100 grammaa lihaa, sisäelimiä tai kalaa sisältää n. 20 grammaa proteiinia (riippuen lihan tai kalan rasvaprosentista), yksi kananmuna n. 7 grammaa ja 1dl maitoa, piimää, viiliä tai jogurttia 3 grammaa. Proteiinin liian vähäinen saanti johtaa vääjäämättä lihasmassan ja luuntiheyden menettämiseen sekä immuniteetin heikkenemiseen. 

Ja paljon kasviksia, hedelmiä, vihanneksia, juureksia, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja. Aikuisella vähintään 500 grammaa päivässä, mutta mieluummin lähes 1000 grammaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla