Kun kesä kolkuttelee ovella, erilaiset dieetit alkavat kummasti kiinnostaa.

Jos lyhyet paastot innostavat, mutta 5:2 tuntuu jo tylsältä, kokeile jotakin näistä pätkäpaastoista.

1. 18/6-dieetti

Tässä paastossa saa syödä joka päivä, mutta vain 6 tunnin ajan päivässä. Loput 18 tuntia ollaan syömättä. Voit itse valita sinulle sopivan syömisajan, esimerkiksi klo 10-16. Voit silloin syödä mitä haluat, mutta yritä pysyä kohtuudessa.

Tästä dieetistä on eri versioita: jotkut pitävät 8 tunnin syömisjaksoja, toiset vain 4 tunnin ruokapätkiä päivässä.

2. 24 tunnin paasto

Tässä dieetissä ollaan joka viikko kokonainen vuorokausi syömättä. Aloitus- ja lopetusajankohdat voit määritellä itse: voit aloittaa esimerkiksi aamupalan syötyäsi yhdeksältä aamulla ja olla syömättä seuraavaan aamuun kello yhdeksään asti.  Päivän aikana voit juoda kalorittomia juomia, kuten teetä.

Muina päivinä voit syödä mitä haluat, tietenkin kohtuudella.

3. Rasvapaasto

Rasvapaastosta on useita eri muunnelmia. Robert Atkinsin versiossa rasvaa haetaan kermajuustosta, pähkinöistä ja kananmunista. Kaiken kaikkiaan kaloreita syödään päivässä vain 1000, kun normaalitarve naiselle on liki kaksinkertaisesti.

Varpu Tavi ja Anna Sillanpää ovat kehitelleet rasvapaastosta myös hieman armollisemman version. Siinä dieettiin kuuluu myös hieman proteiineja kuten kananmunia ja lisäksi kasviksia, marjoja ja jopa yksi hedelmä päivässä.

Pääosassa Varpun ja Annan paastossa ovat kuitenkin rasvat: 2–5 ruokalusikallista kylmäpuristettua kasvisöljyä päivässä. Lisäksi syödään avokadoja, siemeniä ja pähkinöitä. Rasvapaastota voi joka toinen päivä tai vaikkapa joka toinen viikko.

Lähde: Varpu Tavi, Anna Sillanpää: Pätkäpaasto (Gummerus)

Lue myös:

Näin helposti aloitat 5:2-dieetin

Näin toimii 5:2-dieetti – kaksi naista kokeili villitystä kuukauden

5:2-dieetillä ei tarvitse kärvistellä – katso kahdeksan herkullista

Kauko Röyhkä laihtui 12 kiloa 5:2-dieetillä: "Urpokin voi viedä paaston läpi"