Jos kärsit niin sanotusta toiminnallisesta unettomuudesta, voit saada ratkaisevaa apua ilmaisesta terapiasta. Suomessa ammattilaisten kehittämää terapiaa on mahdollista toteuttaa omaan tahtiin älypuhelimella.

Miten nettiterapian voi aloittaa?

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä kehitettyyn nettiterapiaan tarvitaan lähete, jonka saa vaikkapa terveyskeskuksen lääkäriltä. Tämän jälkeen asiakas saa sähköpostilla ja tekstiviestillä ohjeet ladata sovelluksen ja aloittaa nettiterapia. Lisäksi hän saa soiton terapeutilta, joka varmistaa, että potilas pääsee alkuun. 

Millaista nettiterapia on?

Asiakas saa sovelluksen kautta älypuhelimeensa tai tabletille materiaalia ja tehtäviä, joita hän käy läpi itsenäisesti. Nettiterapeutti kommentoi viikoittain edistymistä, ja hänelle voi laittaa chatin kautta viestejä. 

Tehtävät perustuvat käyttäytymisterapeuttisiin menetelmiin, ja niissä pyritään vaikuttamaan ajatuksiin ja toimintamalleihin, jotka pitävät yllä unettomuuden noidankehää. Usein unettomuuden taustalla on ylivireyttä, ja ohjelmaan sisältyykin monipuolisesti erilaisia rentoutus- ja läsnäoloharjoituksia. Hoito-ohjelmassa opetellaan myös käsittelemään huolia rakentavasti päiväaikaan sen sijaan, että niitä murehdittaisiin vuoteessa.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Miten kauan se kestää? 

Sopiva tahti on yhden istunnon pitäminen viikossa, ja jos sitä vauhtia etenee, koko terapian läpikäymiseen menee noin kaksi kuukautta. Pisimmillään hoito-ohjelmaa voi suorittaa 16 viikon ajan.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kenelle nettiterapia sopii?

Se sopii toiminnallisesta unettomuudesta kärsiville, toisin sanoen henkilöille, joiden unettomuuden taustalla on unettomuutta ylläpitävää ajattelua ja toimintaa. Samaan aikaan ihmisellä voi tietenkin olla vaikkapa masennusta tai kipuja, mutta unettomuuden hyvä hoito edistää myös niiden hoitotasapainoa.

Terapiaa voivat toteuttaa kaikki, jotka ovat tottuneet asioimaan älypuhelimella tai tabletilla ja jotka ovat motivoituneita omatoimiseen työskentelyyn. Terapiatehtäviin kuuluu melko paljon kirjoittamista. 

Minkälaisia tuloksia voi odottaa?

Käyttäytymisterapiaan perustuva unettomuuden hoito on osoitettu monissa tutkimuksissa vaikuttavaksi. Erään suuren tutkimuskatsauksen mukaan 70–80 prosenttia osallistujista hyötyy ja 50 prosenttia merkittävästi. Tutkimusten mukaan nettiterapiat, joihin kuuluu terapeutin tuki, ovat vaikuttavuudeltaan samaa luokkaa kuin kasvokkain tapahtuva hoito. 

Asiantuntijana sairaanhoitaja, unihoitaja Tuula Tanskanen, HUS, Psykiatria, Unihäiriöpoliklinikka

Tämä on ET Terveys -lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fi:ssä

Lisää ET terveyden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/etterveys.

Kikka vitonen !

Kaksi kertaa... vedä keuhkot täyteen, pidätä neljään laskien, puhalla suun kautta ilma pois niin, että vatsassa asti tuntuu. Toista ja sitten hoet ajatuksissasi sanaa mutta, mutta, mutta .... ja jossain vaiheessa sitä vain nukahtaa ......zzzzzzz  Tällä on menty ja joskus toki Melatoni suihke  kieln alle vielä ollut pakko ottaa mutta hyvin harvoin onneksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla