Hyvä terveys

Juoksetko jatkuvasti pissalla? Jos haluat pidentää vessassakäynnin välejä, opettele ensin rauhoittamaan mielesi.

Normaalisti ihminen käy pissalla 5–8 kertaa vuorokaudessa, mutta esimerkiksi yliaktiivisesta rakosta kärsivä saattaa rampata vessassa jopa parikymmentä kertaa. Pienikin virtsamäärä saa silloin rakon supistelemaan.

Jos ihminen juo noin 1,5–2 litraa vuorokaudessa, yleensä riittää noin viisi vessakäyntiä päivässä ja ehkä kerta yössä.

Tietyt juomat, kuten kahvi ja hiilihappopitoiset juomat, sekä jotkut lääkkeet saattavat lisätä virtsaamistarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Yliaktiivista rakkoa voi kouluttaa 

Kun virtsaa tulee vain 1–2 desiä kerralla, viittaa  se yliaktiiviseen rakkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Yliaktiivista rakkoa voi onneksi opettaa uusille tavoille. Rakkokoulutukseen saattaa liittyä virtsapäiväkirjan pitämistä, huomion kiinnittämistä virtsaamisasentoihin ja rentoutusharjoitteita.

Voimakkaasti supistelevaa rakkoa voidaan rauhoittaa jopa sähköhoidolla. 

Lapsena opittu vaikuttaa

Virtsaamistarpeeseen vaikuttavat myös lapsuudessa opitut tavat.

Oma äiti on saattanut juosta kiireesti vessaan kotioven aukaistuaan.  Lapselle on voitu muistuttaa koko ajan, että pitää käydä vessassa, ettei sitten tule hätä. Siksi ihminen saattaa käydä pissalla ihan vain varmuuden vuoksi.

Joku tyhjentää rakon kuusi kertaa ennen teatteriin lähtöä. Aina sieltä saa tiristettyä jotain! Se ei kuitenkaan ole suositeltavaa, sillä rakon tulisi tyhjentyä ilman vatsalihasten voimakasta käyttöä.

Rauhoita mieli

Kun haluaa pidentää liian lyhyitä virtsaamisvälejä, tärkeintä on oppia rauhoittamaan mieli. Rakon kouluttaminen on eräänlainen läsnäoloharjoitus. Usein jo hengityksen rauhoittaminen taltuttaa paniikkia.

Palleahengitys on hyvä rentouttaja ja tuo luonnollisen liikkeen lantionpohjaan.

Asiantuntijat: Jaakko Salo, urologian erikoislääkäri, Lääkäriasema Mehiläinen. Anu Parantainen, fysioterapeutti, uroterapeutti ja seksuaalineuvoja, Lääkäriasema Mehiläinen.

Tämä on Hyvä terveys -lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Hyvän terveyden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/hyväterveys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla