No niin, lihakset surkastuvat ja paino nousee – ja syy on nukkumatissa, joka ei tule. Kuva: Shutterstock
No niin, lihakset surkastuvat ja paino nousee – ja syy on nukkumatissa, joka ei tule. Kuva: Shutterstock

Unirytmin sekoittuminen jo yhdeksi yöksi on kauhistus aineenvaihdunnalle.

Jokainen on joskus viettänyt unettoman yön. Toisille se on arkipäivää esimerkiksi vuorotöiden vuoksi, ja jotkut taas joutuvat välillä odottelemaan unta tahtomattaankin.

Unettoman yön jälkeen olo on usein kuin krapulassa: ajatus ei kulje, väsyttää ja pää painaa kuin kahvakuula. On tutkittu, että jokaista unetonta yötä kohti suorituskyky heikkenee jopa 25 prosenttia.

Uudessa tutkimuksessa Uppsalan yliopiston tutkijat osoittavat nyt, että yövalvominen vaikuttaa rajusti myös aineenvaihduntaamme. Keho varastoi herkemmin rasvaa jo yhden unettoman yön vuoksi, tutkijat selvittivät.

Tutkimus julkaistiin Science Advances -lehdessä.

Koehenkilöt, 15 normaalipainosta ihmistä, osallistuivat kahteen laboratoriotutkimukseen. He nukkuivat yhden kunnollisen yön ja toisena yönä heidät pidettiin hereillä väkisin, kertoo Science Daily. Heidän syömisensä ja liikkumisensa oli suunniteltu tarkasti etukäteen.

Aamulla koehenkilöistä otettiin verikokeita ja kudosnäytteitä. Unettoman yön jälkeen selvisi, että rasvakudoksissa lisääntyy selvästi rasvan varastoimisen valmius. Lihaskudoksissa puolestaan tapahtuu tuolloin proteiinien hajoamista; tätä jokaisen lihaskuntoilijan kauhutilaa kutsutaan nimellä katabolia.

Heillä, jotka kärsivät unihäiriöistä, valvominen ei yleensä jää valitettavasti yhteen yöhön. Eikä jää rasvan varastoiminenkaan kehossa. Samaan aikaan stressihormoni kortisolia erittyy elimistössä enemmän, mikä puolestaan lisää ruokahalua ja kerryttää kiloja. Kun stressi iskee, monelle maistuvat erityisesti rasvaiset ja sokeriset herkut – ja lihomisen kierre käynnistyy helposti.

Kunnon yöunista on usein apua moneen vaivaan, mutta aina nukahtaminen ei kuitenkaan ole niin helppoa. Kun lampaat on laskettu ja elintavat hiottu paikalleen, kannattaa vaikkapa katsoa tavallisten, unettomuudesta kärsivien suomalaisten vinkkejä tästä jutusta: