Heitä kengät pois ja tepastele paljain jaloin! Se tekee hyvää – paitsi, jos sinulla on vaikea-asteinen ja kivulias jalkaterän etuosan kiputila, leventynyt päkiä tai isovarpaan tyvinivelen kivulias nivelrikko.

1. Miten paljain jaloin kävely eroaa kengät jalassa kävelystä?

Jalkapohjat ovat ainoa ruumiinosamme, jolla on tuntokontakti fyysiseen maailmaan, silloin kun olemme pystyasennossa. Paljain jaloin liikkuminen kehittää tasapainoa ja tuo kävelyyn varmuutta.

Paine jakautuu jalkapohjalle luonnollisesti, ja jalkapohjan pienet lihakset aktivoituvat ja vahvistuvat. Voimakkaat jalkapohjan lihakset tukevat hyvin jalkaterän rakennetta.

Paljain jaloin liikkuminen vaikuttaa myös liiketasapainoon. Jalkapohjassa ja varpaiden päissä on yli 200 000 hermopäätettä, enemmän kuin missään muualla kehossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lisäksi siellä on lihasten ja jänteiden pituutta sekä raajojen asentoja ja liikkeitä aistivia tuntohermoja. Näin ollen jalkapohjan tuntoaisti vaikuttaa pystyasennon säätelyyn ja ylläpitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Miten paljain jaloin kävely kannattaa aloittaa?

Älä säikähdä, vaikka alussa jalkapohjat tuntuvat aroilta ja jalkapohjan iho ohuelta.

Se kuuluu asiaan, sillä kenkien jatkuva käyttö heikentää jalkapohjan ihotunnon. Paljain jaloin liikuttaessa iho mukautuu vähitellen toistuviin ja erilaisiin ärsykkeisiin. Samalla jalkapohjan iho vahvistuu ja kestää parin viikon jälkeen kivien ja käpyjenkin pistelyä.

Aloita siis lyhyestä paljasjalkatepastelusta ja pidennä kävelymatkaa tai -aikaa joka päivä vähän.

3. Onko hyötyä siitä, jos kävelee paljain jaloin sisällä?

Paljain jaloin kävely on hyödyllistä minkälaisella alustalla tahansa.

Mutta epätasaisessa maastossa jalkaterät saavat tehdä juuri sitä, mihin ne on tarkoitettu: vaimentaa iskuja, mukautua epätasaisuuksiin ja toimia vipuna, joka työntää ihmistä eteenpäin.

Saksassa ja Tanskassa on julkisia paljasjalkapuistoja, joissa voi liikkua turvallisesti ja aistia erilaisia alustoja.

4. Sopiiko paljan jaloin kävely kaikille?

Paljan jaloin kävely ei ole suositeltavaa, jos henkilöllä on vaikea-asteinen ja kivulias jalkaterän etuosan kiputila, leventynyt päkiä tai isovarpaan tyvinivelen kivulias nivelrikko.

Sitä kannattaa välttää myös, jos jalkapohjissa on esimerkiksi diabeteksen aiheuttamia tuntopuutoksia.

Asiantuntijana Minna Stolt, jalkaterapeutti (AMK), TtT, yliopisto-opettaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla