Miksi tässä näin kävi? Kuva: Shutterstock
Miksi tässä näin kävi? Kuva: Shutterstock

Ja voiko painon kertymisestä syyttää aina vain geenejään?

Yksi esimerkki elämän epäreiluudesta on, että kaksi ihmistä voi syödä ja liikkua täysin samalla tavalla, mutta siitä huolimatta toinen saattaa laihtua, toinen lihoa. Tai toisen paino pysyy samana, toisen muuttuu suuntaan tai toiseen.

Syö vähemmän kuin kulutat -neuvo kuulostaa silloin lähinnä törkeältä vedätykseltä. (Vaikka on siinäkin perää.)

Tutkimuksissa on havaittu, että lihavuuttakin on ainakin 59 eri tyyppiä. Siksi dieetti, joka toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella.

Gwyneth Paltrow'n lifestyle-sivusto Goop haastatteli lääkäri Sara Gottfriediä, joka on ekspertti ikääntymis- ja painonhallinta-asioissa. Hänen mukaansa painoon vaikuttavia asioita on kaksi: geenit ja se, miten ympäristö vaikuttaa geeneihin. Ympäristö koostuu kaikesta muusta paitsi geeneistä: esimerkiksi ruuasta, liikunnasta, hormoneista, suoliston bakteerikannasta sekä stressistä.

Yksi teoria on, että lihomista aiheuttavista geeneistä oli evoluutiossa hyötyä. Kun ruokaa oli huonosti saatavilla, geenien ansiosta vähilläkin kaloreilla selviytyi hengissä. Enää ruuan saatavuus ei ole ongelma, mutta muinaisten geenien vuoksi toisten kehot varastoivat energiaa tehokkaammin kuin toisten.

Geenit eivät estä laihtumista

Gottfriedin mukaan omilla teoilla on kuitenkin enemmän merkitystä kuin geeneillä. Hän uskaltaa jopa väittää, että geenien merkitys esimerkiksi lihavuuteen on vain 10 prosenttia. Loput 90 prosenttia on omissa käsissä.

– Jos tuntuu, ettei painosi putoa vaikka yrität mitä tahansa, geeneillä saattaa olla näppinsä pelissä, vaikkakin vain vähän, Gottfried sanoo  Goopin artikkelissa.

”Jos tuntuu, ettei painosi putoa vaikka yrität mitä tahansa, geeneillä saattaa olla näppinsä pelissä.”

Tutkijat päätyivät samankaltaisiin tuloksiin viime syksynä julkaistussa kansainvälisessä tutkimuksessa, jossa oli mukana myös Itä-Suomen yliopisto. Tutkimuksen mukaan elämäntavat vaikuttavat lihomiseen geenejä enemmän, vaikka tietty geenimuoto altistaakin lihavuudelle. Painonpudotus on kuitenkin lihavuusgeenin kantajille yhtä helppoa – tai vaikeaa – kuin kaikille muillekin.

– Sinulla on geenien toimintaan enemmän valtaa kuin uskoimme mahdolliseksi, Gottfriedkin lohduttaa.

Arkisia muutoksia

Geeniensä toimintaa voi myös selvittää kalliiden geenitestien avulla, mutta se ei ole Gottfriedin mukaan välttämätöntä. Riittää, että kiinnittää huomiota päivittäisiin tapoihin, sekä tiedostamiin että tiedostamattomiin.

Tässä hänen parhaat vinkkinsä, joilla itsepäisimmätkin geenit saa taipumaan tahtoonsa ja samalla myös painon hallintaan:

  1. Kiinnitä huomiota stressiin. Gottfriedin mukaan kalenterissa pitää olla aikaa myös rentoutumiselle, hidastamiselle ja palautumiselle. Jooga, meditointi ja mindfulness mainittu!
  2. Sauno. Me suomalaisethan jo tiesimme, että saunominen rentouttaa. Gottfried kertoo, että vastikään on saatu myös näyttöä siitä, että saunassa käyminen hidastaisi ikääntymistä.
  3. Liiku. Fyysisen aktiivisuuden terveysvaikutukset on tunnettu pitkään. Erityisen tärkeää olisi liikkua fiksusti, ei välttämättä aina kaloreiden polttaminen mielessä. Crossfit ja maratonjuoksu saattavat lisätä kehon stressikuormaa, mutta intervallitreenaamisessa kova treeni yhdistyy palauttavaan, keskiraskaaseen liikuntaan.
  4. Syö puhdistavaa ruokaa. Sillä tarkoitetaan tietenkin kasviksia ja pähkinöitä. Ei niistä ainakaan haittakaan ole monipuolisen ruokavalion lisänä.
  5. Juo teetä. Kahvin kofeiini saa monen kehon liian koville kierroksille, joten tee voi olla parempi vaihtoehto. Joidenkin tutkimusten mukaan vihreä tee suojelee sairauksilta ja auttaa painonpudotuksessa. Täysin kofeiiniton aamujuoma on joko yrttitee tai kuuma vesi, johon on sekoitettu  sitruunamehua.
  6. Pysy kohtuudessa. Alkoholi vaikuttaa kehoon esimerkiksi heikentämällä unenlaatua ja tekemällä nälkäiseksi, joten aineenvaihdunnan kannalta parempi vaihtoehto on juoda vain vähän tai ei ollenkaan. Gottfried suosittelee korkeintaan kahta alkoholiannosta viikossa.