Kuvat
Shutterstock
Hyvä terveys
Istuminen on myrkkyä vatsalle.
Istuminen on myrkkyä vatsalle.

Turvottaa, ilmavaivoja ja ripuliakin on. Olisikohan syytä karsia ruokavaliota? Auttaisivatko probiootit?

Nämä ovat tuttuja pohdiskeluja gastroenterologi Jari Koskenpadolle. Lähes jokainen hänen vastaanotolleen tuleva on kokeillut probiootteja ja rajoittanut ruokavaliota.

Moni on jättänyt gluteenin tai maidon. Tulehdukselliset suolistosairaudet, kuten Crohnin tauti ja haavainen paksusuolentulehdus sekä syövän esiasteet, adenoomat ovat lisääntyneet. Myös ärtyneen suolen oireyhtymä on yleistynyt.

Kipeäksi istumisesta?

Aina vatsavaiva ei kuitenkaan ole merkki vakavasta sairaudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Kyse on osittain siitä, että meillä on aikaa tarkkailla vatsamme toimintaa enemmän kuin ennen. Jokainen kurahtelu ja turvotus ei vaadi toimenpiteitä, ne kuuluvat suoliston normaaliin toimintaan, Koskenpato toteaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suolistomme on uudessa tilanteessa, koska istumme suuren osan päivästä ja ruokaa on tarjolla enemmän kuin tarpeeksi. Suolisto on kuitenkin kehittynyt myötäilemään liikkuvan ihmisen tarpeita ja sietämään nälkää.

Liikunta pistän suoleen vauhtia: mitä enemmän liikettä, sitä paremmin ruoka sulaa. Jo ylösnousu pitkän istumisen jälkeen auttaa suolta.

– Jos istuu kumarassa suuren osan päivästä, paksusuoli joutuu omalla supistelullaan kierrättämään ruoan vatsaontelon läpi. Stressi pahentaa vatsakipuja. Siksi työn ja arjen rinnalla pitäisi olla palauttavaa tekemistä: sitä, mikä vie ajatukset ihan muualle.

Vatsankin pitää palautua

Vatsavaivojen hoito kannattaa aloittaa unirytmistä. Paksusuoli tarvitsee palautumiseensa yhtä lailla lepoa kuin muukin keho. Jos uni on riittämätöntä, vatsa voi huonosti. Ja kun on kipuja, uni kärsii.

– Suoli voi sitä paremmin, mitä vahvempaa elämänhallinta on, Jari Koskenpato kertoo.

Joskus lääkärin on otettava käyttöön erikoisiakin keinoja. Kipukynnyksen nostoon voidaan tarvita mielialalääkkeitä. Jos mikään muu ei auta, Koskenpato saattaa määrätä kuurin kapeakirjoista antibioottia, jolla rauhoitetaan suoli ja vähennetään kaasun muodostusta.

– Se on äärimmäinen keino, jotta ihminen pystyy tekemään työnsä. Antibiootti tuhoaa suolen omaa mikrobistoa, ja sen palautuminen voi viedä jopa yli vuoden.

Asiantuntija: Jari Koskenpato, sisätautien ja gastroenterologianerikoislääkäri, Aava GastroLääkärit.

Tämä on Hyvä terveys -lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Hyvän terveyden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/hyväterveys.

Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasviöljyt (rypsiöljy, margariinit, levitteet, kasvirasvakermat jne...) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.

Viljojen ja/tai maidon sekä rypsiöljyn karsiminen ei tietenkään ratkaise kaikkien ihmisten kaikkia mahdollisia terveysongelmia, mutta todella monella erittäin nopea ja yksinkertainen tie parempaan hyvinvointiin, joka ei maksa mitään. Viljaton ja/tai maidoton ruokavalio tuo suurimmalle osalle sitä kokeilevista hyvin nopeasti positiivisia muutoksia mm. seuraavissa asioissa: ihon kunto paranee, vatsa voi paremmin, nivelkivut vähenevät, flunssat ja allergiat vähenevät ja erilaiset, selittämättömät kivut helpottuvat.

Margariinit ja siemenöljyt ovat varmaan pahin suoliston sairastuttaja. Moni pääsee suolisto-oireista, kun jättää tuon katalyyttisellä vaihtoesteröintimenetelmällä keinotekoisesti kovetetun lamppuöljyn syömättä.

Margariinit ja siemenöljyt aiheuttavat elimistön tulehdusta, lisäävät suolistosyövän ja suolistosairauksien riskiä. Eli ÄLÄ SYÖ margariinia (40 %, 60 % tai 80 % rasvaa + loput vettä) tai kevytlevitettä (rasvaa jokin muu määrä kuin 40 %, 60 % tai 80 % + vettä), eikä muitakaan prosessoituja kasviöljyjä ja -rasvoja. Eli vältä elintarvikkeita, joissa on ainesosina: kovetettu kasvirasva, kovetettu kasviöljy, kasvirasva, kasviöljy, auringonkukkaöljy, rypsiöljy, rapsiöljy, kovetettu rypsiöljy, kovetettu rapsiöljy, maissiöljy, pellavaöljy, kasvisteroliesterit, palmuöljy, palmurasva, emulgointiaineet sekä rasvahappojen mono- ja diglyseridit (E471, E472c, E476).

Syöthän D-vitamiinia?

D-vitamiinin merkitystä suoliston terveydelle puoltaa se, että suolistossa on D-vitamiinireseptoreita. Lisäksi D-vitamiini säätelee suoliston limakalvon läpäisevyyttä ja suoliston inflammaatiota.

Veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l tiedetään riittävän riisitaudin estoon, ei kokonaisterveyden ylläpitoon, joka on 100-150 nmol/l. Tämän tason saavuttamiseen aikuinen tarvitsee D-vitamiinia 50-100 µg päivässä.

.

Eli lyhyesti:

Juo vettä, ei maitoa.

Maitotuotteista maustamaton jogurtti ja kypsytetyt juustot ovat terveellisiä myös suolistolle.

Käytä voita ja oliiviöljyä, EI siemenöljyjä.

Jos kaura sopii, niin syö sitä, mutta monille ei sovi mikään vilja.

Suurin osa maapallon väestöstä ei juo lehmänmaitoa, eivät syö , eivätkä ole koskaan syöneet epäterveellisiä siemenöljyjä sekä syövät viljojen tilalla kasviksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla