Marraskuussa monen suomalaisen kahvinjuonti lisääntyy entisestään. Kuva: Shutterstock.
Marraskuussa monen suomalaisen kahvinjuonti lisääntyy entisestään. Kuva: Shutterstock.

Mitä tehdä, kun mikään kahvimäärä ei vie väsymystä? Avain voi olla nesteytyksessä.

Kaksi isoa mukillista kahvia aamiaisella. Kolmas kuppi työpaikan aamupalaverissa. Neljäs ennen lounasta, viides sen jälkeen. Iltapäivällä iskee silti kooma, jota kaksi mukillista lisää ei lievitä kuin hitusen. Sitten kofeiinin ryystäminen on pakko lopettaa, etteivät yöunet mene. Huomenna sama setti uudestaan.

Ja silti nukuttaa, aamusta iltaan.

Kuulostaako tutulta? Eletään vuoden pimeintä aikaa, ja eräiden tutkimusten mukaan jopa joka viides yli 30-vuotias suomalaisnainen kärsii kaamosoireista. Yksi niistä on pohjaton väsymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Joskus uupumuksen taustalla voi olla esimerkiksi raudanpuute tai kiukutteleva kilpirauhanen, mutta omalla kohdallani en usko siihen. Valoisana aikana 8 tunnin yöuni riittää mainiosti pitämään minut virkeänä. Unisuuteni alkaa vuosittain marraskuussa ja liittyy selkeästi vähenevään valoon.

Univajettakaan väsymykseni ei ole: pääsääntöisesti nukun yhä samat kahdeksan tuntia yössä, ja viikonloppuisin lisään määrän 9–10 tuntiin. Lisätunnit eivät tee päivästä yhtään sen pirteämpää.

Ulkoilu auttaa hetkeksi, mutta sisälle palattua unisuus iskee jälleen.

Kadehdin muumeja ja karhuja.

Naurettavan pieni muutos kahvirutiiniin

Tiedossa on, että myös liika kofeiini on pahasta ja saattaa aiheuttaa virkeyden sijaan vain ärtymystä. Kahvinjuonnin kehoa kuivattava vaikutus on onneksi todettu myytiksi. Tässä vaiheessa vuotta kahvinjuonnin vähentäminen ei muutenkaan tunnu realismilta.

Eräänä iltapäivänä, päivän kuudennen kahvimukin ääressä, tajusin kuitenkin kokeilla konstia, jonka hämärästi muistelin liittyvän väsymykseen: lisänesteytystä.

Entä jos ottaisinkin ison lasillisen kylmää vettä aina samalla kertaa kuin kahvin?

En odottanut ihmeellisiä tuloksia, mutta vaikutus oli maaginen. Yhtäkkiä muistin, mikä ero on siinä, toimiiko ajatus kirkkaana kuin toukokuun aurinko vai nukkuvatko aivotkin talviunta.

Huomasin vedenjuonnin vaikutuksen myös fyysisessä energiassa. Osallistuin ensimmäistä kertaa työpaikan taukojumppaan. Kampesin itseni jopa kuntosalille kuukausien tauon jälkeen.

Ihmettelen, miksi en aiemmin tajunnut pienen nestevajeen yhteyttä väsymykseeni. Ymmärsinhän jo vuosia sitten, että baari-ilta ilman välivesiä on varma tie karmeaan krapulaan. Samantyylinen vaikutus koskee näemmä myös kahvia.

Nykyään juon vettä ainakin 30 prosenttia enemmän kuin vielä pari viikkoa sitten, ja vaikutus säteilee koko elämään. Ehkä kevättä kohti uskallan taas vähentää kahviakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla