Kylli Kukk kehottaa tanssimaan irti työpäivästä. Kuva: Jaakko Lukumaa
Kylli Kukk kehottaa tanssimaan irti työpäivästä. Kuva: Jaakko Lukumaa

– Kiitollinen ihminen nukkuu paremmin, uskoo Kylli.

”Olen aina nukkunut hyvin, olen perinyt vaarini unenlahjat. Nukuin hyvin silloinkin, kun olin suorittava urheilijatyttö.

Nukun 7–8 tuntia yössä, mutta olen pirteä, vaikka nukkuisin joskus vain puolet siitä. Pysyn virkeänä, koska joogaan päivittäin ja saan siitä energiaa.

Jo fysioterapeutiksi lukiessani opin, että parinkymmenen minuutin syvärentoutus vastaa muutaman tunnin yöunta. Jos en siis nuku riittävästi yön tunteina, osaan kompensoida sen päivällä.

Uskon, että kiitollinen ja elämäänsä tyytyväinen ihminen nukkuu paremmin kuin hapan ja tyytymätön. Mielenrauhan voi löytää olemalla lempeä itselleen ja päästämällä turhasta taakasta irti.”

Fysioterapeutti ja joogaopettaja Kylli Kukk, 45.

Näin opetan:

1. Kohtaamme päivittäin erilaisia energioita, jotka jättävät meihin jälkiä. Olemme kuin pesusieniä, jotka imevät päivän kielteisetkin tunteet. Ajattele, että ne ovat kuin tietokoneen tiedostoja. Tsekkaa ne ja deletoi kielteiset ja turhat.

2. Opettele laittamaan työovi kiinni. Älä kanna töitä mukana vapaalla.

3. Ravistele itsesi irti niistä heti kotiin päästyäsi. Tee se ihan fyysisesti: laita lempibiisi soimaan ja joraa 1–2 minuuttia. Väsähtäneenä ei tarvitse lähteä jumppatunnille.

Roikkuminen kumoaa välilevyjen, nivelten ja lihasten painetta.

4. Hanki ovenkarmeihin tanko ja roiku iltaisin. Koska keho painuu kasaan painovoimasta, roikkuminen kumoaa välilevyjen, nivelten ja lihasten painetta. Pidä jalat maassa ja polvet koukussa ja roiku se hetki, minkä jaksat.

5. Jos uni ei tule, opettele pidentämään hengitystä. Hengitä rauhallisesti sisään ja ulos, mutta ala pidentää uloshengitystä. Laske sisäänhengityksellä neljään noin sekunnin vauhtia ja uloshengityksellä kahdeksaan. Jos 4/8-rytmi tuntuu haastavalta, voit laskea myös kolmeen ja kuuteen, kunhan uloshengitys on kaksi kertaa pidempi. Harjoituksen voi tehdä istuen tai maaten.

6. Kokeile rauhoittavaa kuuhengitystä: Paina oikean käden peukalolla oikea sierain kiinni ja hengitä sisään vasemmalla sieraimella. Paina nimettömällä vasen sierain kiinni ja vapauta oikea sierain. Hengitä oikealta ulos. Laske mielessäsi sisään hengittäessä neljään ja ulos hengittäessä kahdeksaan eli kaksi kertaa pidempään. Jatka muutaman minuutin. Älä tee harjoitusta, jos nenä on tukossa.

7. Kokeile haa-hengitystä: istu tuolilla tai sängyllä ja nosta kädet ilmaan. Laske ylävartalo rennosti reisien päälle ja huokaise kunnolla ”haa”. Toista kolme kertaa. Anna huolien lähteä.

8. Ole leikkisä ja hauska. Löydä ilo ja huumorintajusi ja suhtaudu asioihin kepeästi. Hyväntuulisena nukut paremmin.

Näin teen itse:

9. Rakastan kauniita, värikkäitä ja laadukkaita petivaatteita. Niihin on ihana sujahtaa. Suosikkivärejäni makuuhuoneessa on limenvihreä, keltainen ja pinkki.

Pesen lakanat usein, sillä hikoilemme ja hilseilemme öisin.

10. Pesen lakanat usein, sillä hikoilemme ja hilseilemme öisin.

11. Luon kotiini seesteisen ja rakkaudellisen tunnelman polttamalla kynttilöitä ja soittamalla rauhoittavaa musiikkia.

12. Hunajainen kamomillatee lämmittää myös mieltä. Alkoholia juon harvoin: vaikka se nukuttaa, siitä tulee väsynyt olo huonolla tavalla.

13. Kuorin ihoni lämpimässä suihkussa hunajan ja suolan sekoituksella.

14. Tykkään antaa kirjojen yllättää. Otan satunnaisesti jonkun filosofisen kirjan, avaan sen jostain ja luen muutaman sivun. Seuraavana iltana otan toisen ja luen sen verran, että sydän tulee kylläiseksi.

15. Rakastan elämää, niin elämäkin rakastaa minua. Maailma on kuin peili, joka heijastaa jokaisen omaa kuvaa.

Joka viides suomalaisnainen kärsii D-vitamiinin puutoksesta.

Sori vaan, mutta kesä on nyt virallisesti ohi: on koittanut aika ottaa D-vitamiinilisä käyttöön. Vaikka ylenmääräinen vitamiinien nappailu on asiantuntijoiden mukaan tarpeetonta tai jopa vaarallista, D-vitamiinia suositellaan edelleen ihan jokaiselle suomalaiselle. Sitä pitäisi syödä lokakuun alusta maaliskuun loppuun. 

Saattaa kesän jälkeen kestää hetken, ennen kuin D-vitamiinilisän ottaminen muodostuu taas tavaksi, joten harjoitukset voi hyvin aloittaa jo syyskuun lopulla. 

Määrästä kiistellään, tarpeellisuudesta ei

Vaikka D-vitamiinin tarpeellisuudesta vallitsee tieteentekijöiden kesken vakaa yhteisymmärrys, viime vuosina sopivasta D-vitamiinin määrästä on käyty vilkasta keskustelua. Eviran virallinen suositus on, että vitamiinia napataan 10 mikrogrammaa vuorokaudessa.

D-vitamiinin syöminen kannattaa, vaikka iäkkyys ja osteoporoosi tuntuisivat kaukaisilta asioilta.

Terveyskirjaston mukaan 10 mikrogramman päivittäinen annos ei kuitenkaan riitä esimerkiksi vähentämään osteoporoosin vaaraa iäkkäillä, eikä 10 mikrogramman annoksen ylittämisellä ole huomattu olevan sivuvaikutuksia. D-vitamiinia uskaltaa virallistenkin suositusten mukaan syödä jopa 100 mikrogrammaa vuorokaudessa. 

D-vitamiinin syöminen kannattaa, vaikka iäkkyys ja osteoporoosi tuntuisivat kaukaisilta asioilta. D-vitamiinin on todettu vaikuttavan muun muassa diabetekseen, syöpään, vastustuskykyyn, MS-tautiin ja väsymykseen. Eikä sen osteoporoosinkaan niin kaukaiselta pitäisi tuntua: erittäin monella suomalaisella on kohonnut osteoporoosin riski, ja yksi syy siihen on juuri D-vitamiinilisän unohtaminen.

Ainakin joka viides kärsii puutoksesta

Suomalaisten D-vitamiinin saanti on 2000-luvulla kohentunut, mutta viimeisimmässä suomalaistutkimuksessa joka viides nainen ja joka neljäs mies kärsi D-vitamiinin puutteesta. 

Vierailija

On vain yksi ravintolisä, jota kaikkien suomalaisten kannattaa syödä – nyt sitä pitäisi taas muistaa ottaa

Tutkimusten mukaan kukaan normaalia kotiruokaa syövä suomalainen ei tarvitse mitään muita lisäravinteita kuin D-vitamiinia. Ainoan poikkeuksen tekevät sairaus tai allergia tai vanhuus, jolloin täysipainoista ruokaa ei yksinkertaisesti tule syötyä tai sitä ei saa riittävästi. Lisäravinteiden tekijöille on toki tuottoisampaa myydä lisäravinteita mahdollisimman paljon käyttämällä tunteisiin ja järkeenkin vetoavia argumentteja, joilla ei kuitenkaan ole minkäänlaista tieteellistä todistuspohjaa...
Lue kommentti
syökää deetä

On vain yksi ravintolisä, jota kaikkien suomalaisten kannattaa syödä – nyt sitä pitäisi taas muistaa ottaa

Nämä suomen suositukset on epätoivoinen yritys pitää suomalaiset sairaina, ja syömässä sairauksiin tuputettuja lääkkeitä. Omalta kohdaltani olen saanut 200 mikrogramman päiväannoksella oman tasoni vasta Kanadan suositusten alarajalle. Ja olen huomannut, että kaikki hämmästelevät, miksi minulla ei ole mitään säännöllistä lääkitystä tai muuta vaivaa ikäisekseni.
Lue kommentti

Asiantuntijan mukaan vatsan turvotus poistuu usein ihan itsestään.

Pierettääkö sinua jatkuvasti? Turpoaako mahasi helposti ison lounaan jälkeen?

Ennen kuin diagnosoit itsellesi keliakian ja alat vimmaisesti etsiä Googlesta muita vastauksia vatsavaivoihisi, rauhoitu hetkeksi.

Syypää mahavaivoihin ei välttämättä ole yhdessäkään yliherkkyydessä tai sairaudessa. Usein turvottelu on merkki pelkästään siitä, että mahasi toimii normaalisti.

”Vatsan kivuton turpoaminen ja pierut ovat ikäviä, mutta ne kuuluvat normaaliin ruuansulatukseen.”

Näin sanoo ainakin Helsingin Sanomien haastattelema ravitsemusterapeutti Leena Putkonen. Hän kertoo HS:n haastattelussa, että suurin osa vatsavaivoista on osa normaalia vatsan toimintaa.

– Tämän takia neuvon ihmisille, ettei ihan kaikessa kannata kuunnella kehoa. Vatsan kivuton turpoaminen ja pierut ovat ikäviä, mutta ne kuuluvat normaaliin ruuansulatukseen, Putkonen kertoo.

Myös Me Naisten taannoin haastattelema sisätautien erikoislääkäri Joni Suomi toteaa samaa.

– Turvotus on jännä vaiva. Vatsa turpoaa ruokailun takia ihan normaaleista syistä: ruuansulatus käynnistyy, vatsan suola- ja nestetasapaino muuttuu, paksusuoli tuottaa kaasuja. Turvotus saattaa olla myös oire ärtyvästä suolesta, mutta aina sille ei löydy selkeää syytä. Yleensä turvotus poistuu itsestään ja kuuluu siis hyvälaatuisiin toiminnallisiin vatsavaivoihin, hän kertoi.

Kakalle ja pierukävelylenkille mars!

Leena Putkosen mukaan yksi suurimmista syistä ruuansulatusvaivoihin on kakan ja ilmavaivojen pidätteleminen. Moni ujostelee vessassa käyntiä esimerkiksi toimistoympäristössä hajuhaittojen takia.

Putkonen kehottaa käymään kakalla aina silloin, kun siltä tuntuu.

Putkosen mukaan pidättely ei kuitenkaan kannata. Usein maha oireilee nimittäin ihan sen takia, ettei suoli pääse tyhjentymään normaalisti.

Siksi Putkonen kehottaa käymään kakalla aina silloin, kun siltä tuntuu. Myös kevyt pierukävelylenkki esimerkiksi lounaan jälkeen on hänen mielestään toimiva apu vatsavaivoihin. 

– Näillä pikkukeinoilla saa selätettyä ison osan vatsavaivoista, Putkonen toteaa HS:lle.

Milloin vaivojen takia kannattaa mennä lääkäriin?

Vaikka usein turvotus ja ilmavaivat ovat ihan vaaraton vaiva, joskus niiden takia on syytä suunnata ammattilaisen pakeille. Joni Suomen mukaan vatsavaivojen takia kannattaa mennä lääkäriin, jos…

  1. …on kovia, äkillisiä kipuja.
  2. …vatsavaivojen luonne muuttuu äkillisesti.
  3. …ulosteessa on verta.
  4. …uloste on mustaa.
  5. …vatsan toiminta muuttuu, esimerkiksi tulee kova ripuli tai ummetus.
  6. …oireisiin liittyy kuumetta.