Yllättivätkö oireet, joiden pitäisi kuulua vasta vaihdevuosiin? Esivaihdevuodet voivat alkaa jopa 10 vuotta ennen menopaussia. Näillä ohjeilla helpotat vaivoja. 

Esivaihdevuosien eli premenopaussin katsotaan alkavan 5–10 vuotta ennen kuin kuukautiset jäävät kokonaan pois. 

Noihin aikoihin myös PMS-oireet saattavat voimistua ja vaikuttaa mielialaan. Jos olo on huono, kannattaa kumppanikin pitää ajan tasalla siitä, missä mennään.

Munasarjojen ikääntyminen näkyy aluksi kuukautiskierron lyhentymisenä jopa muutamalla päivällä. Myöhemmin kierto alkaa pidentyä, ja silloin voi tulla tyypillisiä vaihdevuosioireita unihäiriöineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Näillä keinoilla huollat kroppaa ja mieltä uudessa tilanteessa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

1. Ota liikunta vakikaveriksi

Mieti, millaista aktiivista liikuntaa olisi mukava harrastaa 3–4 kertaa viikossa tunnin ajan. Olisiko se reipasta kävelyä, rauhallista hölkkää, ryhmäliikuntaa, pyöräilyä, uintia, tanssia... Varaa sitten vakioaika. Aktiivinen liikunta vähentää vaihdevuosioireita ja nostaa mielialaa ja itsetuntoa.

2. Lautaselle ravitsevaa ja kevyttä

Kasvikset ja täysjyväiset viljatuotteet ovat terveellisen ruokavalion kulmakiviä. Molemmissa on tallella arvokkaat ravintoaineet ja runsaasti kuituja. Kuitujen saanti suojaa syöpätaudeilta, diabetekseltä ja sydän- ja verisuonisairauksilta. Liha kannattaa entistä useammin korvata D-vitamiinipitoisella kalalla.

Huolehdi myös kalsiumin saannista – ehkäiset osteoporoosia. Vaihdevuodet ja alkoholi, tupakka tai vahvasti maustettu ruoka eivät sovi
yhteen.

3. Karsi turhia velvollisuuksia 

Ehdit vielä hyvin suunnata tarmosi uusiin haasteisiin. Mieti, mikä oma elämäntapasi rasittaa eniten jaksamistasi. Jos asioista kertyy lista, tartu yhteen haasteeseen kerrallaan. Seuraava muutosta kaipaava asia voi olla vuorossa vaikka 2–3 kuukauden kuluttua. Etene itsellesi sopivassa tahdissa, mutta määrätietoisesti. 

4. Panosta parisuhteeseen

Moni nainen kertoo luottoystävälleen tai gynekologille parisuhteen vaikeuksista. Puolison kanssa ei ehkä juuri nyt mene hyvin, eikä ole seksiäkään. Tulisipa joku ja järjestäisi edes vähän romantiikkaa... Järjestä sitä ihan itse! Varaa puolisosi aistilliselle illalliselle tai vie elokuviin. Päivittäkää suhdettanne, joka voi lasten kasvaessa  ja joku päivä kotoa lähtiessä joutua tiukkaankin käännekohtaan.

5. Hakeudu ystävien seuraan

On aika olla realisti ja puhua vaihdevuosiin kuuluvista asioista avoimesti. Usein se helpottaa oloa. Vaikka hormoniheilahtelu koettelisi, keskity hyvään, jota elämässä juuri tänään on. Päiviin tuovat iloa mieluisat puuhat ja myönteinen asennoituminen. Myös ystäville riittää aikaa, jos niin päätät. He ovat hyvää vertaistukea – lähtekää yhdessä lenkille.

6. Hae apua lääkäriltä

Jos elämänlaatu kärsii kuumien aaltojen tai katkonaisten yöunien vuoksi kohtuuttomasti, keskustele gynekologin kanssa lääkehoidosta.
Hormonikorvaushoitoa käyttää noin neljäsosa menopaussi-ikäisistä naisista. Lisäestrogeeni on ainoa tehokas hoito hankaliin vaihdevuosioireisiin mutta se ei sovi kaikille. Lääkitystä tulisi käyttää mahdollisimman pieniä mutta vaikuttavia määriä ja mielellään lyhytaikaisesti.

7. Seksiä uudella rytmillä

Moni nainen miettii aavistus surua äänessään, miksi seksi ei enää oikein kiinnosta, vaikka nuorempana miehen kanssa oli hyvinkin aktiivista. Miten liitossanne noin ylipäätään menee ? Huomioitteko toisenne molemminpuolisesti? Sekin vaikuttaa halukkuuteen.

Entä oletteko tulleet ajatelleeksi, että seksissä ei ehkä kannata edetä samalla kaavalla kuin nuorena. Hormonaaliset muutokset tuntuvat elimistössä, joten ehkä tarvitaan uudenlaista lähestymistapaa. 

Iän myötä naisen limakalvot ohenevat, ja se voi aiheuttaa kipua. Miehellä on omat haasteensa. On varottava tekemästä mitään satuttavaa, sillä kipu ehkäisee tehokkaasti toimintaa. Liukuvoiteista ja apteekista saatavista estrogeenivoiteista voi olla iso apu.

Yhtä lailla hyödyllistä on etsiä uusia inspiraation lähteitä. Löytyisikö molempia virittävää eroottissävyistä katseltavaa, kokeiltavaa tai luettavaa? Esileikkiin on ainakin molempien hyvä paneutua rauhallisempaa tahtia. 

Aika monilla pareilla seksuaalinen aktiivisuus kulkee saman kaavan mukaisesti kuin sinikäyrä, aaltoliikkeenä. Se nousee aallon pohjalta uudelleen, vaikka juuri tänään ei innostaisi.

 

Asiantuntijat: Ritva Hurskainen, naistentautien erikoislääkäri, Riitta Luoto, ylilääkäri, Kela, ja  Arja Uusitalo, erikoislääkäri, Työterveyslaitos. 

Tämä on Hyvä terveys -lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Hyvän terveyden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/hyväterveys

Vierailija

Vaihdevuodet menossa. Hormonikorvaushoito päällä. Orgasmi laimentunut tulivuoresta popcornin poksahdukseksi ja harvoin panettaa.Ei siihen liukuvoiteet auta. Ja kun ei ole sitä kumppaniakaan. Johan yli nelkyt vuotta aktiivisesti panettikin ja jos se "aalto" tästä vielä nousee niin ehkä sitä jaksaa vielä kumppaniakin etsiä, jos viriili löytyy....

Sisältö jatkuu mainoksen alla