Metsäkylpeminen saa stressitasot laskemaan ja hellii mieltä. Kokosimme vinkit kaikkien aikojen ihastuttavimpaan kylpysessioon.

Moni suomalainen on tiennyt sen aina: jos mieli kaipaa lepoa ja hermot löystymistä, kannattaa mennä metsään.

Myös japanilaiset ovat olleet pitkään samaa mieltä. Japanissa metsän syleilyyn uppoutumisesta on käytetty jo 1980-luvulta saakka termiä shinrin-yoku eli metsäkylpy.

Shinrin-yokuun liittyy vahvasti ajatus siitä, että metsässä oleskelulla on meditatiivisia ja terapeuttisia voimia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Parhaimmillaan metsäkylpeminen saa stressitasot laskemaan ja hyvinvoinnin kasvamaan, kertoo metsäkylpemiseen perehtynyt Melanie Choukas-Bradley hiljattain suomennetussa teoksessaan Metsäkylpy: Hyvinvointia luonnosta shinrin-yokun avulla (S&S, 2019).

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Choukas-Bradleyn mukaan metsässä oleskelu ja parempi (Default)yhteys luontoon tuovat ihmisen elämään rauhaa ja hyvinvointia. Väite ei ole tuulesta temmattu. Tutkimuksetkin ovat todistaneet, että metsässä oleskelu tekee hyvää niin fyysiselle kuin henkiselle terveydelle.

Miten metsäkylpyyn kannattaisi heittäytyä, jotta siitä saisi kaiken ihanan irti? Kokosimme Choukas-Bradleyn teoksesta parhaat vinkit listaksi:

1. Älä mene merta edemmäs kalaan

Metsäkylpyyn ei kannata suhtautua mullistavana metsäretkenä, jota varten on suunniteltava reitit, pakattava rinkat ja kunnostettava vaelluskengät.

Metsäkylvyn yksi tärkeimmistä osa-alueista on mutkattomuus. Siksi sitä varten kannattaa suunnata ihan lähimetsään.

2. Anna kylvylle aikaa 

Choukas-Bradley suosittelee jopa kolmen tunnin metsäkylpyjä, mutta jo parinkymmenen minuutin metsäsessio tekee hyvää.

3. Unohda suorittaminen 

Metsäkylpemisessä ei ole kyse reippailusta. Siinä on kyse metsän parantavan voiman hengittelystä ja tunnustelemisesta.

Kylvyn aikana ei välttämättä tarvitse edetä yhtään. Choukas-Bradleyn mukaan kylpyä varten ei kannata suunnitella erityistä reittiä. Tärkeintä on vain olla.

4. Hiljennä laitteet

Metsäkylpemisessä tärkeintä on keskittyä metsässä olemiseen, sen tutkailemiseen ja siitä nauttimiseen.

Hiljennä siis musiikit korvissasi ja pane puhelimen hälytysäänet pois päältä. Kaikista parasta on, jos jättää laitteet kokonaan kotiin.

5. Sulje silmäsi ja hengitä syvään

”Kun hengität todella tietoisesti ja syvään, tunnet kuinka kehosi rentoutuu ja ympäristön ihmeet alkavat paljastua sinulle”, Choukas-Bradley kirjoittaa.

6. Valitse oma suosikkiasentosi

Jokainen saa nauttia metsäkylvystään haluamassaan asennossa: seisoen, verkkaasti kävellen, istuen tai maaten maassa. Kokeile eri vaihtoehtoja!

7. Keskity tarkastelemaan ympäristöäsi 

Sulje silmäsi ja nuuski metsää ympärilläsi. Avaa silmäsi ja katso luontoa edessäsi. Kuvittele, että näet maailman ensimmäistä kertaa. Miten ihmeellinen se onkaan!

Tunnustele puiden pintoja, hämmästele veden liikettä, käytä mielikuvitustasi.

8. Anna tunteiden tulla

Metsässä oleskeleminen voi saada jotkut tuntemaan selittämätöntä surumielisyyttä, Choukas-Bradley kertoo. Se on aivan normaalia. Ole tunteillesi avoin ja ymmärtäväinen.

9. Siirry metsäkylvystä pois rauhalliseen tahtiin

Jotta metsäkylvyn meditatiivinen vaikutus siirtyisi metsän ulkopuolelle, Choukas-Bradley kehottaa kiinnittämään huomion siirtymävaiheeseen.

Yksi hyvä tapa on istua rauhallisesti paikallaan muutaman minuutin ajan, keittää teetä tai vaikkapa listata asioita, joista on elämässään kiitollinen.

Muista nämä talvisessa metsäkylvyssä

  • Tärkein ensin: pukeudu lämpimästi.
  • Keskity talventörrötäjiin ja lumisiin puunlatvuksiin. Kuinka erilaisia ne ovatkaan kuin kesällä!
  • Kuuntele hiljaisuutta ja lintujen ääniä. Miten metsän eläimet toimivat talvisin metsässä?
  • Nauti mieluusti elävästä tulesta ja kupposesta kuumaa juomaa.
Sisältö jatkuu mainoksen alla