Stressiin auttaa muukin kuin urheilu. Tavalliset naiset paljastavat toimivimmat stressinpurkukeinonsa! 

Jokainen ihminen reagoi stressaaviin tilanteisiin omalla tavallaan. Kysyimme kahdeksalta 20–50 -vuotiaalta tavalliselta naiselta, miten stressi heihin vaikuttaa ja miten he stressiään lievittävät.

Tehokkaimmiksi pika-avuiksi mainittiin lepo ja musiikin kuuntelu, mutta löytyi niitä muitakin hyviä keinoja.

1. Puhu

”Stressaantuneena kaikki itkettää – mutta tästä on välillä vaikea tunnistaa stressiä, koska sama vaikutus on myös nälällä ja ehkä hormoneillakin. Stressiä tulee aikataulupaineista ja vastuutehtävistä, muiden odotusten täyttämisestä. Kokemukseni mukaan muiden ihmisten kanssa oleilu ja jutteleminen auttavat parhaiten stressiin.”

2. Mene metsään

”Stressi saa kiristelemään hampaita öisin, siis puremaan niitä tiukasti yhteen. Se tuntuu seuraavana päivänä päänsärkynä. Jos stressi kroonistuu, saattaa myös pulssi nopeutua iltaisin, ja se taas aiheuttaa sen, etten saa helposti unta.

Usein stressi johtuu siitä, kun tuntuu, ettei töissä ole ihan tehtäviensä tasalla. Miettii, että osaanko ja ehdinkö, eikä huolehtimisvaihdetta saa pois päältä vapaallakaan.

Paras keino purkaa stressiä on ulkoilla, mielellään metsässä. Tai tehdä jotakin fyysisesti rasittavaa, tai ylipäänsä puuhata jotakin sellaista, joka vie ajatukset muualle. Hyvien, pään tyhjentävien tv-sarjojen katsominen auttaa. Kuten myös kotoa saatu myötätunto.”

”Kotoa saatu myötätunto auttaa.”

3. Asenne kuntoon

”Stressaantuneena minulle tulee vähän huono olo ja menetän ruokahalun. Lisäksi pinnani on kireällä ja tiuskin helposti. Stressaan, jos näköpiirissä on jotain hiukan pelottavia tilanteita, kuten joulunvietto perheen parissa. Mietin, että mitenköhän sekin taas menee. Parasta on vain elää se stressaava aika ja hyväksyä tilanne. Meneehän se sitten ohi.”

4. Hengitä syvään

”Alan mäkättää, kiroilla ja huokailla – mikä kuulostaa ihan kamalalta. Pidempi stressi aiheuttaa unettomuutta.

Silloin hengittelen. Syvään. Silloin kun muistan. Tai hoen itselleni jotain 'ei tää oo niin vakavaa, kukaan ei ole hengenvaarassa, kaikki järjestyy' -mantraa. Myös musiikin kuuntelu, ulkoilmassa kävely ja mindfullness auttaa.”

”Hammaslääkärini käski haukotella, availla suuta ja tietoisesti rentouttaa leukaa, etteivät hampaat hajoile.”

5. Liiku tarpeeksi

”Kun stressaan, heräilen keskellä yötä ja alan miettiä työasioita, enkä sitten saa enää unta. Tämä tietysti vaikuttaa seuraavana päivänä vireystilaan, jolloin olen äreämpi. Paras keino purkaa stressiä on liikunta: kun urheilee pari kertaa viikossa, stressi sulaa pois.”

Don´t worry, be happy, tuumaa laiskiainenkin. Kuva: Shutterstock
Don´t worry, be happy, tuumaa laiskiainenkin. Kuva: Shutterstock

6. Paneudu johonkin ihan muuhun

”Stressaantuneena lamaannun ja haluan vain nukkua! Yleensä auttaa, kun teen jotain ihan muuta ja saan ajatukset irti kaikesta mieltä painavasta. Kirjan lukeminen ja kiinnostavien nettivideoiden tekeminen auttaa.”

7. Venyttele

”Stressaan välillä tulevaisuudesta ja joskus pelkään, että läheisilleni sattuu jotain pahaa. Silloin muistutan itselleni, että on turha murehtia asioista etukäteen. Kaikki voi mennä myös hyvin. 

Stressaantuneena ryhtini lysähtää ja hartiani nousevat korviin. Venyttely ja jooga avaavat jumit ja piristävät mieltä. Koen selkeästi vähemmän stressiä, kun syön, nukun ja liikun hyvin.

Koiran ja kissan kanssa leikkiminen ja poikaystävän kainalossa nukkuminen rentouttavat. Jo poikaystäväni tuttu tuoksu rauhoittaa mieleni.”

”Itkeminen auttaa ymmärtämään, että ei tässä nyt oikeasti asiat ole niin huonosti, että pitää koko yö nyyhkyttää.”

8. Itke

”Pinnan kiristyessä napsahdan läheisille suunnilleen noin ihan kaikesta. Saatan kimpaantuneena kommentoida esimerkiksi sitä, että toinen katsoo minua liian pitkään. Ihan kamalaa.

Uneni muuttuvat levottomiksi. Näen usein painostavissa elämäntilanteissa ahdistavia unia, joissa taistelen kiivaasti vihollisia vastaan. Kai se on joku alitajunnan valmistautumisreaktio siihen, että joudun ”taistelemaan” arjessa kiirettä ja muita paineita vastaan.

Itku on herkässä. Olen aika hyvä pitämään pokkani esimerkiksi töissä, mutta kotona kaikki paineet purkautuvat usein itkemällä asiaa etukäteen. Olen huomannut, että itkeminen helpottaa stressintunnetta. Se auttaa ymmärtämään, että ei tässä nyt oikeasti asiat ole niin huonosti, että pitää koko yö nyyhkyttää.”