Nyt pitäisi välillä nousta seisomaan tai ainakin mennä makuulle. Kuva: Shutterstock
Nyt pitäisi välillä nousta seisomaan tai ainakin mennä makuulle. Kuva: Shutterstock

Istuminen tappaa, sanovat. Kysyimme istumista tutkivalta Arto Pesolalta, meneekö se ihan niin.

Heti kun ihminen nousee seisomaan, hänen kehonsa käynnistyy. Hop ylös siis, jos istut.

Istuminen on vaarallista – ja lisäksi kuulemma turvottavaa, rumentavaa ja tyhmentävää. Mutta kuinka lyhyt istumispätkä on vaarallinen, kuinka nopeasti istuminen tappaa, ja millä ihmeen motivaatiolla sen takapuolen saisi tuolista ylös? Kysyimme liikuntatieteen tohtorilta Arto Pesolalta, joka on omistautunut tutkimaan arkiaktiivisuuden ja istumisen vaikutuksia.

1. Aina sanotaan, että istuminen tappaa. Kuolevatko istumatyöläiset nuorempina kuin muut?

– Eivät. Istumatyöläiset ovat usein sosioekonomisesti paremmassa asemassa kuin muut, ja monella on kokonaisuus hyvin kunnossa. Istumatyö on mahdollistanut sen, että työ on vähemmän rasittavaa ja tehokkaampaa. Sitten meille on tullut näitä passiivisuudesta johtuvia haittoja, mutta ne eivät ole yhtä isoja kuin aktiivisen työn haitat.

2. Istuminen on pahasta, mutta niin on kuulemma liika seisominenkin. Mitä mieltä olet seisomisesta?

– Kohtuus kaikessa. Seisominen on tosi hyvä, koska se kasvattaa lihaskuntoa ja parantaa keskittymiskykyä.

”Makaaminen työpäivän aikana olisi tosi hyvä juttu.”

– Seisomisessa on isot riskit, jos seisotaan liian kauan tai jos siihen liittyy raskaiden esineiden nostelua, niin kuin seisomatyöhön usein liittyy. Istumisen tauottamisessa seisominen on erinomaisen hyvä. Vaihtelu on kaikkein tärkeintä.

3. Kun haluaa katsoa telkkaria tai lukea kirjaa, onko parempi tehdä se istuen vai maaten?

– Istuessa olemme monesti selkä pyöreänä, ja maatessa taas selkä saa levätä. Makaaminen työpäivän aikana olisi tosi hyvä juttu. Makaamisessa on passiivisuuden riski, mutta makaaminen on silti hyvä juttu.

4. Onko sillä väliä, syönkö aamiaisen istuen tai meikkaanko istuen aamulla?

– Sillä ei ole minkäänlaista merkitystä. Istuminen kuuluu elämään ja on todella ok. Terveysriskit kehittyvät vuosien ja vuosikymmenten aikana, joten yhden päivän istumisella ei ole siinä mitään merkitystä. Toki mitä aktiivisempi on, sitä paremmin kroppa kestää istumista.

5. Jos istumista vähentää, kuinka nopeasti hyödyt näkyvät, vai näkyvätkö ollenkaan?

– Vireystila paranee akuutisti. Ihmiset, jotka tauottavat istumista, kokevat tutkitusti olevansa energisempiä ja vireämpiä ja vähemmän väsyneitä.

– Kun istumista vähentää, se ehkäisee negatiivisia terveysvaikutuksia. Ennaltaehkäisevää vaikutusta ei huomaa, koska ei tiedä miten huonosti olisi mennyt ilman istumisen tauottamista.

6. Tiedämme, että istuminen on epäterveellistä, mutta silti tuntuu vaikealta saada perä ylös penkistä. Mistä motivaatio muutokseen löytyisi?

– Joillakin yksilön oma päätös riittää, kaikilla ei. Usein tarvitaan jokin tukijalka, kuten ympäristön muuttaminen. Se voi olla vaikka säädettävä sähköpöytä työpaikalla – vaikka senkin käyttäminen vaatii vielä päätöksen.

– Sosiaalinen ympäristö on tosi tärkeä, työpaikka ja perhe. Jos puoliso tukee ja istumisen vähentäminen on yhteinen tavoite, se on huomattavasti helpompaa. Kannattaa miettiä, miksi haluaa tehdä muutoksen, ja sitoa muutos omiin arvoihin, eli esimerkiksi siihen, että haluaa näyttää esimerkkiä muille.

”Pelkkä päätös siitä, että kerran viikossa pyöräilee, ei riitä.”

7. Mitä käytännön vinkkejä antaisit istumisen vähentämiseen?

– Kaikki mahdollisuudet arkiaktiivisuuteen kannattaa käyttää hyödyksi. Työpaikalle voi laittaa lenkkarit jalkaan. Ne ovat aktiivisuuden merkki, ja ne jalassa tulee ehkä liikuttua enemmän.

– Ala kulkea töihin pyörällä yhtenä päivänä viikossa. Suunnittele päivän kulku etukäteen niin, että päätät, mikä päivä on pyöräilypäivä ja monelta lähdet pyöräilemään. Pelkkä päätös siitä, että kerran viikossa pyöräilee, ei riitä. Sitten se pyöräily helposti jää.

– Ota tavoitteeksi, että kokeilet jotakin muutosta. Älä mieti, että teet tällä tavoin nyt seuraavat kolme vuotta, vaan että testaat, tuntuuko muutos hyvältä.