Hyvä terveys
Pidä käsiä vatsalla, niin opit tuntemaan, kuinka pallean tulisi liikkua syvähengityksessä. Kuva: Shutterstock
Pidä käsiä vatsalla, niin opit tuntemaan, kuinka pallean tulisi liikkua syvähengityksessä. Kuva: Shutterstock

Kenen tahansa selkä voi pettää. Puntti nousee komeasti salilla, mutta sitten poimit sukan lattialta – ja pam, kipu iskee. Ensiavun tuo rauhoittava syvähengitys.

Kun selkään sattuu, hengitys muuttuu helposti pinnalliseksi. Syvähengitys lievittää kipua, sillä se aktivoi vartalon syviä, selkää tukevia lihaksia.

Kun kipu iskee, tee näin

  1. Istu tai ole selinmakuulla niin, että niska ja selkä ovat suorassa ja hartiat rentoina.
  2. Laita toinen käsi vatsan päälle ja tunnustele sen liikkeitä hengittäessäsi.
  3. Hengitä vatsanpohjaan asti ja puhalla ulos rauhallisesti.
  4. Hengittele rauhallisesti syvään, kunnes olo helpottaa.

Näin ehkäiset selkäkipua

  • PYSY LIIKKEESSÄ.
    Vahvat keskivartalon lihakset tukevat selkää. Selälle turvallisia liikuntamuotoja ovat esimerkiksi vesivoimistelu ja uinti, pyöräily, kävely, jooga, pilates ja hiihto. Istumatyössä pienikin taukojumppa tekee terää.
  • JOS TUPAKOIT, YRITÄ LOPETTAA.
    Tupakointi heikentää selän verenkiertoa ja hidastaa kipeän selän toipumista.
  • HYVÄ PATJA MYÖTÄILEE vartalon kaaria ja pitää selän normaalissa asennossa. Tutkimusten mukaan puolipehmeä patja lievittää selkäkipuja tehokkaimmin.
  • ÄLÄ SÄIKÄHDÄ KIPUA.
    Kovakaan kipu on harvoin merkki siitä, että selkäsi olisi vakavasti vaurioitunut.

Asiantuntijat: Linnéa von Hedenberg, fysioterapeutti ja terveystieteiden maisteri, Selkäliitto. Timo Pohjolainen dosentti, Helsinki Hospital.

Lue lisää Alaselkäkivusta Käypä hoito -suosituksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla