Välimeren ruokavalio ja eteläeurooppalainen juomakulttuuri tuo Pippa Laukan mukaan mielikuvan siitä, että viini on terveellistä. Kuva: Shutterstock
Välimeren ruokavalio ja eteläeurooppalainen juomakulttuuri tuo Pippa Laukan mukaan mielikuvan siitä, että viini on terveellistä. Kuva: Shutterstock

Onko se punaviini nyt terveellistä vai ei? Fitnessurheilu sopii kaikille, eikö? Lääkäri Pippa Laukka kertoo, mitkä uskomukset joutavat romukoppaan.

Terveyteen liittyy jos jonkinlaista uskomusta: yksi vannoo hiilarittomuuteen, toinen hakee hyvinvointia vedenjuonnista.

Urheilulääkäri Pippa Laukka käsittelee uudessa kirjassaan Hyvinvoiva nainen (WSOY) erilaisia terveyteen liittyviä uskomuksia. Esittelemme niistä kymmenen.

Totta vai tarua? 

Myytti 1: Hiilarit lihottavat

”Mikä tahansa lihottaa, kun sitä syö liikaa. Väärät ruokailutottumukset lihottavat yksittäistä ravintoainetta enemmän. Usein pielessä on säännöllisen ruokailurytmin ja ravinteikkaiden välipalojen puuttuminen. Tunne siitä, että erityisesti hiilarit lihottavat, tulee luultavasti siitä ilmiöstä, joka on monelle laihduttajalle tuttu: paino nousee takaisin lähtölukemiin, kun alkaa syödä taas hiilihydraattipitoisia ruokia. Hiilihydraatit sitovat proteiineja ja rasvaa enemmän vettä itseensä – nestettä siis kertyy kehoon. Tällä selittyvät laihduttajan saamat lisäkilot hiilidyraatin syömisen myötä. Kun laihduttaa hiilareita vähentämällä, kehosta poistuu ensin nestettä”, Pippa Laukka kirjoittaa.

Myytti 2: En tarvitse pitkiä yöunia

”Tarvitset, jollet ole poikkeusyksilö. Vain pari prosenttia ihmisistä säilyy parhaimmillaan nukkuessaan alle kuusi tuntia yössä. Meillä muilla tavoite on 7–8 tuntia katkeamatonta unta yössä, jotta henkinen ja fyysinen kuntomme pysyisi hyvänä. Pitkäaikainen unen puute horjuttaa koko hyvinvointia: vastustuskyky heikkenee, stressihormonia alkaa erittyä enemmän ja rasvojen ja hiilihydraattien aineenvaihdunta häiriintyy.”

”Laji voi johtaa myös kuukautiskierron häiriöihin ja aineenvaihdunnan sairauksiin.”

Myytti 3: Lihasten kipu lähtee sillä millä on tullutkin

”Ei lähde. Lihaskipu eli viivästynyt lihasarkuus ilmaantuu noin 24–48 tuntia kovan harjoituksen jälkeen. Lihakset ovat kipeät, koska niissä on mikroskooppisen pieniä lihasvaurioita. Lihasten suorituskyky ei ole täysin palautunut, ennen kuin lihaskipu on poissa. Lihaskipu lisää myös riskiä urheiluvammaan, jos lajissa vaadittava tekninen suorituskyky on alentunut. Kannattaa siis ensin levätä ja odottaa palautumista, ennen kuin lähtee huhkimaan samaa treeniä uudelleen.”

Myytti 4: Fitness sopii kaikille

”Ei sovi. Pitää ensin kuitenkin erottaa kilpafitness ja yleinen salilla käyminen ja terveellinen syöminen. Jos on valmiiksi negatiivinen kehonkuva, syömishäiriötausta, perfektionistinen luonne tai itsetunto-ongelmia, voi kilpafitness olla vaarallinen laji. Laji voi johtaa myös kuukautiskierron häiriöihin, aineenvaihdunnan sairauksiin, osteoporoosiin ja lapsettomuuteen. Kuntoilumielessä fitness sopii kaikille – kunhan sitä ei vie äärimmäisyyksiin.”

Myytti 5: Lihavat ovat laiskoja ja laihat ilkeitä

”Tiedän paljon laihojakin ihmisiä, jotka ovat laiskoja. Lihava ei ole laiska ja lihava siksi, ettei ole tehnyt asialle mitään. Hyvin usein päinvastoin: dieetit, laihduttaminen, kuurit ja ulkonäkökeskeinen painonhallinta syöksevät jojomaiseen kierteeseen, jossa paino jatkaa nousuaan. Ihmisen sisimpään ei näe ulkoapäin. Luonteeseen voi tutustua vasta kun heittää asenteet, ensivaikutelmat ja sterotypiat romukoppaan. Laihat eivät ole sen ilkeämpiä kuin lihavat laiskoja.”

Myytti 6: Vettä pitää juoda kaksi litraa päivässä

”Riippuu ihmisestä. Kaksi litraa on kuitenkin hyvin lähellä keskimääräistä tarvetta. Moni tarvitsee kuitenkin 1–2 litraa lisää. Hyvä nyrkkisääntö on se, että pissalla pitää käydä 3–4 tunnin välein ja virtsa on vaaleaa. Tarvittavaan määrään vaikuttavat koko, mahdolliset perussairaukset ja lääkitykset, jotka voivat vaikuttaa kehon nestetasapainoon.”

”Krapulaisen elimistö on jo valmiiksi nestehukassa ja sydämen syke tavallista korkeammalla.”

Myytti 7: Punaviini on terveellistä

”Alkoholinkäytöllä ei ole minkäänlaista terveyshyötyä. Vielä 10 vuotta sitten Käypä hoito -suosituksessa ohjeistettiin, että kohtuullinen käyttö vähentää sydän- ja verisuonitautien riskiä sekä aikuistyypin diabetesta ja dementiaa. Uusimmat kansainväliset tutkimukset osoittavat nämä virheellisiksi oletuksiksi.”

Myytti 8: Liikunta parantaa krapulan

”Ei paranna. Krapulaisen elimistö on jo valmiiksi nestehukassa, sydämen syke tavallista korkeammalla ja verensokeri matalammalla, joten elimistö on alttiimpi rytmihäiriöille ja tajuttomuuden kaltaisille kohtausoireille. Kevyttä kävelylenkkiä raskaampaa liikuntaa tulee välttää, kunnes elimistö on toipunut kosteasta illasta.”

Myytti 9: Ilman nälkää ei voi laihtua

”Kyllä voi. Ilman nälkää voi laihtua, kun syö säännöllisesti ja niin paljon kerralla, että nälkä lähtee. Yleisimpiä virheitä laihduttamisessa on se, että elimistö ajetaan säästöliekille liian pienillä ruoka- ja energiamäärillä. Tällöin elimistö pitää kaikessa viisaudessaan kiinni omistaan viimeiseen asti.” 

Myytti 10: Painonnosto ei ole naisten puuhaa

”Onpas. Tarvitseeko edes perustella enempää? Se parantaa monin tavoin aineenvaihduntaa sekä kehittää voimaa, liikkuvuutta, ketteryyttä ja lihashallintaa – kaikkia niitä ominaisuuksia joiden merkitys etenkin ikääntymisen myötä korostuu. Hyvinvoinnin kannalta tarvitaan erityisesti kestävyysvoimaa.”

Vierailija

Hiilaritko lihottavia? Urheilulääkäri Pippa Laukka kertoo totuuden terveysmyyteistä

Asintuntija on jälleen hakoteillä. Hiilihydraattikalorit lihottavat enemmän kuin esim rasvakalorit, koska insuliini on läsnä hiilareita syödessä. Insuliini varastoi kohonneen verensokerin rasvakudoksiin rasvaksi sekä lihaksiin ja maksaan glykogeeniksi. Samalla se ESTÄÄ varastorasvan käytön energiaksi. Kun näin tapahtuu, tulee verensokerin romahtaessa uudelleen nälkä ja kierre on valmis. Eli hiilihydraatti lihottaa, koska se estää rasvan polton ja koska se generoi nälkää. Lisäksi alikaloreilla...
Lue kommentti