Rakoilla on ikävä taipumus ilmaantua juuri silloin, kun niitä ei todellakaan kaipaa. Kuva: Shutterstock
Rakoilla on ikävä taipumus ilmaantua juuri silloin, kun niitä ei todellakaan kaipaa. Kuva: Shutterstock

Kaikkea kannattaa kokeilla ennen kuin luopuu ihanista mutta hiertävistä kengistään.

Rakkoja aiheuttavat kengät saattavat olla kovat ja korkeat, viiltävän ohuin remmein varustetut muovitaideteokset, joista näkee jo kaukaa, että kipua on tiedossa. Tai sitten ne voivat olla ihan tavalliset, matalat ja pehmeän näköiset sämpylät, joiden todellinen luonto paljastuu vasta satojen metrien kävelyn jälkeen: aargh, hiertää!

Rakoilta pitäisi tietysti välttyä ostamalla vain jalkaan täydellisesti sopivia, hiertämättömiä kenkiä. Parhaallekin kenkäshoppaajalle tulee kuitenkin virhevalintoja, ja joskus kenkien ulkonäkö ajaa mukavuuden edelle. Lisäksi matkoilla voi tulla käveltyä niin paljon tai niin kuumassa, että rakot uhkaavat, vaikka kengät olisi huolella valittu.

Keräsimme 13 tapaa taistella rakkoja ja hiertymiä vastaan:

  1. Aja kengät sisään. Käytä niitä lyhyissä jaksoissa ennen koko päivän mittaista koitosta.
  2. Sudi jalkoihin rakonestopuikkoa. Se kuluu päivän aikana pois, joten pidä puikko mukana.
  3. Suihkauta jalkoihin silkkisukkasuihketta, joka tekee jalan pintaan sukkamaisen kalvon. 
  4. Laita jalkoihin antiperspiranttia. Se vähentää hankausta aiheuttavaa hikoilua, Women's Health Magazinessa vinkataan.
  5. Jalkojen hikoilua voi hillitä myös talkilla, maissitärkkelyksellä tai perunajauhoilla. 
  6. Jos hiertävät kengät ovat ballerinat tai sandaalit, harkitse, voisiko kenkiin kuitenkin yhdistää sukat. Kaupoissa on paljon kevyitä, huomaamattomia sukkia.
  7. Jos hiertävät kengät ovat umpinaiset, testaa tavallista paksumpia tai ohuempia sukkia, neuvotaan Verywell-sivustolla. Myös osittain pehmustetut juoksusukat voivat auttaa.
  8. Teippaa haavateipillä ne jalan kohdat, joihin kengät hiertävät. Haavateippi pysyy paikoillaan paremmin kuin tavalliset laastarit.
  9. Pidä jalkasi kosteutettuina rasvaamalla niitä. Juoksulehti Runner's World muistuttaa, että liian kuiva iho on altis vaurioille.
  10. Mene saunaan uudet kengät jalassa. Kuumuus ja kosteus saattavat materiaalista riippuen onnistua venyttämään kenkiä. 
  11. Kokeile pehmustetyynyä. Tyynyjä on tarjolla esimerkiksi kantapäätä hankaavaan kantaosan reunaan ja remmikenkien remmeihin.
  12. Jos muita tarvikkeita ei ole saatavilla, leikkaa pikkuhousunsuojasta pehmuste kengän hiertävään kohtaan.
  13. Verywell-sivuston mukaan maratoonarit ja pitkän matkan kävelijät laittavat jalkoihinsa vaseliinia. Se tosin tahraa vaatteet ja kengät ja vetää puoleensa irtolikaa, joka taas voi hiertää lisää. 

Jos olet muutenkin itkuisella tuulella, ei välttämättä kannata tarttua väkeviin.

”No en kyllä enää ikinä juo tequilaa. Siitä tulee ihan hirveän aggressiivinen humalatila. Ja ai kauhea, punaviini on vihoviimeistä. Ensimmäisen lasillisen jälkeen on seuraavassa mutkassa ihan kanttuvei.”

Jos on elämänsä aikana testaillut erilaisia alkoholijuomia, pystyy todennäköisesti samastumaan jollain tasolla edelliseen kuvailuun. Arkikokemuksen mukaan eri alkoholijuomat aiheuttavat varsin erilaisia tuntemuksia ihmisissä.

Nyt mutulle on myös tutkittua tukea! BMJ-tiedelehdessä julkaistun brittitutkimuksen mukaan erilaiset alkoholit ihan oikeasti vaikuttavat eri tavoin siihen, millainen humala niistä tulee.

Tutkimuksessa tarkasteltiin vahvojen viinojen, puna- ja valkoviinin sekä oluen vaikutuksia ihmisten positiivisiin ja negatiivisiin tunteisiin. Tutkimukseen osallistui lähes 30 000 ihmistä 21 valtiosta. Osallistujat olivat 18–34-vuotiaita nuoria aikuisia. Tutkimuksessa heitä pyydettiin arvioimaan omia tuntemuksiaan tietyn alkoholin nauttimisen jälkeen.

Näin kukin alkoholityyppi vaikuttaa ihmisiin tutkimuksen mukaan:

1. Väkevät – Itsevarmuus saattaa äityä liian hurjaksi.

Korkeavolttiset juomat saavat tutkimuksen mukaan olon kohoamaan huomattavan energiseksi, itsevarmaksi ja seksikkääksi. Positiivinen vaikutus näihin tunteisiin on paljon suurempi kuin viineillä ja oluella.

Tujuilla aineilla on kuitenkin synkkä kääntöpuoli. Tutkijoiden mukaan ne aiheuttavat muita juomia enemmän aggressiivisuutta, levottomuutta ja itkuisuutta.

Kyllä, Meredith. tequila saattaa ihan oikeasti olla se ongelma.

2. Punaviini – Väsymystä tiedossa.

Kaipaatko elämään rauhaa? Valitse lasi punaviiniä.

Tutkimuksen mukaan punkku rentouttaa valkoviiniä, tiukkoja ja olutta paremmin. Samaan aikaan se kuitenkin aiheuttaa eniten väsymystä. Seksikkyyttä ja itsevarmuutta punaviini tuo fiilikseen kohtuudella. Se lisää hieman taipumusta itkuisuuteen, mutta ei todellakaan yhtä paljon kuin vahvat viinat.

Tyylillä, yksi lasi vain rentouden vuoksi.

3. Valkoviini – Keskitien kulkijan valinta.

Kun haluat kohtuullisen määrän seksikkyyttä, itsevarmuutta ja rentoutta, valkoviini on valintasi. Se vaikuttaa useimmiten ihmisiin samalla tavalla kuin punaviini, mutta ei tuo mukanaan yhtä voimakasta väsymystä.

Vaikka valkoviini onkin hyvää, kehotamme kaikki juomaan vastuullisesti.

4. Olut – Ei vaikuta suuntaan tai toiseen.

Muihin alkoholijuomiin verrattuna olut aiheuttaa kaikista vähiten mitään tunnereaktioita. Se toki antaa lisäbuustia itsetunnolle ja saa olon tuntumaan seksikkäämmältä, mutta muihin juomiin verrattuna vaikutus ei ole merkittävä.

Mekin olemme epävarmoja siitä, mitä tässä kuvassa tapahtuu.

Oletko aina halunnut tietää, mikä on ”kännipersoonallisuutesi”. Tee testi: 

 

Yksin asuvan koiranomistajan riski kuolla on 33 prosenttia pienempi kuin koirattoman.

Koiranomistajat sen tietävät kokemuksesta, että lemmikistä on paljon iloa ja hyötyä. Sen kanssa tulee lähdettyä ulos olipa sää mikä tahansa – ja siitä on aina seuraa. Nyt uusi tutkimus viittaa siihen, että koirasta on myös terveyshyötyjä. Tutkimuksen mukaan koiranomistajat elävät nimittäin pidempään kuin ne, joilla koiraa ei ole.

Ruotsalaistutkimus oli poikkeuksellisen laaja. Siihen osallistui noin 3,4 miljoonaa ihmistä, jotka olivat 40–80-vuotiaita. Seuranta-aika oli 12 vuotta. Tutkimuksen julkaisi Scientific Reports.

Seuranta-aikana koiranomistajia kuoli sydän- ja verisuonitauteihin vähemmän kuin niitä, joilla ei ole koiraa. Tutkimuksen mukaan eniten koirista on hyötyä yksin asuville. Heidän riskinsä kuolla oli 33 prosenttia pienempi kuin koirattoman. Riski sydän- ja verisuonitauteihin oli puolestaan 11 prosenttia pienempi.

Koiraroduista eniten hyötyä vaikuttaa olevan metsästykseen jalostetuilla koirilla. Lue lisää aiheesta täältä (ruotsiksi).

Tutkimuksesta uutisoi Suomessa ensimmäisenä Tiede-lehti.

Vierailija

Jättitutkimus: Koiranomistajat elävät pidempään – eniten hyötyä yksin asuville

Huolehtikaa te kerrostaloasujat myös sitten siitä, että teidän huutavat kakaranne (vrt. räksyttävät piskit) eivät metelöinnillään aiheuta stressiä lapsettomille viattomalle kanssaeläjillenne! Tästä ainakin pitäisi tehdä tutkimus, että kuinka paljon tämä aiheuttaa stressiä naapureille. Varsinkin kun tuntuu olevan ihan ok vihata koiria, vaikka koiranomistajat eivät elätä koiriaan yhteiskunnan piikkiin, kuten lapsenomistajat.
Lue kommentti