Puuroutuuko painonpudotuksesi? Syy voi olla siinä, että aivoilla ja keholla on omat, erilaiset painoihanteensa.  Kevenemisessä eivät ainakaan pikatempaukset toimi. 

Ihmisellä voi olla piinkova tahtotila laihtumiseen, mutta sisäiset biologiset voimat panevat hanttiin enemmän kuin tiedostamme. Vaikka kuvittelet olevasi ohjaksissa, painonhallinta on kuitenkin pohjimmiltaan aivojen hypotalamuksen säätelemää. 

Aina kun painosi muuttuu liikaa, aivosi puuttuvat asiaan, jotta paino palautuisi siihen, mitä aivot pitävät oikeana. Ja ehkä et halua samaa painoa kuin aivosi.

Aivojen oma painohaarukka

Aivoilla on oma painohaarukka, jolla ne pyrkivät säätelemään optimipainoa. Tämän haarukan koko vaihtelee 5:stä 7:ään kiloon. Kun painoa lähtee tätä enemmän, hypotalamus viestii neurokemikaalien välityksellä, että nälkiintyminen uhkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vaikka olisit onnistunut pitämään painon alhaalla seitsemän vuotta, aivot yrittävät edelleen saada laihduttajan nostamaan painoaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Tutkimuksissa on paljastunut useita geenejä, joiden perinnöllinen muuntelu vaikeuttaa painonhallintaa ja lisää ylipainon riskiä. Näillä geeneillä on vaikutusta esimerkiksi ruokahaluun, nälänsäätelyyn ja rasvan aineenvaihduntaan.

Kärsivällisyyttä, unta ja sopiva ateriarytmi

On sitkeä harhaluulo, että nälkää kokemalla ja sietämällä voi laihtua. Asia on tutkitusti päinvastoin: pysyvässä laihtumisessa kova näläntunne on ongelma, joka johtaa liikasyömiseen ja ahmimiseen.

Pysyvä painonpudotus on vaikeaa ja vaatii usein psykologista työstämistä. Vaikka geenit pistäisivät vastaan, se voi kuitenkin onnistua.

Auttaa, kun pidät seuraavat kuusi kohtaa mielessäsi:

  1. Painon pudottaminen vie paljon enemmän aikaa kuin ajattelet, varsinkin jos ylipainoa on kertynyt vuosikausia.
  2. Usein ensimmäinen tavoite on dieettien ja laihdutuskuurien lopettaminen, jotta jojottelu saadaan päättymään.
  3. Painoa ei kannata yrittää pudottaa syömällä liian vähän, vaan ensin pitää luoda sopiva ateriarytmi, parantaa omaa syömistään asteittain ja huolehtia omista voimavaroistaan. Sopiva ateriarytmi tarkoittaa ateriaa tai välipalaa 3–4 tunnin välein.
  4. Palautuminen ja laadukas yöuni ovat tärkeässä roolissa painonpudotuksessa, joten niihin kannattaa panostaa alusta alkaen.
  5. Jos itsesyytökset tai negatiivinen minäkuva vaikeuttavat elintapamuutostyötä, kannattaa kehittää psykologisia valmiuksiaan ja hakea ammattiapua.
  6. Kun ylipainoa on todella runsaasti, kannattaa myös harkita lihavuusleikkausta.

Asiantuntijana painonhallinnan vastuulääkäri André Heikius, Mehiläisen NEO

Tämä on Hyvä terveys -lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Hyvän terveyden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/hyväterveys.

Vierailija

Ruokavalio on tärkein ja suurin syy siihen, että normaalipaino pysyy tai, että paino laskee.  Ja että pysyt terveenä.

Kun proteiinien, rasvojen ja hiilihydraattien saanti on optimaalista, niin, ihminen pysyy terveenä, hoikkana ja energisenä.  Eli syömällä oikein. Keskivertoaikuisen rasvan ja proteiinin tarve on n. 60-100 grammaa päivässä. Kasvikunnan tuotteita tulisi syödä 500-1000 grammaa päivässä.

Ravinto on yksi olennainen asia, millä pystyy vaikuttamaan rasvanpolttoon. Pääsääntö on, että mitä enemmän syöt hiilihydraatteja, sitä vähemmän rasva palaa. Hiilihydraatit ovat rasvojen lisäksi kehon toinen pääasiallinen energianlähde. Mutta pelkkä hiilihydraattien rajoitus ei riitä vaan ruuan laatu, ravinnesisältö ja myös koko ravintoketju ovat äärimmäisen tärkeitä asioita.

Ruoansulatuksessa kaikki hiilihydraatit pilkotaan glukoosiksi ja varastoidaan lihaksiin ja maksaan. Glukoosin varastomuoto lihaksissa ja maksassa on glykogeeni. Kun glykogeenivarastot ovat täynnä, ja lisää glukoosia vaan elimistöön tulee, niin käynnistyy lipogeneesi, jossa glukoosista syntyy rasvaa erityisesti maksassa ja rasvasoluissa. Osa siitä päätyy ja jämähtää varastorasvaksi, eli läskiksi, riippuen elimistön energiataseesta. Liika glukoosi veressä on myrkkyä elimistölle, joten siitä on päästävä eroon tavalla taikka toisella. Elimistön kyky varastoida energiaa glykogeenin muodossa on aika rajallinen, noin vuorokauden tarve, max.

Kun hiilihydraatteja ei ole muuttaa glukoosiksi, niin maksa muuttaa rasvaa glukoosiksi ja näinollen rasva palaa eli mitä enemmän syöt hiilihydraatteja sitä vähemmän laihdut.

Hiilihydraattimäärän tulee olla alle tietyn rajan, jolloin elimistö alkaa käyttämään rasvaa pääasiallisena polttoaineenaan. Hiilihydraatit stimuloivat insuliinin tuotantoa. Ilman insuliinia ihminen ei liho. Mutta, jos ravinto sisältää liikaa hiilihydraattia, niin ihminen lihoo ja saa metabolisia häiriöitä. Mutta, jos hiilihydraattia vähennetään riittävästi, niin insuliinin tuotanto normalisoituu ja ihminen laihtuu.

Oikea hiilihydraattien määrä ruokavaliossa riippuu terveydentilastasi, mahdollisesta painonpudotustarpeesta sekä fyysisestä aktiivisuustasostasi.

Sokereissa hiilihydraattia on 100%, viljoissa 70% ja muissa kasvikunnan tuotteissa alle 15%. Siitä voi jokainen laskea, mitä suuhunsa lappaa, jos mieli pysyä terveenä.

Jotta ihminen voisi polttaa omia rasvavarastoja, tarvitaan lipaasi -nimistä entsyymiä. Lipaasi vapauttaa rasvan rasvasolusta. Insuliini ehkäisee lipaasiin toiminnan. Kun lipaasi ei toimi, niin lihominen jatkuu. Ratkaisu on yksinkertainen. Vähähiilihydraattien ruokavalio laskee insuliinitasoja ja aktivoi lipaasin, jolloin varastorasva siirtyy kierrätykseen ja energialähteeksi.

Lisätkää liikuntaa asteittain kunnes päivittäisestä liikunnasta tulee elämäntapa (muistakaa erityisesti hyötyliikunta). Liikunta on se voima, joka pitää kehon kunnossa. Kaikki liikuntamuodot kelpaavat. Etsiytykää sellaisten liikuntalajien pariin jotka todella kiinnostavat. Pääasia, että nousette sieltä sohvalta. Muista myös riittävä lepo, uni ja rentoutuminen.

Verensokeri ja insuliini

On hyvä pysähtyä katsomaan linkin takana olevaa kuvaa. Se kertoo, että elimistön rasvasoluista vapautuu rasvaa energiakäyttöön eli ihminen laihtuu vain kun veren insuliinitaso on tarpeeksi alhaalla.  Rasvan vapautuminen ja veren insuliinitaso

Tuo onnistuu parhaiten ja helpoiten pudottamalla hiilihydraatit ruoassa hyvin alas, jolloin verensokeri ei nouse normaalia korkeammalle eikä myöskään veren insuliinitaso. Silloin rasva lähtee vapautumaan ja laihtuminen tapahtuu ilman tuskaa ja äheltämistä jo ihan perusaineenvaihdunnalla.  Liikuntakin tuntuu nyt keveämmältä ja paljon mielekkäämmältä, kun energiaa riittää vaikka mihin. 

Toinen ongelma on käytetyt rasvat. Ihmisellä ei ole mitään sopeutumaa käyttää monityydyttymättömiä siemenöljyjä kuten soija-, auringonkukka-, tai maissi-, jne öljyjä runsain määrin ravintona ja esim. solujen sisäinen kylläisyysreaktio ei toimi niille eivätkä tuo samanlaista kylläisyyden oloa kuin esim. luonnolliset ravintorasvat kuten voi ja muut eläinrasvat. 

Tämän linkin takaa löytyy tähän mennessä maailmanhistorian parhaat tyypin 2 diabeteksen kliinisen tutkimuksen hoitotulokset, joiden pohjana on juuri sellainen ruokavalio, jossa verensokeri ja veren insuliinitaso pidetään mahdollisimman tasaisena. Virta Health 2 vuoden tulokset

Sisältö jatkuu mainoksen alla