Oletko aamuisin kuin pandakarhu ja liian väsynyt noustaksesi ylös? Taikasana on ikigai. Kuva: <span class="photographer">Shutterstock</span>
Oletko aamuisin kuin pandakarhu ja liian väsynyt noustaksesi ylös? Taikasana on ikigai. Kuva: Shutterstock

Kuinka vaikeaa se herääminen oikeasti onkaan? Onko herätyskellon välttelemisen takana sittenkin vain tekosyitä?

Hygge, lagom ja suomalainen sisu ovat olleet viime vuosina kovassa nosteessa. Mutta kuinka moni tuntee ikigain, tuon japanilaisten hyvinvointitekniikan?

Ikigai on Japanissa vanha käsite, jonka laaja tulkinta on ”elämän tarkoitus”. Kaikki eivät välttämättä tiedä tähän suureen kysymykseen vastausta, joten ei hätää. Ikigain yksi ja useimmin käytetty merkitys tarkoittaa syytä, jonka vuoksi herätä aamulla.

Sen mukaan jokaisen kannattaisi tehdä aamuisin ensimmäiseksi niitä asioita, jotka piristävät – jos ylipäätään haluaa tulla aamuihmiseksi, kirjoittaa Well+Good-sivusto.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Well+Good kertoo uudesta kirjasta, Awakening Your Ikigai (suom. Löydä oma ikigai, 2018, ei vielä ilmestynyt), jossa aivotutkija Ken Mogi jakaa vinkkejään ikigain löytämiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjailija Mogin mukaan kolme aamurutiinia ovat erityisen tärkeitä: liikunta, ruokailu ja yhdessäolo. Aluksi pelkästään niihin keskittymällä voi lisätä runsaasti aamuenergisyyttään. Vielä parempi on, jos löytää tai on jo löytänyt sen oman intohimonsa, joka antaa syyn herätä iloisena jokaiseen aamuun.

Ehkäpä aamiaisen äärellä tai hyvän ystävän seurassa putkahtaa esiin todellinen elämän tarkoitus. Olipa se sitten vaikkapa pullan leipomista, valokuvaamista tai joogan opettamista.  

1. Lähde liikkeelle hiljalleen 

Kaikki eivät ole aamutreenaajia, mutta totuus on, että yöunien jälkeen kannattaisi liikkua edes vähän – ja tehdä se mahdollisimman miellyttävästi.

Parikin minuuttia riittää, olipa se sitten aamujoogaa tai muuta venyttelyä. Koiranulkoilutuslenkille voi ottaa buusteriksi lempimusiikkia tai hampaita harjatessa voi tanssia suosikkihittien tahtiin. Pääasia on, että tekee jotain, joka miellyttää ja saa koko kropan iloiseksi!


2. Kata lempiruokasi esiin

Aamiainen. Se on päivän tärkein asia, ja tämä tieto on varmasti levinnyt kaikille. Mutta ikigain mukaan aamiaisesta pitäisi tehdä myös nautinnollinen hetki. Herkullisen aamiaisen jälkeen päivä näyttää niin paljon paremmalta.

Kun jääkaapissa odottaa herkullinen lounassalaatti, voi se pelastaa pitkän päivän. Mogi sanoo, että tuo sama liike kannattaisi tehdä aamupalallakin:

– Oletpa sitten missä päin maailmaa tahansa ja teet suosikkiasioistasi (esimerkiksi kahvista ja suklaasta) tavan, jota noudatat heti herättyäsi, dopamiinia vapautuu aivoissasi, Mogi kertoo.

Dopamiini puolestaan vahvistaa aktiivisuutta ja toimii tavallaan aivojen palkitsemisjärjestelmän hallitsijana. Tätä voi ajatella myös eräänlaisena Pavlovin aamukokeena, jossa ihminen oppii, että herätyskello tarkoittaa palkkiota – vaikkapa sitten sitä suklaata ja kahvia.

3. Kontaktoi rakkaimmat ensin

Ikigai ei ole yksin sisäiseen nautintoon keskittyvää. Sosiaalisilla suhteilla on suuri vaikutus jopa aamuvirkkuuteen. Moni ehtii tapaamaan ystäviään parhaiten viikonloppuna, mutta mitäpä jos yhteisen aamiaisen sopisikin keskelle viikkoa? Varhainen tapaaminen ystävän kanssa piristää suuresti mieltä ja auttaa heräämään taatusti energisenä!

Tai mikä estää sopimasta vaikkapa treenitreffejä, jos aika ei riitä aamiaisella istumiseen?

Hätätapauksessa viestittely ystävän kanssa ensimmäiseksi heräämisen jälkeen tuo hyvää mieltä ja auttaa sängystä nousemiseen – ainakin paremmin kuin sosiaalisen median selaaminen.

Kuulostaako siltä, että näiden helppojen vinkkien jälkeen pitää enää vain keksiä tekosyitä, miksi aamuvirkkuus ei ole oma juttu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla