Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Kielteiset ajatukset vaikeuttavat unensaantia. Mitä kannattaa ja mitä ei kannata ajatella ennen nukkumaanmenoa?

Illalla päässä pyörivät edellispäivän murheet ja huomisen tekemättömät työt. Uni ei tule, koska ajatusten virta on liian kova. Miten ärsyttävistä mietteistä pääsisi eroon?

On hankalaa lopettaa ajatteleminen kokonaan. Helpompaa onkin yksinkertaisesti ajatella jotain ihan muuta! The Huffington Post listasi kolme asiaa, joita kannattaa ja joita ei kannata ajatella ennen nukkumaanmenoa.

Hyvää ajateltavaa ennen höyhensaaria

1. Ajattele asioita, joista olet kiitollinen.

Kirjoita ne myös ylös, jos se on mahdollista. Kiitollisuutta herättävien asioiden ajattelu parantaa unenlaatua ja lisää onnellisuutta. Joidenkin mukaan se parantaa myös vastustuskykyä.

2. Kuvittele onnistuvasi huomenna.

Meillä kaikilla on unelmia. Haave niiden saavuttamisesta auttaa nukahtamaan. Business Insiderin mukaan monet yritysmaailman menestyjistä käyttävät hyväkseen tätä kikkaa. Ennen uinahtamistaan he unelmoivat parhaasta mahdollisesta tulevaisuudesta.

3. Harhauta mieltäsi jollain rentouttavalla.

Kuvittele eteesi ihana maisema tai toista päässäsi yhtä positiivista lausetta.

Näitä ei kannata mietiskellä!

1. Sähköpostit

Sama pätee myös Facebookiin, Instagramiin ja Twitteriin. Kaikki puhelimeesi liittyvä on hyvä unohtaa. Sitä paitsi tutkimukset ovat osoittaneet, että hohtavan ruudun tuijottaminen huonontaa unenlaatua. Laita siis kännykkä kauas sängyn vierestä.

2. Riidat

Menetkö riidan jälkeen nukkumaan ja ajattelet ikävien tunteiden poistuvan hyvillä yöunilla? Ei välttämättä kannata. Kinaa ei ainakaan kannata käydä päässään läpi juuri ennen painumista pehkuihin. Massachusettsin yliopiston tutkimus on osoittanut, että nukkuminen säilöö negatiivisia tunteita. Itse asiassa se saattaa jopa lisätä niitä!

3. Tekemättömät asiat

Jos muutama pikkuasia jäi hoitamatta, älä murehdi. Kaikkea ei aina ehdi tehdä yhden päivän aikana. Tekemättömien asioiden vatvomisella et saavuta mitään muuta kuin huonosti nukutun yön. Puhumattakaan siitä, että todennäköisesti et ole seuraavana päivänä aktiivisimmillasi.

Lisää vinkkejä nukahtamiseen

Unenlaatuun ja nukahtamiseen saattaa vaikuttaa moni muukin asia kuin ainoastaan piinaavat ajatukset.

Oikeanlainen asento on ensimmäinen askel hyvään uneen. Vatsallaan, selällään tai kasvokkain kumppanin kanssa ei kannata nukkua. Oikealla kyljellään sikeiden veteleminen luonnistuu parhaiten.

Niin sanotulla unihuollolla nukahtamista pyritään helpottamaan arkisilla, jokapäiväisillä asioilla. Herää aamuisin aina suunnilleen samaan aikaan äläkä jää loikoilemaan sänkyyn. Noudata päivisin säännöllistä työ- ja ruokailurytmiä, vältä liian pitkiä päiväunia ja vähennä alkoholin, kahvin ja tupakan käyttöä.

Liikuntaa on hyvä harrastaa, mutta lopeta urheilusuoritus vähintään 3–4 tuntia ennen nukahtamista. Ota illalla parin tunnin rauhoittumisaika ennen nukkumaanmenoa.

Makuuhuoneen pitäisi olla pimennetty, rauhallinen, viileä ja ”ajaton vyöhyke” – kellon seuraaminen on tehokas tapa pysyä hereillä! Syö illalla kevyesti mutta riittävästi ja juo vain vähän. Mene vuoteeseen vasta, kun olet unelias.

Lue myös:

Näin nukut yösi paremmin – 13 vinkkiä

Miksi aamulla väsyttää, vaikka nukut tarpeeksi? – 3 selitystä

Tiesitkö tämän nukahtamisesta? – 4 faktaa

Näin nukut paremmin – 5 keinoa

Vaivaako pahanhajuinen hengitys? Syy voi löytyä todella pienestä jutusta.

Jokaisella meillä on joskus pahanhajuinen hengitys. Jopa puhtaassa suussa elää miljoonia bakteereja, jotka voivat aiheuttaa haisevan ongelman. Joten tunnollinen hampaiden harjauskaan ei välttämättä poista haisevaa pulmaa, hammaslääkäri Harold Katz kertoo Femail-sivustolla.

Pahanhajuinen hengitys on usein ikävä piina – olipa se sitten hetkellistä tai pidempiaikaista. Sitä on vaikea tunnistaa itse eikä sitä voi täydellisesti estääkään. Katzin mukaan suun hajuongelmiin saanee apua simppelillä keinolla:

– Yksi tärkeimmistä asioista, jolla voi hillitä pahanhajuista hengitystä, on riittävä nesteyttäminen, Katz vinkkaa.

Liian vähäinen vedenjuonti on tärkeää etenkin, jos kärsii kuivasta suusta. Vettä on syytä nauttia säännöllisesti päivän aikana. Katzin mukaan juomavesi huuhtelee suun hampaiden harjausten välillä. Silloin suu ehdi kuivua, mikä auttaa myös pitämään pahat hajut loitolla.

Oman hengityksen hajua on yleensä vaikea saada selville. Siihen tottuu kuin kehon tai kodin ominaistuoksuun. Katz antaa kuitenkin vinkkejä, miten voi kuitenkin tarkistaa suun raikkauden nopeasti:

 

1. Nuolaisutesti

”Nuolaise puhdasta kämmenselkääsi. Anna sen kuivua noin kymmenen sekuntia ja nuuhkaise sen jälkeen.”

Jos huomaat hajun, saatat kärsiä pahanhajuisesta hengityksestä. Mutta kannattaa myös muistaa, että hengitys – kuten oma ihokin – haisee eri tavoin vuorokauden eri aikoina.  

 

2. Hammaslankatesti

”Käytä hammaslankaa takimmaisten hampaiden välissä. Tämä on todennäköisin paikka, johon ruokaa on saattanut jäädä. Sen jälkeen haista hammaslankaa.” Jos hammaslanka ei tuoksahda, ei hengityksessäkään ole todennäköisesti mitään vikaa. 

Ja joko tiedät, miten hampaat langataan oikein päivittäisen iltapesun yhteydessä? Lue vinkit täältä. 

 

3. Peilitesti

Kielen väri ja pinta kertovat paljon suunterveydestä. Terve kieli näyttää yleensä vaaleanpunaiselta ja melko tasaiselta.

”Yleisesti sanotaan, että mitä karkeampi kieli, sen suurempi todennäköisyys, että kärsii pahanhajuisesta hengityksestä. Halkeamat tarjoavat bakteereille ihanteellisen ympäristön.”

Peilin edessä kannattaa tarkkailla urien ja halkeamien lisäksi myös kielen väriä ja sen päällä olevia mahdollisia katteita. Katzin mukaan valkoinen kate aivan kielen takana voi olla merkki hajuongelmasta. Samasta voi niin ikään keltainen kielen päällys. 

 

4. Ihmistesti

Katz suosittelee tarkkailemaan ensin muita ihmisiä; jos he siirtyvät kauemmaksi luotasi, kun juttelette, saattaa sinun olla aika tehdä jotain suunterveydelle, hän vihjaa.

Hänen mukaansa omasta hengityksestään kannattaa kysyä suoraan hyvältä ystävältä. Haiseeko se? Ja vinkkinä, että ihmistestiin on syytä pyytää mukaan henkilöä, joka jaksaa nuuhkia hengitystä useamman kerran päivässä, sillä hengityksen haju vaihtelee pitkin päivää.

Useimmat ihmiset kärsivät pahanhajuisesta hengityksestä eli halitoosista pelkästään aamuisin, koska suu on kuivunut yön aikana. Samaa tapahtuu flunssan aikana. Niin ikään liikunta, tietyt ruokavaliot ja hampaiden sekä suun sairaudet saattavat aiheuttaa hajuongelmia.

 


 

5. Puuvillatesti

”Pyyhi kielesi yläosaa puuvillaiseen harsokankaaseen ja haista kangasta. Tämä on luultavasti rehellisin ja tarkin tapa. Jos kankaaseen jää kielestäsi kellertävä tahra, se todennäköisesti kertoo, että suusi tuottaa rikkiyhdisteitä.”

Saman testin voi tehdä myös puhtaalla muovilusikalla, Katz sanoo. Lusikalla raaputetaan ensin kevyesti kielen takaosaa ja sitten annetaan sen kuivua hetki ennen haistelua.

Kertakäyttölusikalla voi rapsuttaa myös kielen puhtaaksi. Katso täältä suomalaisen hammashygienistin vinkit ja syyt, miksi se kannattaa. 

Mutta entä jos kahvi ei maistu: voiko terveyttään edistää teellä?

Masennuksen ja syöpien loitolla pitäjä. Apua laihdutukseen ja metaboliseen oireyhtymään. Kahvilla on todistetusti monia terveyshyötyjä. Vuosikymmenten ajan on tutkittu myös kahvin juomisen ja sydänterveyden yhteyksiä, joista nyt on saatu uutta, tärkeää tietoa.

Saksalainen tutkijaryhmä selvitti, miksi kahviin liittyy niin paljon sydämen terveyshyötyjä. Mahdollinen vastaus löytyy siitä, miten verisuonet ja veren solut reagoivat kofeiiniin. Tutkimustulos sisältää myös tarkan kofeiinimäärän, jolla sydänterveys kohenee, kertoo Science Daily.

Sydänterveyden hyödyt ovat parhaimmillaan, kun päivässä juodaan kofeiinimäärä, joka vastaa neljä kuppia kahvia. Näin väittää tuore tutkimus. Sääntö toimii etenkin iäkkäiden kahvinystävien terveen sydämen reseptinä.

PLOS-tiedelehdessä torstaina julkaistu tutkimus tehtiin hiirten avulla, joten suoraa yhteyttä ihmissydämen toimintaan ei ole todistettu. Ongelmallista on myös aina syy-seuraussuhteiden löytäminen.

Esimerkiksi viime vuonna julkaistu kokoomatutkimus selvitti, että parhaimmat terveyshyödyt kahvista saa, kun sitä nauttii päivittäin kolme–neljä kuppia. Tutkimusta kuitenkin kritisoitiin siitä, että tulokset eivät välttämättä tarkoita suoria syy-seuraussuhteita: ei voitane suoraan sanoa, että terveempi elämä johtuisi vain kahvinjuonnista. 

Neljän kahvikupin kittaaminen ei siis ehkäise välttämättä yksin terveysongelmia. On siis mahdollista, että neljä kuppia nauttivat ihmiset elävät muutenkin terveellisesti. 

 

Business Insider (BI) on haastatellut uuden tutkimuksen tekijää, joka toivoo, että vanhat neuvot kahvin kulutuksesta hylättäisiin tulosten perusteella. Varsinkin kun usein sydänvaivaisia senioreita neuvotaan välttämään kahvia.

Tutkija Joachim Altschmied uskoo, että neljä päivittäistä kahviannosta voi auttaa vähentämään sydänkohtauksen riskiä, sillä kofeiini suojaa verisuonia. Kahvi myös saattaa auttaa toipumaan sydänsairauksista, kunhan määrä pysyy maltillisena. Neljää kuppia vastaavaa kofeiinimäärää ei saa ylittää. Hän muistuttaa lisäksi terveellisistä elämäntavoista – tietenkin kahvin rinnalla.

– Se ei korvaa muita asioita. Urheilua ja terveellistä syömistä kannattaa jatkaa ja lisätä mukaan kahvia.

BI:n mukaan kahvin voi korvata myös vihreällä teellä, jos musta kofeiinijuoma ei maistu. Se kirjoittaa, että vihreässä teessä on yhtä paljon kofeiinia ja se myös voi edistää sydänterveyttä tehokkaasti.

Kysely

Kuinka monta kuppia kahvia juot päivässä?