ET

Väsymykseen on helppo hakea helpotusta vitamiinipurkista.

Kannattaako vitamiinivalmisteita syödä varmuuden vuoksi, vai menevätkö siinä rahat hukkaan?

ET-lehden omalääkäri Risto Laitila kertoo videolla, onko vitamiinien syömisestä hyötyä. Samalla hän paljastaa samalla, mitä vitamiinia hän itse käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen

Tämä on ET-lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fi:ssä. Lisää ET:n juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/et.
 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Moni suomalainen (vauvasta senioriin ja ruokavaliosta riippumatta) kärsii tietämättään erilaisista ravinnepuutoksista. Yleisimmät ravinnepuutokset ovat kalan Omega-3 rasvahapot (EPA ja DHA), rauta, folaatti, B12-vitamiini, D-vitamiini (ruuasta on mahdotonta saada riittävästi D-vitamiinia, oli se millainen tahansa), C-vitamiini, jodi, seleeni, magnesium, sinkki ja K2-vitamiini, joka on äärimmäisen tärkeä verisuonten ja luuston hyvinvoinnille.

Näiden puute altistaa kaikenlaisille ikäville puutossairauksille ja oireille.

Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta tulee jos ravinnossa on liian vähän seleeniä, jodia, rautaa, sinkkiä, magnesiumia sekä D-vitamiinia. Näiden hivenaineiden ja D-vitamiinin puute on yleistä suomalaisilla. Pelkästään D-vitamiinin puutostila voi johtaa kilpirauhasen autoimmuunisairauden syntyyn.

Suomen väestöstä noin 30 % ei saa tarpeeksi jodia, rautaa ja seleeniä.

Eli ei nää sairaudet ihan taivaasta tipu. Toki on sairauksia, joihin ei voi edes ravinnolla vaikuttaa, mutta ne eivät ole lisääntyneet.

Raudan ja D-vitamiinin puutostilan oireet sekoitetaan usein masennukseen tai kilpirauhasen vajaatoiminnan oireisiin, joten vaadi näiden mittaus. ÄLÄ syö rautaa ilman todettua raudan puutosta ja varastoraudan (ferritiini) seurantaa.

Näiden kuukausihinnaksi tulee alle 10 euroa, joten ei ole rahasta kiinni terveyden ylläpito.

Lääkärikoulutuksessa ei ole ravitsemusta paria viikkoa enempää ja näinollen lääkärit eivät pysty kartoittamaan potilaansa ravitsemustilaa. Mitään vitamiini- tai hivenainemittauksia ei yleensä edes tehdä. Myös ravintoainepuutoksista johtuvia oireita ja sairauksia hoidetaan yleensä lievittämällä oireita haitallisilla lääkkeillä, kun pitäisi hoitaa oireen syytä. Elämme 2000-lukua ja sairauksien hoito on monesti kuin keskiajalta.

Suuri harmi ja ihmeteltävä asia on miksi lääkäreille ei anneta kunnollista ravitsemuksellista koulutusta. Ruokavaliolla on kuitenkin tekemistä suuresti lähes kaikkien terveyden tekijöiden, sairauksista parantumisten ja immuunivasteen kanssa.

Toki lääketiede on kehittynyt huimasti viimeisen 100 vuoden aikana ja moni sairaus joka ennen tappoi, pystytään tänä päivänä ehkäisemään tai parantamaan.

http://www.ravintoterveys.net/ravinteet.htm#muutama

Useimmat terveysongelmamme johtuvat ravinto-aineiden puutoksista.

Hyvä kirja aiheesta: Helvi Marjanen, Sylvi Soini : Kivennäisaineiden ja vitamiinien merkityksestä

Vierailija

Sen lisäksi että vanhuksia törkeästi ylilääkitään heitä myös aliravitaan.

Suomessa olisi huomattavan paljon vähemmän vanhussairauksia, jos ravitsemus olisi hyvää. 

Sen lisäksi että vanhusten ruoka on huonoa eli vajaaravinteista he eivät myöskään saa tarvitsemiaan ravintolisiä. D-vitamiinia 100  µg , magnesiumia, kalan Omega-3 rasvahappoja (EPA ja DHA), folaattia 800 µg, B-vitamiineja (B1, B2, B3, B5, B7 ja B12) ja riittävästi Seleeniä, Sinkkiä ja Jodia, olisivat terveyteen ja hyväkuntoisuuteen erittäin tärkeitä. Mikä hoitokoti tai muu laitos antaa näitä? Tuskin yksikään. 

Heikentyneiden vanhusten eläkkeetkin menevät suurelta osin sairauskuluihin. Näin törkeä hyväksikäyttö vain jatkuu muka asiantuntijoiden myötäsiunauksella. 

Sama ongelma on kaikessa laitosruokailussa (koulut, päiväkodit, sairaalat ja jopa työpaikkaruokalat). Laitosruokailussa yleensäkin "laatu" on sitä että ruuassa on vähän kasviksia, hyviä rasvoja ja proteiinia. Mitä siitä että ruoka ei ole ravitsevaa tai energia tulee lähes pelkästään hiilareista ja haitallisista siemenöljyistä.

Lyhyesti:

monivitamiini
D-vitamiini 100 µg
Magnesium 400 mg
Kalaöljy, jos ei syö rasvaista kalaa 3 kertaa viikossa

= alle 10 euroa kuukaudessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla