Keliaakikon suolistolle viljan gluteeni on myrkkyä. Siksi sairaus oireilee yleensä vatsavaivoina. Silti kaikille ei niitä tule. Kaikki vatsan kipristely ei myöskään ole keliakiaa.

Vatsan nipistelyä, ilmavaivoja turvotusta. Joskus myös nivelkipuja, päänsärkyä tai migreenin pahenemista. Uniongelmia, masennusta ja jopa vaikeutta tulla raskaaksi. Keliakia voi oireilla vatsavaivojen ohella monella tapaa.

Keliakia ei ole vain suoliston vaan koko kehon sairaus. Sen puhkeamista ei voi estää, jos se on tullakseen. Taipumus sairastumiseen on perinnöllinen. Jos yhdellä perheestä on keliakia, muilla perheenjäsenillä on 5–10 prosentin riski sairastua.

Keliakiaa voi sairastaa tietämättään

Keliakia voi alkaa missä iässä tahansa, mutta keskimäärin nelikymppisenä. Jostakin syystä gluteenin sietokyky rikkoutuu elämän aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Keliaakikon suolistolle viljan gluteeni on myrkkyä. Siksi sairaus oireilee yleensä vatsavaivoina. Silti kaikille ei niitä tule. Keliakiaa voi sairastaa tietämättään jopa vuosia. Vaikka sairaus olisi oireeton, elimistö kärsii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vaikka vatsavaivoja olisi, ne eivät aina herätä epäilystä keliakiasta. Voi olla pientä vatsan nipistelyä, ilmavaivoja ja turvotusta. Monen mieleen pilkahtaa, että on vain syönyt jotain sopimatonta ja onhan sitä stressiäkin ollut, kyllä se varmasti ohi menee. Joskus oireet kuitenkin jatkuvat.

Kaikki vatsan kipristely ei ole keliakiaa

Kaikki vatsan kipristely ei tietenkään ole keliakiaa. Myös toiminnalliset vatsavaivat, joihin ei löydy fyysistä selitystä, ovat yleisiä. Tutkimatta ei voi kuitenkaan tietää, kummasta on kyse.

Osalla saattaa olla piileviä imeytymishäiriöitä, jotka voivat haurastuttaa luita ja altistaa luunmurtumille. Naisilla raudanpuuteanemia saattaa mennä runsaiden kuukautisten piikkiin, vaikka taustalla onkin hoitamaton keliakia.

Diagnoosi voi olla helpotus

Keliakian ainut hoito on gluteenin välttäminen, sillä vehnän, rukiin ja ohran sisältämä valkuaisaine, gluteeni, vaurioittaa ohutsuolen limakalvon nukkaista pintaa ja aiheuttaa siinä tulehduksen. Kun gluteenin saanti loppuu, suoli alkaa parantua.

Osalle keliakian toteaminen on sokki, sillä sairaus vaatii elinikäisen gluteenittoman ruokavalion noudattamista. Toisaalta vaikeista oireista kärsineet ovat ehtineet miettiä jo pahempiakin vaihtoehtoja, kuten kasvaimia. Silloin diagnoosi voi olla helpotus.

Tutkitaan verestä, hoituu ruokavaliolla

Jos keliakiaan viittaavia oireita ilmenee, on tärkeää käydä ensin tutkimuksissa. Gluteenitonta ruokavaliota ei pidä aloittaa omin päin.

Keliakiaa tutkitaan verestä mitattavien keliakiavasta-aineiden avulla. Jos vasta-aineet ovat riittävän korkeat, niin keliakia voidaan todeta verinäytteen perusteella. Muissa tapauksissa keliakian toteamiseen tarvitaan koepala ohutsuolesta. Ihokeliakia todetaan iholta otettavasta koepalasta.

Sairauden toteamiseksi pitää syödä uudestaan kolmen kuukauden ajan gluteenipitoista ravintoa, jotta vasta-aineet kohoaisivat ja suolinukan vauriot havaittaisiin. Se voi olla niin tuskallinen kokemus, etteivät kaikki sitä jaksakaan.

Diagnoosi on tärkeä siksikin, että ymmärtää noudattaa ruokavaliota riittävän tarkasti. Suolinukka vaurioituu uudelleen, jos dieetistä lipsuu.

Keliakiaan kehitetään vilkkaasti erilaisia hoitoja, kuten lääkkeitä ja rokotteita, mutta niillä on vielä pitkä matka potilaan saataville.

Gluteenittomuus voi auttaa muitakin

Kaikki eivät karta gluteenia keliakian vuoksi. Gluteenittomasta ruokavaliosta on viime vuosina tullut melkoinen villitys. Verkossa, sosiaalisessa mediassa ja keskustelupalstoilla vaihdetaan vilkkaasti kokemuksia ruokavaliosta.

Tämä kertoo myös siitä, että ihmiset ovat valmiita kokeilemaan erilaisia ruokavalioita löytääkseen apua vaivoihinsa. Viljan karttaminen voi tuoda avun muihinkin sairauksiin.

Gluteeniton ruokavalio voi auttaa esimerkiksi ärtyneen suolen oireyhtymässä. Vehnän, rukiin ja ohran poistaminen ruokavaliosta vähentää paksusuolessa fermentoituvia FODMAP-hiilihydraatteja, jotka usein aiheuttavat vatsaoireita.

Myös vilja-allergiaa, reumaa ja psoriasista sairastavat ovat kokeneet saavansa apua gluteenipitoisten viljojen välttelystä, mutta tutkimusnäyttöä tästä ei ole.

Ethän vältä viljoja turhaan

Jos karttaa gluteenia vain vaihtelun vuoksi, on hyvä muistaa, että gluteeniton ruokavalio vastaa ravintoarvoltaan gluteenipitoista ruokavaliota. Viljat ovat tärkeä energian, hivenaineiden ja kivennäisaineiden lähde.

Jotkut voivat ajatella, että gluteenittomalla ruokavaliolla laihtuu tai tukka kiiltää, mutta terveellä ihmisellä ei ole mitään syytä vältellä gluteenia.

Gluteeniton ravinto ei ole yhtä kuitupitoista, jolloin se voi aiheuttaa ärtyvän suolen kaltaista oireilua, kuten vatsakipuja ja turvotusta.

Asiantuntijoina professori ja keliakiatutkimuskeskuksen johtaja Katri Kaukinen, Tampereen yliopisto sekä ravitsemusterapeutti Henna Lehikoinen, Keliakialiitto.

Tämä on Hyvä terveys -lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Hyvän terveyden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/hyväterveys.

Vierailija

Viljat ovat ihmiselle korvikeruokaa, emmekä pysty käsittelemään niiden proteiineja kunnolla. Kaikilla viljoja syövillä on tulehdusta ohutsuolessaan, niillä joilla tulehdusta on enemmän, syntynyttä ongelmaa kutsutaan keliakiaksi. Suomessa keliakiaa esiintyy n. 2 %:lla väestöstä.

Elimistömme on tottunut metsästäjä-keräilijä-ruokavalioon (marjat, juuret, kasvikset, hedelmät, siemenet, pähkinät, kala, liha), johon ei vilja tai maito kuulu millään muotoa.

Lääkärit toteuttavat heille määrättyä agendaansa ja hoitosuosituksia, eivätkä halua tietää ravitsemustieteestä mitään, muutenhan he suosittelisivat viljoista luopumista.

Arvellaan, että jopa kolmasosa suomalaisista on gluteeniyliherkkiä, joka aiheuttaa ns. vuotavan suolen. Monien autoimmuunisairauksien takana on vuotava suoli. Esim. reuma, kilpirauhasen toiminnan häiriöt, ihosairaudet, suolistosairaudet, astma, psyyken ongelmat ja nivelrikko ovat tällaisia. Suomalaisten lääkärien tietämys ravinnon vaikutuksesta eri sairauksiin ja niiden hoitoon ja varsinkin ennaltaehkäisyyn on erittäin heikkoa.

Itse kannattaa kokeilla onko viljattomasta ruokavaliosta apua iho-, suolisto- tai niveloireisiin. Mistään ravintoainepuutoksista tai kuidun puutteista ei kannata huolestua, jos niiden tilalla syö kasviksia ja marjoja.

Asian kieltäminen ja kiertäminen tulee vain meille veronmaksajille äärimmäisen kalliiksi ja aiheuttaa huomattavia inhimillisiä kärsimyksiä. Kaikkein herkimmät eivät siedä edes luontaisesti gluteenittomia viljoja (kaura).

http://turpaduunari.fi/sahanpurusta-ihmelaake/

Vierailija

Jos ruis ja täysjyvä olisi oikeasti niin terveellistä, kuin meille suomalaisille on uskoteltu viimeiset 40 vuotta, niin miksi sitä ei syödä terveystuotteena Euroopassa, Aasiassa ja Yhdysvalloissa, vaan siellä syödään pääosin valkoista vehnää?

.

" Viljat ovat tärkeä energian, hivenaineiden ja kivennäisaineiden lähde. "

.

Tiedetään, että jauhamisen jälkeen 40 % viljan vitamiineista häviää 24 tunnin kuluttua ja 3 päivän kuluttua vitamiineista on jäljellä enään 10 %. Viljan jyvällä on hieno, monikerroksinen rakenne, jossa pitkittäis- ja poikittaiskuitujen vuorotellessa niissä on hapelta ja valolta helposti pilaantuvia rasvoja ja vitaaliaineiden hävikiltä suojaava vaikutus. Kokojyvävehnäjauhon köyhtyminen alkaa jauhamishetkellä. Kun alkio, jossa E-, A-, ja B-vitamiinit, proteiinit ja rasvat ovat, rikotaan, osan niistä pilaantuminen alkaa jo tunneissa. Valkojauho tehdään arvottomaksi jo valmistumishetkellä. Rasvaa sisältävää jauhoa ei voi pilaantumatta säilyttää huoneenlämmössä, joten teollisuus poistaa rasvan ja samalla kaiken muunkin terveellisen teollisessa prosessoinnissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla