Oletko viime aikoina kippistellyt liiankin kanssa? Kuva: Shutterstock
Oletko viime aikoina kippistellyt liiankin kanssa? Kuva: Shutterstock

Alkoholiriippuvuutta voi selvittää ammattilaisten laatimilla testeillä.

Jos krapula on säännöllinen vieras ja skumppalasit pyörivät jatkuvasti mielessä, voi olla, ettei kaikki ole kunnossa. Usein alkoholiriippuvuus kehittyy vuosien aikana ilman, että ihminen tiedostaa sitä. Mitä aikaisemmin ongelman huomaa, sitä helpompi siihen on puuttua.

Australialaislääkäri Brad McKay esittelee New York Postin tuoreessa jutussa neljä kysymystä. Jos kahteen tai vielä useampaan niistä vastaa kyllä, on syytä olla huolissaan mahdollisesta alkoholiongelmasta. Samat asiantuntijoiden käyttämät kysymykset löytyvät esimerkiksi Terveyskirjaston alkoholismiartikkelista. Niitä voi soveltaa myös läheiseen, jos pelkää, että tämä kärsii alkoholiongelmasta.

1. Oletko joskus harkinnut juomisen vähentämistä?

Oletko joskus päättänyt illan aluksi, ettet juo, mutta pyörtänyt päätöksesi? Tai ajatellut, että otat vain yhden lisää, mutta juonutkin viisi tai enemmän?

Ehkä olet yrittänyt lopettaa juomisen kokonaan, mutta siitä ei ole tullut mitään, McKay kirjoittaa. Voi olla, että terveys ja ihmissuhteet ovat kärsineet juomisestasi.

Pyöriikö sosiaalinen elämäsi pitkälti baarien ympärillä? Ovatko muut harrastukset jääneet? McKay neuvoo viettämään vähemmän aikaa juopotellen ja tekemään enemmän asioita, joista nauttii selvin päin.

2. Onko sinua ärsyttänyt, jos muut kritisoivat juomistasi?

Vältteletkö kuittailua juomalla yksin? Piilotteletko pulloja?

Ylipäätään on huolestuttavaa, jos muut huomauttelevat alkoholinkäytöstä. Usein niin tekevät läheiset ystävät ja perhe, koska he ovat huolissaan terveydestäsi. McKayn mukaan tuntemattomat eivät yleensä välitä siitä – joten jos joku lähestyy sinua vaikka baarissa ja pyytää hiljentämään tahtia, kyseessä on vakava varoitusmerkki.

Asiasta huomauttelu voi ottaa päähän, mutta toisinaan muut tuntevat meidät paremmin kuin me itse.

3. Podetko syyllisyyttä alkoholinkäytöstä?

Moni vannoo seuraavana päivänä, ettei juo enää ikinä, mutta harva oikeasti lopettaa.

Alkoholi aiheuttaa muutakin kuin päänsärkyä ja pahoinvointia. Se esimerkiksi poistaa estoja ja vahvistaa tunteita. Yksi luottaa sokeasti tuntemattomaan, toinen kyynelehtii, kolmas haastaa riitaa. Humalainen saattaa olla vaaraksi itselleen tai muille. Muistinmenetykset ja sammumiset voivat johtaa vaikka mihin.

”Juopotteluvammat voivat koetella ylpeyttä ja fyysistä terveyttä, mutta myös toimia tuskallisena hälytysmerkkinä, joka havahduttaa vähentämään juomista”, McKay kirjoittaa.

4. Hoidatko krapulaa tasoittavilla?

Juomisen jatkaminen seuraavana päivänä voi tuntua hetken aikaa hyvältä ratkaisulta, mutta oikeasti se vain siirtää krapulaa eteenpäin. Jos juo usein ja paljon, elimistö voi jäädä koukkuun alkoholiin.

Tee lisää testejä

Netistä löytyy myös perusteellisimpia testejä. Jos olet huolissasi alkoholinkäytöstäsi, kokeile esimerkiksi Päihdelinkin sivuilta löytyvää alkoholiriippuvuustestiäjuomatapatestiä tai Maailman terveysjärjestön WHO:n kehittämää alkoholin käytön riskit -testiä. 22 kysymyksen juomatapatesti on niistä laajin.

Omaa alhokolinkulutusta voi arvioida myös määrien perusteella. Naisilla suurkulutuksen alaraja on 16 annosta viikossa eli 16 pulloa keskiolutta, 2 1/3 pulloa mietoa viiniä tai 1 1/5 pulloa viinaa ja 5 annosta kerralla eli 5 pulloa keskiolutta, 2/3 pulloa mietoa viiniä tai 1/3 pulloa viinaa. Pienemmätkin alkoholimäärät voivat kuitenkin aiheuttaa haittoja.

Jos ei pysty lopettamaan ongelmallista alkoholinkäyttöä omin voimin, kannattaa puhua asiasta lääkärille tai psykologille. Myös mielenterveystoimistot ja A-klinikat auttavat.

Ei niin selkeää, sittenkään

Epäiletkö alkoholiongelmaa? Testaa vastaamalla neljään kysymykseen

Voi olla aika pitkällä ongelmissa vaikka ei ottaisi tasottavia seuraavana aamuna. Kolhiinko itseään kännissä? Entä Läheisiään ( tasapainon menetyksestä johtuvat vahingot yms, ei väkivalta...) ? Häviääkö kamat, takit, laukut , lompakot yms ? Jos itse aina tarjoaa juomat - onko samat ystävät seurana jos ei tarjoakaan niitä juomia? Niin, voi olla että läheiset huomauttelevat vaikka "kavereiden" mielestä on hyvä tyyppi. Ai niin... Siis bilekavereiden mielestä.
Lue kommentti

Narsistista persoonallisuushäiriötä ei voi diagnosoida itse. Suomalaisten psykiatrien käyttämän SCID-II lomakkeen kysymysten avulla voi kuitenkin pohtia, kannattaisiko asiaa tutkituttaa.

Yleisen näkemyksen mukaan sanotaan, että narsistisesta persoonallisuushäiriöstä kärsiviä on väestöstämme yksi prosentti. Eriasteisesta narsistisesta vammasta kärsiviä henkilöitä on kuitenkin paljon enemmän, kerrotaan Narsistien uhrien tuki ry:n sivuilla.

Narsistinen persoonallisuushäiriö on syvälle juurtunut ja pitkäaikainen käyttäytymismalli, joka ilmenee joustamattomuutena monissa elämäntilanteissa.

– Tällaisella ihmisellä on suuria kuvitelmia itsestään, hän saattaa loukkaantua herkästi ja manipuloida toisia. Hänellä on kehutuksi tulemisen tarve. Narsistinen persoonallisuushäiriö ei ilmene ihan samalla tavalla kaikilla ihmisillä. Se voi ilmetä myös heikkona itseluottamuksena, kertoo psykiatrian professori, psykiatrian erikoislääkäri ja psykoterapeutti Jyrki Korkeila

Miten narsistisen persoonallisuushäiriön tunnistaa?

Vain psykiatrian ammattilainen voi tunnistaa ja diagnosoida narsistisen persoonallisuushäiriön.

– Täytyy olla esimerkiksi tietty määrä tiettyjä oireita ja toimintatapoja eri vuorovaikutussuhteissa. Niiden pitää olla pitkäaikaisia eli koko elämän aikana jollain tavalla ilmenneitä. Diagnoosia ei voi tehdä ilman, että ihminen tutkitaan ja haastatellaan ja katsotaan kattavasti hänen elämäntarinaansa.

Narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta seulotaan Suomessa esimerkiksi SCID-II kyselyn kaavakkeen tiettyjen kysymysten avulla. Idea on, että lomakkeen täyttäjä vastaa kysymyksiin kyllä tai ei. Jos saa yli viisi kyllä-vastausta, on narsistinen persoonallisuushäiriö mahdollinen.

Jyrki Korkeila korostaa, että kysymykset ovat pohdinnan ja keskustelun tueksi eikä pelkästään niiden pohjalta voida tehdä diagnoosia.

”Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. ”

– Tämä täytettävä lomake, jossa on valtavasti kysymyksiä, antaa osviittaa, että on aihetta epäillä [narsistista persoonallisuushäiriötä]. Vasta haastattelussa voidaan katsoa, onko sellaista oikeasti. Kaavake seuloo esille ihmisiä, joista kannattaa selvittää, onko heillä narsistista persoonallisuushäiriötä, Korkeila selventää.

Korkeila ei kiellä kaavakkeen silmäilyä ja täyttämistä, mutta hän korostaa, että testi johtaa helposti harhaan.

– Jos asia kiinnostaa, testistä voi saada vastauksen siihen, kannattaisiko narsistista persoonallisuushäiriötä käydä arvioimassa. Tosin yleensä niille, joilla tällaisia piirteitä on, eivät tällaiset kysymykset tule mieleen, ellei joku painosta tai ala selittämään asiaa.

Näiden SCID-II-lomakkeesta löytyvien kysymysten pohjalta voi pohtia narsistisen persoonallisuushäiriön mahdollisuutta:

1. Jäävätkö ihmisiltä usein huomaamatta erityiset kykynne tai saavutuksenne?

2. Onko Teille sanottu, että Teillä on liian korkea käsitys itsestänne?

3. Ajatteletteko paljon valtaa, mainetta tai tunnustusta, jota saatte vielä jonakin päivänä?

4. Ajatteletteko paljon täydellistä rakkaussuhdetta, jonka koette jonakin päivänä?

5. Kun Teillä on ongelma, vaaditteko melkein aina päästä johtajan puheille?

6. Onko Teistä tärkeää viettää aikaa vaikutusvaltaisten ja huomattavien ihmisten seurassa?

7. Onko Teistä tärkeää, että ihmiset kiinnittävät Teihin huomiota ja ihailevat Teitä jollakin tavalla?

8. Ajatteletteko, että ei ole välttämätöntä noudattaa tiettyjä sääntöjä tai tapoja, jos niistä on teille haittaa?

9. Tuntuuko Teistä, että olette henkilö joka ansaitsee erityiskohtelun?

10. Onko usein välttämätöntä astua muutamille varpaille, jotta saatte mitä haluatte?

11. Onko Teidän usein asetettava omat tarpeenne muiden tarpeiden edelle?

12. Odotatteko usein toisten tekevän kyselemättä, mitä pyydätte, koska olette kuka olette?

13. Oletteko kiinnostumaton toisten ongelmista tai tunteista?

14. Ovatko ihmiset valittaneet Teille, että ette kuuntele heitä tai välitä heidän tunteistaan?

15. Oletteko usein kateellinen toisille?

16. Tuntuu Teistä, että toiset usein kadehtivat Teitä?

17. Oletteko sitä mieltä, että vain hyvin harvat ansaitsevat huomionne ja aikaanne?

Vierailija

Saatko 5 kyllä-vastausta? Näillä kysymyksillä mahdolliset narsistit seulotaan Suomessa tarkempiin tutkimuksiin

Ahaaa, ehkä se selittää miksi en ole erityisen kovassa huudossa naismarkkinoilla, en ole riittävän narsisti. Luulin aina että se johtuu pienistä munista tai etten ole erikoisen varakas, mutta en ilmeisesti ole vain kyllin häiriintynyt. Olenkohan nyt sitten voittaja vai häviäjä elämän pitkässävedossa.
Lue kommentti

”Lukeminen on oma terveystekijänsä, joka vaikuttaa samoin kuin vaikka tupakoinnin lopettaminen,” neurologi Markku T. Hyyppä sanoo.

Muistin parantaminen, muistisairauksilta välttyminen ja pitkä elämä terveenä kuuluvat monen meistä toivelistalle. Ei siis ole ihme, että muistin parantamista on vuosien varrella tutkittu runsaasti.

Muistinparannuskeinoiksi on eri tasoisissa tutkimuksissa löytynyt kutakuinkin kaikkea mahdollista: esimerkiksi nukkuminen, lenkkeily, lehtivihannekset, mustikat, rasvainen kala, tietyt lisäravinteet, meditaatio, aivojumppa, punttitreeni ja jopa seksi sekä kotitöiden tekeminen.

Kaikista edellämainituista ei kuitenkaan tieteen valossa ole muistille hyötyä. Neurologi, kirjailija Markku T. Hyyppä kumoaa harhaluuloja muistin toiminnan tehostamisesta tuoreessa Ikääntyvän muistikirjassaan, ja esimerkiksi mustikoiden muistivaikutukset saavat Hyypän arvioinnissa kyytiä. 

– Lisäravinteissa ei oikein ole mitään vaikutuksia. Jotkut satsaavat mustikoihin, jotkut puolukoihin ja jotkut E12-vitamiiniin. Jos niistä on apua, se on lumetta, placeboa, Hyyppä toteaa.

Yksilölle vaikkapa vitamiinista, jonka tieteellistä tehoa ei ole todistettu, saatava lumevaikutus on positiivinen juttu. Se ei silti tarkoita, että samaa vitamiinia voisi suositella kaikille. 

”Vanhukset säilyvät pidempään hengissä ja terveinä, jos he lukevat.”

Romaanit pitävät muistin reilassa

Onneksi tehokkaiksikin todistettuja muistinvahvistuskeinoja on olemassa. Yksi tärkeimmistä on, ehkä hieman yllättäen, kaunokirjallisuuden lukeminen. 

– Lukeminen on ihan oma terveystekijänsä, joka vaikuttaa samoin kuin tupakoinnin lopettaminen, viinanjuonnin lopettaminen, varallisuus tai hyvä sosiaalinen asema. Tiedetään, että vanhukset säilyvät pidempään hengissä ja terveinä, jos he lukevat, Markku T. Hyyppä sanoo. 

Hän kertoo, että lukemisen vaikutukset aivoihin pystytään nykyään kuvantamaan. Aivokuvista nähdään, että aivoverkostojen yhteydet kiinteytyvät, kun lukee romaania. 

– Lukemisen hyödyllisyys ei hämmästyttänyt minua, mutta se hämmästytti, että erityisen tehokasta on romaanien lukeminen, Hyyppä sanoo.

”Hikiliikunta yksin metsässä ei edistä muistia millään tavalla.”

Tiede ei vielä ole pystynyt täysin selvittämään, miksi juuri kaunokirjallisuus pitää muistin parhaiten reilassa. Hyypällä on kuitenkin teoria. 

– Ihminen on sosiaalinen olento, joka pärjää aina paremmin, kun on sosiaalisesti jossakin läsnä. Kaunokirjallisuutta lukiessaan ihminen elää mukana ja samastuu. Silloin syntyy sosiaalisen läsnäolon tunne.

Kirjaa lukiessaan ihminen on siis henkisesti toisten ihmisten kanssa, vaikka fyysisesti köllöttäisikin yksin kotisohvallaan.

Musisointi tehostaa muistia

Lukemisen lisäksi moni muukin muistia aidosti tehostava keino perustuu sosiaalisuuteen. Hyypän mukaan esimerkiksi liikunta sinänsä ei vaikuta muistiin.

– Hikiliikunta yksin metsässä ei edistä muistia millään tavalla, mutta jos menet kavereiden kanssa lenkille, se edistää, Hyyppä sanoo. 

Useat tutkimukset tukevat sitä, että sosiaaliset suhteet ovat todella merkittävässä roolissa eivät vain muistin, vaan koko hyvinvointimme kannalta.

Ryhmäliikunnan ja romaanien ahmimisen lisäksi Hyyppä suosittelee muistin kohentamiseen tutkimusten perusteella seuraavia konsteja:

  • Musisoinnin on todettu vaikuttavan muistiin erityisen tehokkaasti.
  • Vieraan kielen opetteleminen tai uudelleen aktivoiminen asettaa aivoille muistin kaipaamaa haastetta.
  • Hyvä uni on toimivan muistin kannalta olennainen asia.
  • Stressitön elämä kannattaa. Muistikatkojen syynä on usein se, että mieli on kuormittunut.
  • Kahvikupillinen tarjoaa hetkellisen pika-avun muistamiseen, sillä kofeiini avittaa muistin toimintaa lyhytaikaisesti.

Muistilääkkeitä tai -laitteita Hyyppä ei kehota kokeilemaan. Vaikka kaikenlaisia ratkaisuja muistin parantamiseen ja muistisairauksien ehkäisyyn kehitellään koko ajan, ei muistilaitteista ja -lääkkeistä toistaiseksi ole saatu apua.

kulttuurimummo

Haluatko elää pitkään? Lue romaaneja, se tepsii paremmin kuin liikunta tai lisäravinteet

Hohhoijaa,lukemisesta oli kyse ei kauppakassien kannosta !? Olen lukenut koko ikäni-heti kun opin lukemaan 7vuotiaana.nyt olen 63 ja muisti ym pelaa tosi hyvin.Lukeminen,EI kuunteleminen, Omille kolmelle lapsellemme on luettu heidän syntymästään asti ja lapsenlapseni,kohta 6,saavat ilokseni lukuperinteen vanhemmiltaan ja miulta luku-ja kulttuurimummolta ja olen varma että lukeminen tulee kuulumaan heidän elämäänsä heti kun lukutaito saavutetaa. Lukekaa,liikkukaa ja nauttikaa elämästä!
Lue kommentti