Väsyttää, mutta pakko kai se on nousta. Vai onko? Kuva: Shutterstock
Väsyttää, mutta pakko kai se on nousta. Vai onko? Kuva: Shutterstock

Tutkijat ovat löytäneet ihmisiltä neljä erilaista unirytmiä. Mihin ryhmään sinä kuulut?

Yksi pomppaa sängystä aamukuudelta täynnä virtaa, toinen saa flow’n päälle vasta illan hämärtyessä ja valvoo helposti yöllä yhteen. Nämä ihmistyypit kaikki tunnistavat, mutta niiden lisäksi venäläistutkijat ovat tunnistaneet kaksi muutakin nukkujaryhmää. The Atlantic kertoo, että on olemassa myös ihmisiä, jotka ovat jatkuvasti huippuenergisiä ja toiset puolestaan aina väsyneitä.

Mihin nukkujakategoriaan sinä kuulut?

1. Aamuvirkku

Tämä ihmistyyppi herää mieluiten aikaisin ja menee ajoissa myös nukkumaan. He ovat energisimmillään aamuyhdeksästä iltayhdeksään.

2. Yökukkuja

Nämä nukkujat haluavat nousta mahdollisimman myöhään. Aamut ovat heille tahmaisia, sillä vasta illalla he ovat täysin hereillä ja voimissaan. He ovat energisimmillään iltayhdeksästä aamuyhdeksään.

3. Energikko

Nämä ihmiset ovat kuin kolibreja: he puhkuvat energiaa koko päivän ja nukkuvat keskimäärin puoli tuntia vähemmän kuin kolme muuta ryhmää. 7,5 tunnin yöunista huolimatta he tunsivat itsensä energiseksi sekä aamulla että illalla.

4. Aina väsynyt

Tähän ryhmään kuuluvia väsyttää aina, nukkuivat he yönsä miten hyvin tai huonosti tahansa. Tutkijat rinnastivatkin nämä ihmiset koalakarhuihin, jotka nukkuvat 18–22 tuntia vuorokaudessa.

Lue lisää:

Kun uni ei tule, tämä yksinkertainen vinkki voi auttaa

Alasti nukkuminen kannattaa! 7 syytä

Riittääkö viisi tuntia unta yössä? Asiantuntija vastaa

Erikoislääkärin mukaan yhdet väliin jääneet kuukautiset eivät kerro vielä mitään. Sen sijaan on yksi kuukautiskiertoon liittyvä asia, jonka pitäisi saada hälytyskellot soimaan. 

Apua, menkat jäivät välistä! Tiedät, ettet ole raskaana, mutta kuukautiskiertosi on silti epäsäännöllinen. Pitäisikö olla huolissaan? 

– Ei kannata tuijottaa pelkästään kuukautiskiertoa, se ei yksinään kerro kehosta yhtään mitään, neuvoo Terveystalon naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriAnna-Mari Heikkinen

Syynä on se, että kuukautiskierron reagointi eri tekijöihin on yksilöllistä. Toisilla kuukautiset pelaavat normaalisti, vaikka olisi vakavasti sairas. Toisten keho reagoi pieniinkin muutoksiin. Jos kuukautiskierron epäsäännöllisyyden lisäksi huomaa esimerkiksi suuria vaihteluita painossa, tilanne voi kertoa jotain terveydentilasta. 

 

Hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa kuukautisiin

Iso osa naisista käyttää hormonaalista ehkäisyä, joka vaikuttaa kuukautiskiertoon ja voi jättää kuukautiset jopa kokonaan pois – ihan turvallisesti

Milloin pitää sitten olla huolissaan? 

– Jos kuukautiset jäävät kerran välistä tai kierto on tavallista pidempi, ei tarvitse olla vielä huolissaan. Jos taas ylimääräistä vuotoa tulee jatkuvasti, voi jotain olla pielessä, Heikkinen täsmentää. 

Kuukautiskiertoon vaikuttavia syitä: 

  • paino
  • liika treenaaminen
  • liian vähäinen rasvakudos
  • liika työn tekeminen
  • rasvakudos
  • stressi
  • yleiskunnon muutos
  • muut sairaudet
 
Ymmärtää ei ymmärrä ymmärtää e...

Vaivaavatko epäsäännölliset menkat? Erikoislääkäri kertoo, milloin on syytä huolestua

Syy sekin kirjoitti: Pitäisiköhän sanoa työnantajalle että tarvitsen nyt viikon vapaata, olen tehnyt liikaa töitä ja kuukautiseni ovat sekaisin ;) Oletpa hauska? Monet naisten vakavat taudit oireilevat ensiksi kuukautisten kautta. Toivottavasti et sairastu itse vakavasti kyseisiin. Saat kyllä lomaa sit älä huoli, ehkä jopa lopun elämäsi.
Lue kommentti

Ei, se ei ole sama asia kuin päänsärky.

Migreeni on mahdollisesti kaikista vaarattomista vaivoista maan päällä se pirullisin. Sen kourissa kärvistelee Terveyskirjaston mukaan yksi kymmenestä aikuisesta. Riesa on kolme kertaa yleisempi naisilla kuin miehillä.

Migreenittömien voi olla mahdotonta ymmärtää, millaista rajujen kipukohtausten kanssa on elää. Tiede on kantanut kortensa kekoon, esimerkiksi tällä migreenin oireita havainnollistavalla videolla.

Jotta rinnakkaiselo migreenistä kärsivien ja siltä välttyneiden välillä sujuisi sutjakkaammin, on tiettyjä lausahduksia parempi välttää.

Pyysimme migreenipotilaita kokoamaan listan asioista, joiden heille ei kannata sanoa:

1. ”Tuo sinun päänsärkysi…”

Tehdäänpä yksi asia selväksi heti kättelyssä: päänsärky on ikävää. Migreeni on pikemminkin visiitti Tuonelaan ja takaisin.

2. ”Ärsyttävää! Päätä särkee jo toista tuntia. Onkohan minullakin se migreeni?”

Tällä repliikillä keräät sympatian sijaan katseita, jotka säikäyttäisivät hunnilauman hiljaiseksi.

3. ”Ei kai se nyt oikeasti voi tuosta johtua...”

Kyllä voi. Migreenin voi laukaista melkein mikä vain. Kynttilänvalo, lumesta heijastuva aurinko, stressaava palaveri. Lista on loputon.

4. ”Mikset ota särkylääkettä?”

Migreeniä sairastava toverisi on luultavasti aihepiirin ekspertti ja käynyt läpi kaikki mahdolliset lääkkeet, meditaatiotekniikat ja kuppaukset helpotusta etsiessään. Emme suosittele ehdottamaan Buranaa.

5. ”Onneksi se on vain migreeni. Ajattelepa niitä, joilla on…”

Aina voisi olla pahemmin, tiedetään. Migreenikohtauksen uhrille on kuitenkin turha puhua motivaatiojulisteiden iskulauseita. Suosittelemme kokeilemaan uudestaan vähemmän tulenarkana ajankohtana.