Siellä pimeässä se on, unettomuuden aiheuttaja. Kuva: Shutterstock
Siellä pimeässä se on, unettomuuden aiheuttaja. Kuva: Shutterstock

Tee yksi asia ennen kuin ryhdyt yöunille.

Tuttu näky? Makuuhuone pursuilee likaisia vaatekasoja, omituisia säilytyslaatikoita ja kirjapinoja. Täysin siistissä huoneessa saa nukkua korkeintaan hotellissa.

Siloteltuun makuuhuoneeseen kannattaisi kuitenkin panostaa. Uusi yhdysvaltalaistutkimus nimittäin kertoo, että sottainen makkari on terveysriski.

Tutkijoiden mukaan ihmiset, joilla on taipumusta hamstraamiseen – eli joilla on todennäköisesti makkari täynnä tavaraa – nukkuvat muita kehnommin ja kärsivät useammin uniongelmista.

Sotkuisessa makuuhuoneessa uinuvat heräilevät muita useammin yöllä ja ovat päivällä väsyneempiä. Unenpuute puolestaan lisää hamstraajan stressitasoja, masennusalttiutta ja muistiongelmia. Ei siis muuta kuin siivoamaan, jos kärsit uniongelmista!

Myös nämä makuuhuoneeseen liittyvät niksit voivat auttaa parantamaan unenlaatua:

Pidä makkari viileänä. Unen kannalta paras lämpötila on 15–20 astetta.

Laita elektroniset laitteet nukkumaan ajoissa. Ruutujen sininen valo on myrkkyä unenlaadulle.

Laita KAIKKI valot pois päältä. Pienetkin valonlähteet saattavat vaikuttaa uneen. Kaikista parhaat unet saa vetämällä unimaskin naamalleen.

Pidä sisustusvärit rauhoittavina. Maalaa seinäsi neutraaleilla väreillä, kuten harmaalla. Kirkkaat punaisen ja keltaisen sävyt saattavat häiritä unta. Erään tutkimuksen mukaan ihminen nukkuu parhaiten siniseksi maalatussa huoneessa ja huonoiten violetissa ympäristössä.

Raikasta ilma kasvilla. Tunkkainen huoneilma saa silmät rähmimään ja aiheuttaa kuorsausta. Kaikki viherkasvit (paitsi tietysti allergikolle allergisoivat kasvit) ovat hengitysilman ystäviä.

Hanki tyyny tarpeidesi mukaan. Kaikki tyynyt eivät sovi kaikille. Kiinnitä siis huomiota, mihin pääsi pistät. Selällään nukkuvalle suositellaan ohuehkoa tyynyä, kun taas kyljellään nukkuvan kannattaa hommata jämäkkä päänalunen.

Lähteet: Daily Mail, Refinery29

Lue myös:

Alasti nukkuminen kannattaa! 7 syytä

Eikö uni tule? Kuuntele maailman rentouttavinta kappaletta

Kun uni ei tule, tämä yksinkertainen vinkki voi auttaa

Naisilla kun on kuukautiskivut ja synnytykset, on kipukynnyksemmekin luonnollisesti korkeampi kuin miehillä. Näin usein väitetään. Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda kumoaa myytin.

Ihmisen kipukynnys on eri asia kuin kivunsietokyky. Kun laitat käden jääpaloja täynnä olevaan vesiastiaan, alat jonkin ajan kuluttua tuntea epämiellyttävää tunnetta, sitten kipua.

Se hetki, kun tunnet ensimmäisen kerran kipua = kipukynnyksesi.

Jatkat käden pitämistä vedessä, kunnes et enää kestä ja joudut ottamaan käden pois = maksimi kivunsietokykysi.

–Vaikka toisin luullaan, naisten kipukynnys ei ole luonnostaan korkeampi kuin miehillä, sanoo lääkäri, kipututkija ja dosentti Helena Miranda.

”Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin.”

–Naisten kipua ei vain oteta yhtä vakavasti kuin miesten. Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin. On myytti, että naisen pitäisi kestää kipua paremmin, koska hän kokee kuukautis- ja synnytyskipuja, Miranda sanoo.

Todellisuudessa naiset ovat kipututkijan mukaan miehiä herkempiä kivulle, koska esimerkiksi estrogeeni voi lisätä kipuherkkyyttä ja mieshormoni testosteroni puolestaan suojata siltä.

–Sukupuolieroja esiintyy myös aivojen kyvyssä käsitellä kipua, koska opioidireseptorit miesten ja naisten aivoissa toimivat eri tavalla, Miranda kertoo.

Kitsastelua kipulääkkeissä?

Naiset ovat usein miehiä vuolaampia puhumaan. Tutkimusten mukaan miesten on naisia vaikeampi ilmaista ääneen esimerkiksi kipuaan.

–Tämä johtaa siihen, että lääkärit tulkitsevat usein miesten kivun todellisemmaksi kuin naisten, Helena Miranda sanoo,

”Naisille määrätään vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia.”

Asenteet saattavat vaikuttaa esimerkiksi leikkausten jälkihoitoon.

–Tilastojen mukaan naisille määrätään leikkausten jälkeen vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia kuin miehille. Ajatellaan, että naisten oireet johtuvat enemmän ahdistuksesta kuin kivusta.

Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda on kirjoittanut kirjan Ota kipu haltuun (Otava 2016).

 

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen.