Sinä pystyt siihen! Triathlonistin ja henkisen valmentajan Lasse Seppäsen vinkkien avulla tuot motivaation takaisin elämääsi.

Motivaatio, tuo ihmeellinen voima, joka saa suuntaamaan päättäväisesti kohti tavoitteitaan ja saavuttamaan ne. Kun johonkin löytyy runsaasti motivaatiota, kaikki luistaa kuin rasvattu.

Mutta odotapa vain, kun motivaatio katoaa. Silloin homma alkaa tuntua nopeasti suossa hiihtämiseltä, ja omat tavoitteet alkavat luisua läpi sormien.

Mitä tilanteessa kannattaisi tehdä? Miten motivaation voisi löytää uudelleen?

Henkinen valmentaja, kouluttaja, kirjailija ja triathlonisti Lasse Seppänen jakaa uutuuskirjassaan Motivaatio – Perseelle potkimisen käsikirja (Fitra, 2018) omat ohjeensa motivaation ylläpitämiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Yksi oleellisimmista Seppäsen opetuksista on se, että motivaatio ei ole erityisen mystinen asia. Se ei ole maaginen lahja korkeimmilta voimilta, joka saa etenemään kohti tavoitteita. Sen sijaan se on johdonmukaista toimintaa, johon voi kuulua myös suvantovaiheita.

– Vertauskuvallisesti motivaatio on kuin talo. Ensin täytyy nähdä vaivaa, jotta motivaatio voi rakentua. Vaivannäkövaihetta voi verrata talon kivijalan rakentamiseen. Ilman kivijalkaa ei voi nähdä seinien ja katon nousevan harjakorkeuteen. Myöskään motivaatio ei pääse kukoistukseen, ellei sen perusteista pidä huolta, Seppänen kirjoittaa.

Mutta miten sen piiloutuneen motivaation voisi vokotella takaisin luokseen? Kirjassaan Seppänen jakaa kuusi vinkkiä tilanteeseen:

1. Ole itseäsi kohtaan myötätuntoinen

Kun motivaatio katoaa, mieleen voi hiipiä syyllisyys ja häpeä. Pahimmillaan negatiiviset tunteet voivat lannistaa pahanpäiväisesti, jolloin motivaatio kaikkoaa tyystin. Synkkään kierteeseen ei kuitenkaan kannata antautua. Sen sijaan motivaation heittelehtimiseen kannattaa suhtautua lempeästi hyväksyen.

”Hyväksyntä ei tarkoita passiivista alistumista tilanteelle, vaan voimme jatkaa tavoitteidemme kanssa työskentelyä, vaikka juuri käsillä olevalla hetkellä ei siltä tuntuisikaan”, Seppälä muistuttaa.


2. Kysy itseltäsi, miksi haluat saavuttaa tavoitteesi

Eikö juoksupolulle lähteminen motivoi? Oletko jo ihan valmis unohtamaan säästötavoitteesi ja tilaamassa noutoruokaa, koska et jaksaisi kokata edukasta kotisapuskaa? Heikon hetken partaalla on syytä miettiä, miksi tietyt tavoitteet ovat sinulle ylipäätään merkityksellisiä.

Jos lenkille lähteminen maistuu puulta, palauta mieleesi, mitä lenkkeilyllä voit saavuttaa. Ehkäpä haluat juosta sen puolimaratonin tai parantaa peruskuntoasi? Jos olet haksahtamassa törsäilyyn, pysähdy miettimään niitä syitä, joiden takia olet säästämässä. Haluatko säästää lomamatkaa varten tai kenties saavuttaa taloudellisen riippumattomuuden?

Pidä tavoitteesi kirkkaana mielessäsi ja muistuta siitä itseäsi tasaisin väliajoin, niin motivaatio löytää takaisin luoksesi.

3. Älä unohda palkintojen merkitystä

”Kun edessäsi on pitkä lista lukemattomia sähköposteja, voit motivoida itseäsi esimerkiksi sillä, että saadessasi sähköpostit purettua tietyssä ajassa, palkitset itseäsi tilaamalla singlelistan kärjessä olevan kappaleen Itunesista tai käytät pienen tietoisen hetken suklaapalan syömiseen”, Seppälä vinkkaa.

4. Pienennä taakkaa suosiolla

Jotkut tavoitteet vaativat runsaasti pitkäjänteisyyttä, aikaa ja voimavaroja. Aina arjen tohinan keskellä niitä ei vain löydy. Silloin on hyvä muistaa, että usein oman tavoitteen saavuttamisessa pienikin teko on plussaa.

Suunnittelitko tänään lukevasi 100 sivua kirjaa, mutta et millään löydä siihen voimia? Lue sadan sivun sijaan kymmenen ja ole itseesi tyytyväinen.

”Muista, että tärkeintä on pysyä kiinni pienissä arvojen ja tavoitteiden mukaisissa teoissa. Älä siis luovuta vaan pienennä vain päiväkohtaisia annoksia silloin, kun tilanne sitä vaatii”, Seppänen kirjoittaa.


5. Älä jumiudu vanhoihin tapoihin

Tympiikö kuntosalilla käyminen, mutta liikkua pitäisi? Suuntaa muualle kuin salille! Esimerkiksi lempeä jooga, reipas pyörälenkki tai jokin ihan uusi harrastus voi tuoda roimasti uutta motivaatiota liikkumiseen.

6. Luota toisiin

Ystävien, vertaistukiryhmien, mentorihahmojen ja esimerkiksi netistä löytyvien motivaatiovideoiden voimaa ei kannata vähätellä. Kun yksin puurtaminen on toden totta vain sitä puurtamista, toisten innostua voi tarjota juuri sopivasti potkua tekemiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla