Monipuolinen, paljon kasviksia ja kuituja sisältävä ruoka on paras keino huolehtia suolistonsa hyvinvoinnista. Lue, kuinka asiantuntijat pärjäävät vatsansa kanssa.

Mikrobiologian professori:

”Probioottikuuri ennen matkaa”

Mikrobiologian professori Per Saris huolehtii suolistostaan liikkumalla ja syömällä paljon kasviksia ja kuitupitoista ruokaa. Stressiä hän pyrkii välttämään keskittymällä hyviin asioihin ja nukkumalla tarpeeksi.

Saris saa hyviä mikrobeja keuhkoihinsa ja ihoonsa ilmasta ulkoillessaan luonnossa. Nämä voivat immuunipuolustuksen kautta vaikuttaa suolistonkin mikrobistoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Kotipihan kasveja rupsuttaessani saan ihokontaktin luonnon mikrobeihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Haitallisilta mikrobeilta Saris suojaa suolistoaan, kun hän lähtee matkalle sellaiseen paikkaan, jossa turistiripuli on todennäköinen. Siinä auttaa probioottikuuri Lactobacillus rhamnosus GG:tä ja Saccharomyces boulardii:ta, usein yhdistettyinä muihinkin probiootteihin.

Ravitsemusterapeutti:

”Marjoja joka päivä”

Ravitsemusterapeutti Pirjo Saarniakin luottaa ruoan voimaan. Häneltä ilmestyi tammikuussa kirja Syö oikein, sammuta tulehdus.

– Pyrin syömään itselleni mahdollisimman laajakirjoisen mikrobikannan. Syön päivittäin, tai lähes päivittäin, omatekoista ruokaa, jolloin tiedän varmuudella, mitä syön ja miten se on valmistettu. Marjoja kuluu paljon joka päivä.

Vastaanottotyössään Saarnia on huomannut, kuinka tulehdusta hillitsevä ruokavalio alkaa vaikuttaa koko terveyteen nopeasti. Usein muutokset tuovat hyviä vaikutuksia jo parissa viikossa. Herkkä ja ärtynyt suolisto rauhoittuu, vatsakrampit vähenevät eikä vatsa turpoa samalla tavalla kuin aiemmin.

– Vaikeissa vatsavaivoissa hyviä vaikutuksia voi joutua odottamaan kauemmin. Mutta lähes aina hyviä muutoksia nähdään jo melko pian.

Gastroenterologi:

”Yritän olla ajattelematta vatsaa”

Gastroenterologi Jari Koskenpato ei onnekseen kärsi vatsavaivoista. Kun kipuja ei ole, Koskenpato pyrkii myös olemaan ajattelematta vatsaansa.

– Aina välillä minullakin on suolen toiminnan vaihtelua, mutta koen sen olevan normaalia eikä se haittaa elämää.

Koskenpato ei välttele mitään ruoka-aineita. Kahviakin kuluu paljon. Pääosin ruokavalio on terveellinen, kokojyvätuotteita ja vähän punaista lihaa.

– Runsas liikunta on hyväksi. Se lisää suolen liikettä. Yli 55-vuotiaana pitää kuitenkin muistaa paksusuolisyövän seulonta vaikka olisi täysin oireeton.

Lue lisää suoliston hyvinvoinnista Hyvän terveyden numerosta 4/19.

Asiantuntija

Vatsan terveys on terveyden perusta. 

Sitä uhkaa moni huomaamaton tekijä: antibiootit, tulehduskipulääkkeet, 25 % muista lääkkeistä, sokeri ja nopeat hiilarit (lisäävät huonoja mikrobeita), ruuan lisäaineet, stressi, liikunnan puute, huonoryhtinen istuminen (vatsa on kasassa eikä peristaltiikka toimi, ota keskiraollinen keinuva satulatuoli) ja aines-, valmis-, ja roskaruoka. 

Kuitua pitäisi syödä 50 g/ 1000 kcal. Siihen tarvitaan siemen-marjasmoothiet, sieniä, paljon sipulia, hedelmäsalaatteja, pähkinöitä, ehkä vihersmoothiet ja runsaat salaattiannokset pääruokien kanssa. 

Kuituja on 10 lajia. jokainen kasvattaa omanlaatuisiaan bakteereita. Monitä monipuolisempi, sitä parempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla