Hyvä terveys
Kuva: <span class="photographer">Shutterstock</span>
Kuva: Shutterstock

Aivojen aktivointi kannattelee muistin toimintaa. Pidä mieli virkeänä mieluisalla puuhalla, niin panostat samalla muistin säilymiseen.

 

Jos työikäisen muisti pätkii, kyse on harvoin sairaudesta. Aktivoi aivojasi näillä yhdeksällä keinolla – tai ainakin joillakin niistä! Mielekäs tekeminen vaatii keskittymään ja lisää muutoinkin elämänlaatua. Näitä aivojen virkistäjiä monet pitävät myös hauskoina.

1. Liiku ja juttele

Liikunta parantaa aivojen verenkiertoa sekä lisää aivosolujen välisten yhteyksien uusiutumista ja tehostaa niitä. Ne vaikuttavat muistijälkien syntymiseen ja pysymiseen. Ystävän kanssa liikkuva hyötyy vielä enemmän, sillä sosiaalisuuskin tekee muistille hyvää.

2. Hiero älynystyröitä

Treenaa matemaattisesti, verbaalisesti tai strategisesti haastavilla tehtävillä. Pelaa vaikka shakkia tai muistipeliä, täytä sudokuja tai ristisanatehtäviä tai kokoa palapelejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

3. Tee toisin

Poikkea rutiineista ja tee asiat uudessa järjestyksessä tai eri aikoina kuin tavallisesti. Valitse eri reitti töistä kotiin tai käy jossakin muussa ruokakaupassa kuin yleensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

4. Lue kirja

Lukupiirissä yhdistyy monta muistille hyödyllistä asiaa: lukeminen, luetusta keskusteleminen ja toisten seura. Jos kirjapiiri tuntuu
hankalalta järjestää, kaikki lukeminen ja luetusta keskusteleminen aktivoivat aivoja.

5. Avarru uuteen

Tutustu ennakkoluulottomasti uusiin ihmisiin, matkusta itsellesi uuteen paikkaan tai kokkaa jonkin vieraaksi jääneen kulttuurin ruokia.

6. Harrasta jotain

Ei ole väliä, onko harrastus itsellesi uusi vai vanha tuttavuus, kunhan saat siitä iloa. Se voi olla liikuntaa, näyttelemistä, käsitöitä, instrumentin soittamista tai vaikka pienoismallien kokoamista.

7. Lepää tarpeeksi

Riittävä ja laadukas uni on aivojen hyvän toiminnan edellytys ja mahdollistaa sekä oppimisen että muistamisen. Kahdeksan tunnin säännön mukaan vuorokaudesta pitäisi olla kahdeksan tuntia lepoa, kahdeksan töitä ja loput kahdeksan mielekästä vapaa-aikaa.

8. Hae vastapainoa

Jos työ rasittaa aivoja, vapaalla kannattaa tehdä jotain älyllisesti vähemmän haastavaa. Rutiininomaisen ja fyysisen työn vastapainoksi vapaa-ajalla olisi hyvä aktivoida aivoja. 

9. Hengitä helpotusta

 Amerikkalaislääkäri Andrew Weilin kehittämä 4-7-8-hengitysharjoitus tasaa aamuin illoin tehtynä verenpainetta ja vähentää stressiä. Se auttaa nukahtamaan ja rauhoittumaan kesken työpäivän. 

Hengitä sisään ja laske samalla hitaasti neljään, pidätä hengitystä samalla kun lasket samaan tahtiin seitsemään. Laske uloshengitys hitaasti huulten välistä ja laske samalla kahdeksaan. Malta laskea riittävän hitaassa tahdissa, että tunnelma pysyy harjoituksen aikana rauhallisena.

Asiantuntija: Anne Remes, neurologian professori ja lääketieteellisen tiedekunnan dekaani, Oulun yliopisto.

Tämä on Hyvä terveys -lehden artikkeli, joka on julkaistu menaiset.fissä. Lisää Hyvän terveyden juttuja löydät osoitteesta menaiset.fi/hyväterveys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla